Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel og selvstændige

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvstændige skal have samme barselsvilkår som lønmodtagere. Derfor har Kristelig Fagbevægelse sendt til brev til familie- og forbrugerminister Carina Christensen (K) for at bakke hende op i, at der er behov for en barselsudligning for selvstændige erhvervsdrivende. Sådan som også Familie- og Arbejdslivskommissionen har anbefalet.

Vi mener, at en barselsudligning for selvstændige kan være med til at fremme iværksætterkulturen. Men det forudsætter, at der aftales en minimumsgrænse for, hvor meget en selvstændig må arbejde i sin virksomhed, selvom vedkommende er på barsel.

For et totalt forbud mod selv småopgaver som at tage en telefonsamtale en gang imellem, betyder, at en barselsordning ikke kan bruges af mindre virksomheder, som ikke har administrativt personale.

Desuden skal det, man som selvstændig kan få udbetalt under barsel, have karakter af en reel barselsudligning. Det kan være et fastsat beløb pr. time på den maksimumssats, som gælder for lønmodtagere på barsel.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:47
Hej

Min mand har lige været 9 måneder på barsel, ja mænd kan godt tage størstedelen af barslen. I den forbindelse var han nødt til at neddrosle sine erhvervsaktiviteter.

Og nu har han så fået afvist at trække omkostninger fra i det regnskabsår, fordi virksomheden ikke anses som erhvervsæssig drevet. Vi kan så bare inddrage det meste i virksomheden i år, hvor den er erhvervsmæssig drevet, og få fradraget alligevel, men...

Det er så latterligt - først vil regeringer have en masse iværksættere - så vil de have vi skal have flere børn. Men de ikke vil ikke give de selvstændige mulighed for barsel.

Er der noget, som ikke stemmer her?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:43
  Søren, er det en valgtale du har gang i...?

Hvis du har brugt lidt tid herinde på Amino, så kender du nok også min klare holdning til A-kasser for selvstændige. Men som jeg også har begrundet mine argumenter med at der er noget som er helt usammenhængende imellem hvad regeringen siger og hvad den gør.
(hvis du ikke kan finde på andet at lave i aften, så læs denne tråd: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=406)

Som Nightfall også skriver, så vil man meget gerne have flere iværksættere - det er ligefrem kommet på skoleskemaet nogle stedet - men der er rigtig mange ting som ikke hænger sammen. Her i blandt er bl.a. reglerne omkring dagpenge i forbindelse med "arbejdsløshed", sygdom og barsel.

Jeg tror dog desværre ikke på at et enkelt brev til Carina Christensen hjælper. Det skal op og vende i medierne (gentagende gange) før jeg tror på at der er en chance for at der bliver kigget seriøst på hvilke skæve kriterier iværksættere/selvstændig skal opfylde for at passe ind i det offentlige firkantede system.

Tiden er ved at være moden til at nogen for alvor gør noget ved disse problemer. Jeg overvejer selv at køre den ind over medierne, men jeg tror da helt klart det vil have en større gennemslagskraft, hvis A-kasserne kommer ud af busken og melder ærligt ud hvilke problemer der f.eks. er omkring det at være selvstændig og medlem af en A-kasse. Sålænge A-kasserne ikke åbent fortæller om problemerne, men blot siger "er du selvstændig, så skal du endelig blive medlem af vores A-kasse for selvstændige", så er der intet som bliver ændret. Der er mange regler for selvstændige som står i en mørk gyde og først viser deres grimme fjæs den dag det pågældende medlem har brug for hjælp fra A-kassen.

Så hvis jeg skal blive imponeret, så se at kom frem i lyset med de grimme sider.
På trods af at det er Jer som "sælger" skidtet til de selvstændige, så er det trods alt inden for nogle rammer som regeringen har sat. Der er kun en måde hvorpå disse rammer kan ændres - og det er ved at de selvstændige OG A-kasserne sammen gør opmærksom på problemerne i stedet for at A-kasserne desperat forsøger at holde på medlemmerne med tomme løfter fremfor at smide kortene på bordet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Helt enig med jer alle – det er da bare med at komme ud af hullerne. Jo før, jo bedre, for regeringens politik hænger ikke sammen!
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)