Hej Hans
Et ganske glimrende indspark! Jeg kan hviske dig i øret, at det er sådan i mange brancher - ikke mindst i min. Så sent som i dag havde jeg en fyr i telefonen, som jeg kender sporadisk fra tidligere. Han ejer sammen med en anden en virksomhed i et voldsomt voksende marked. Da de gik i luften for et års tid siden, fik de lavet en i øvrigt særdeles flot hjemmeside - og ganske velbygget rent teknisk.
De fik nogle tilbud på SEO fra forskellige udbydere inkl. mig selv - sagde hunden. De valgte et billigt tilbud, for de var jo nystartede (det var deres argument). Og det gik faktisk forrygende - de landede på en flot 1. plads i Google på det absolut vigtigste søgeord i marts i år. Og det var med en omgang overraskende billig SEO, der reelt bestod af link building.
Så blev det april, og med april kom Penguin Update. Over natten røg de fra deres 1. plads og om på side 14 - og endnu længere bagud på en masse andre væsentlige søgninger.
I desperation tog de kontakt til den næst billigste udbyder fra da de fik tilbud hjem oprindeligt, og de mente nu nok, at de sagtens kunne fikse den lille sag. Det har de så arbejdet med i tre måneder nu - og de har skam også skabt resultater i form af endnu dårligere placeringer.
I dag ringede fyren så til mig og bad om hjælp. En hurtig linkprofil viste, at sitet havde under fem reelle indgående links med relevans og af kvalitet. Resten var fra udenlandske sites - Asien, USA, England m.fl. Og de fleste af disse sites var uden relevans, havde ingen eller 0 i PR. Rigtig mange af linkene er site-wide, i footere osv. Altså ikke helt godt - sagt på jysk.
Faktisk ser det så slemt ud, at det sikkert ender med, at de må skifte domæne, for der er tilsyneladende ikke mulighed for at nedtage ret mange (om nogen) af de opbyggede links.
Vi talte lidt om det, og fyren sagde til mig: "Når du nu skal lave et tilbud, så skal du altså ikke være for dyr". Jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne sige tingene, som de er, så jeg svarede ham: "Nu har du altså prøvet to, der gav dig en lav pris målt i tal - og hvordan synes du selv, det gik? Nu får du en billig pris målt i effekt - er det ikke bedre?"
Han grinede og sagde: "Send du bare det tilbud der skal til for at gøre det her godt igen".
Moralen i det her, Hans: Tag det roligt og vent. De af dine potentielle kunder, der ikke brækker nakken på at købe billigt skrammel, kommer til dig før eller siden ;-) Og uanset din faglige stolthed, der byder dig at passe på din branche og alle de rare mennesker her, kan du ikke redde hele verden. Nogle vil ikke reddes - og resten ender hos dig til sidst alligevel.
Og nu vil jeg i seng :-)