Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brødnid? Alt for billige tekster.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Jeg ved, at det kan opfattes som brødnid, når jeg skriver dette.
Men jeg kan simpelt hen ikke lade være.
Så hvis du ikke orker at læse et indlæg fra en sur gammel mand, der føler, at nogen pisser på hans sukkermad og snyder hans potentielle kunder, så stop her.

Ud over min primære virksomhed, som drejer sig om at producere gode tekster på baggrund af en ordentlig uddannelse og mange års erfaring samt en konstant bevidst træning, udbyder jeg også billige tekster, som er skrevet af mine freelancere.
Jeg anbefaler ikke, at man bruger disse billige tekster på steder, hvor man gerne vil fremstå seriøs, for de er ofte lavet af studerende, der skriver dem med det ene formål at tjene en klatskilling. Hos mig får skribenterne en anstændig hyre for deres indsats, men da de er aflønnet pr. opgave, har de incitament til at blive færdige i en fart - og det højner ikke kvaliteten. Derfor er kvaliteten naturligvis ikke på niveau med "rigtigt" tekstforfatterarbejde.

Men der er et marked for disse billige tekster, og når der er et marked, opstår der naturligvis også konkurrence.
Det har jeg ikke noget problem med. Kom endelig an. Hvis jeg ikke kan følge med, er markedet jeres.

Problemet er blot, at adskillige udbydere på markedet for billige tekster slet ikke ejer evnen til at drive det håndværk, de sælger.

For at undersøge dette har jeg dels læst rigtig mange opslag og hjemmesider, som byder sig til på markedet og dels købt adskillige elendige tekster hos konkurrenterne. Og i al beskedenhed mener jeg, at jeg med min uddannelse og erfaring har evnen til at vurdere disse elendigheder.

For eksempel har jeg på en hjemmeside, som udbyder billige tekster, set følgende salgsargument:

"Det er en pris, der ligger væsentligt lavere, end det andre i vores branche tilbyder. Når vi kombinere vores lavepris med vores kvalitetsikring og erfaring, mener vi, at vi kan leverer det absolut bedste produkt til prisen, som man kan finde på markedet."

I selve salgsargumentet er der objektivt set to kommafejl, ét manglende nutids-r, en manglende e-endelse samt et manglende mellemrum mellem to ord.
Desuden er det helt centrale ord i argumentet stavet forkert. At salgsargumentet oven i købet er elendigt formuleret, er sådan set kun en fordel for os, der skal konkurrere med denne udbyder, så det lader vi ligge. (Jeg vil gætte på, at den, som har skrevet det ovenstående, læser med, så mon ikke sætningen bliver rettet én af de nærmeste dage? Men i disse minutter ser teksten på udbyderens hjemmeside ud som det ovenstående.)

Det her svarer simpelt hen til, at en tømrer slår en skrue i med sin hammer - men det holder jo selvfølgelig også bedre, end hvis han skruer et søm i med sin skruetrækker.

Men hvem ved. Måske sælger disse fejlbehæftede og pinligt dårlige tekster bedre end ordentlige tekster?
Ja, hvem ved?
Det ved én af de seriøse tekstudbydere, som jeg havde i telefonen i går. Han havde lavet en splittest mellem en billigt indkøbt tekst og en professionelt fremstillet tekst. Den professionelle tekst konverterede 420% bedre. Gæt selv, om den billige tekst så er billig i den sidste ende.

Men når jeg nu tidligere i indlægget skriver, at jeg accepterer konkurrencen, hvorfor kan jeg så ikke bare flette næbet og lade disse tekstklamphuggere spise løs af min kage.

Det kunne jeg såmænd også. I er velkomne alle sammen. I må endda gerne låne min kagegaffel, hvis bare I spiser pænt.

Men de spiser ikke pænt.
De æder mine potentielle kunders penge og giver dem lort i stedet.
Jeg spurgte nogle af mine kunder om, hvordan de vurderer teksters kvalitet.
Én af dem svarede, at det da var et underligt spørgsmål, da han netop køber teksterne hos mig, fordi han ikke magter at skrive dem selv.
Hvis kunderne ikke forstår sig på at vurdere tekster, kan man jo give dem hvad som helst.

Jeg har svært ved at tro på, at man selv tror på, at man er en dygtig skribent, hvis man ikke kan stave til kvalitetssikring.
Jeg kan ikke forstå, hvis disse sjuskehoveder ikke selv ved, at de ikke har evnen til at levere den kvalitet, de lover.
Og i min verden er det et etisk problem at levere en dårligere ydelse end den lovede.
Og det er i særdeleshed et problem for de kunder, som køber teksterne. De bliver snydt.
Og det gør mig vred.
Det sårer min faglige stolthed.

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om, at man skal sætte sig på sine hænder, når man er vred. På den måde undgår man at komme til at skrive noget, man senere fortryder.

Som sagt ved jeg også, at dette indlæg af nogle vil blive opfattet som brødnid og som et forsøg på at skade mine konkurrenter.
Jeg ved, at det ikke er særlig klædeligt, men jeg har helt bevidst ikke nævt ét eneste navn.

Og de dårligste af de billige skribenter er faktisk ikke mine konkurrenter. Vi konkurrerer nemlig på to forskellige markeder. Det ene marked er markedet for underlødige tekster, og det andet er markedet for billige tekster. Problemet opstår, når kunden ikke ved, hvilken markedsplads han er havnet på.

Til slut vil jeg give et par gode råd til folk, som køber bililge tekster:

1. Vurdér leverandørens troværdighed - er der uddannelse og erfaring bag.
2. Giv din tekstleverandør så grundigt et oplæg som muligt. Jo bedre oplæg du giver, des bedre tekster får du.
3. Lad dig ikke forblænde af prisen, med mindre indholdet er fuldstændig ligegyldigt.
4. Prøv at købe tekster med det samme oplæg hos flere udbydere, og lav splittest på, hvilke tekster der bedst opfylder deres formål.
5. Prøv at få en veluddannet rigtig tekstforfatter, som du stoler på til at vurdere de billige tekster, du har købt. (Brug ikke mig til dette - jeg er jo konkurrent.)
6. Brug ikke billige tekster på sider, som skal profilere din virksomhed, hvis du ønsker at sende et signal om kvalitet. Elendige tekster signalerer elendig kvalitet.
7. Få nogen til at læse korrektur på dine billige tekster, uanset hvor du har købt dem. Der vil næsten altid være fejl.
8. Spørg din leverandør, om de har levereret lignende tekster tidligere.
9. Spørg om, hvordan din leverandør vil målrette teksterne til din målgruppe.

Der findes sikkert også andre gode råd.
Del dine erfaringer med andre.

Venlig hilsen

Hans

Fra Randers SØ
Tilmeldt 10. Oct 10
Indlæg ialt: 115
Fra  SEO-Shoppen Wich-it.dk Skrevet kl. 01:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hans

Kan vi blive enige om at sådan er det efterhånden alle steder.??

Flere steder kan du få en komplet webshop sat op for ingenting, ja mere eller mindre kastet i nakken for at give en reference.

Folk der kommer til mig med deres computere hvor køleren er tilstoppet og computeren derfor bliver varm, har også svært ved at forstå at prisen afhænger af hvilken computer det drejer sig om. En Acer hvor jeg skal fjerne 6 skruer og løfte et dæksel og skrue yderligere 3 skruer løs er billigere end den HP der skal have fjernet 56 skruer 7 ledninger og skilles mere eller mindre totalt ad.

De syntes da det er billigere at lade naboens 16 årige knægt blæse den rent med hans fars kompressor, ( hvilket man jo må fraråde meget kraftigt, da luften i en kompressor indeholder kondensvand, ja og vand og elektronik siger jo sig selv) for en 50 ´er

Prøv bare at kigge her på sitet under freelancer. Få en komplet hjemmeside for 160 kr. Big Smile

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Var dette indlæg kommet fra stort set alle andre, så havde jeg ik svaret. Men da det er dig Hans, som skriver det, så er der faktisk flere ting, som enten undre mig eller overrasker mig en smule... Og det har intet med dine skrive egenskaber eller evner at gøre!

Alle dem som sælger billige tekster, de sælger primært tekster, hvis eneste formål er at give links. Tekster til andre sider, tekster til splogs, tekster til blogindlæg eller hvor hylan de nu ryger hen. Faktisk går de færreste op i teksternes kvalitet eller lignende, fordi de kun bruges til at skaffe links. 
Hvis du Googler lidt, så kan du finde mange splogs på dansk, hvor alt der står er direkte volapyk, men hvor der er et par links. Teksterne er enten Google Translate oversat fra engelsk, eller bare skrevet ualmindelig hurtigt og sjusket. Faktisk kan du også Google dig til, at flere store webshops har hyret unge mennesker til 35 kr pr tekst, hvor alt var ligegyldigt, så længe ankerteksten til linket var stavet korrekt.

Så hvorfor mener du, at udbydere af billige tekster tager dine kunders penge? Det var kunder, som alligevel aldrig ville have handlet ved dig?

Dernæst så burde et rationel menneske kunne regne ud, at en tekst på 300 ord for f.eks 100 kr, der ligger der minimal research bag, og der er brug mange "fyld ud ord"/"snik snak ord", som jeg altid kalder dem. 
Hvis en person skal skrive 300 ord om et emne, som vedkommende intet aner om, og blot får 100 kr for dette, så er der til max 1 time research og skrivning. Skal man indhente bare lidt forskellige kilder, så går der hurtigt en time med det. Og så mangler teksten stadigvæk at blive skrevet...
Hvem over 18 år arbejder også for under 100 kr i timen idag? Det gør ingen. Det er vist kun et arbejde på et diskotek, som er dårligere lønnet pr time.
Da pris og kvalitet ofte, bemærk ordet ofte, går hånd i hånd, så må folk også kunne regne ud, at det ikke er den store research tekst de får for en hund... Hvis man ik selv kan regne det ud, ja så kan jeg godt se din frustration... Men jeg er overbevist om, at alle kan regne det ud, hvis de lige tænker over prisen en ekstra gang...

Tager du de to ovenstående punkter, så kan du sammenligne det lidt med, at ingen køber Rolls Royce reservedele til en gammel Opel Kadett fra 1986. Hvis køber af teksterne har en Kadett, hvorfor skulle vedkommende så gå efter dine tekster, når de er skudt langt over formålet? Ja du læste rigtig, dine tekster er for gode til det behov, som kunden har!

Så groft sagt, så skal du finde din målgruppe. Vil du kæmpe om de kunder, som kun går efter prisen, eller vil du dække dem, som er et niveau over? Vil du dække dem niveauet over, så kæmper du ik om discount gruppen, og der er dermed ingen, som stjæler dine kunder :) 

Og nu jeg er ved emnet tekster, så har jeg aldrig fattet, at tekster sælges på antal ord. Hvem dælen kan på forhånd sige, hvor mange ord en god tekster ender på? Det er at begrænse det hele, og det gavner da hverken kunden eller jer der sælger teksterne!

PS skal man ik lave et link til en side, når man tager et udsnit/citat? 

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 02:19

Thomas Wichmann:
Kan vi blive enige om at sådan er det efterhånden alle steder.??

Måske. Jeg interesserer mig selvfølgelig mest for steder, hvor mine kunder bliver snydt. Men jo, der findes nok fuphoveder alle vegne.

I dit eksempel med rensning af ventilatoren i en computer synes jeg det er helt fair konkurrence, hvis kunden skal vælge mellem to tilbud:

Dit: IT-sagkyndig renser korrekt og effektivt ventilatoren i din computer. Pris x kr.
Knægtens: Uvidende knægt blæser under stort tryk vandholdig luft igennem din computer, hvorved noget af støvet muligvis forsvinder. Pris y kr.

Men på markedet for billige tekster forholder det sig sådan, at inkompetente narhatte fremstiller sig selv som eksperter.
Jeg er egentlig ligeglad med, at de underbyder. Det kan jo godt være, at jeg aflønner mine skribenter for godt, og at min pris derfor er for høj. Det er fint nok. Problemet er, at de ikke leverer den kvalitet, som de påstår - og at kunden ofte ikke har forudsætninger for at vurdere dette.

Venlig hilsen

Hans

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 02:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:
Så hvis du ikke orker at læse et indlæg fra en sur gammel mand, der føler, at nogen pisser på hans sukkermad og snyder hans potentielle kunder, så stop her.

Så lovende indledning, og så kommer der er sobert og velgennemtænkt indlæg. Jeg er skuffet! ;)

Jeg tror, du er for kendt herinde til, at nogen vil opfatte det som brødnid. Jeg formoder i øvrigt også, at størsteparten af din indtjening ligger i det højkvalitative segment.

Jeg er helt enig i det overordnede budskab - at det er fint at levere lort, hvis man står ved det, men ikke hvis man overbeviser kunden om, at kvaliteten er rimelig. Folk kan for min skyld tage, hvad de vil for deres ydelser - men jeg kan ikke acceptere mangel på faglig stolthed.

Det er desværre ikke et problem, der begrænser sig til din branche.

På det sidste har der været et stigende antal tråde, hvor hjemmesider, SEO og logodesign udbydes mere eller mindre gratis - og resultatet er som oftest derefter.

Heldigvis kan man med lidt sund fornuft slippe uden om de værste charlataner.

Jeg har selv gode erfaringer med at finde mindre ad hoc-leverandører, blandt andet tekstforfattere. Mit valg bygger i ret høj grad på deres kommunikation, da det har vist sig at være en god rettesnor: Svarer de hurtigt tilbage, har de få eller ingen slåfejl, gider de besvære sig med at starte en sætning med stort? Det kan som regel overføres direkte til, om de gider læse korrektur på en artikel inden levering eller husker at linke med den aftalte ankertekst. (Her snakker vi altså om billige leverandører til småopgaver - ellers researcher jeg selvfølgelig mere.)

I øvrigt skal der herfra lyde en generel opfordring om ikke at underbetale de gode leverandører i de pågældende brancher, bare fordi markedet er presset. Når jeg finder en dygtig ungarbejder, der tilbyder at arbejde til markedsprisen, lægger jeg som regel lidt oveni. Så bliver han belønnet for at levere et ordentligt stykke arbejde, og jeg ryger på "god kunde"-listen, så jeg ikke skal ud at lede efter en ny leverandør ugen efter, når han sorterer sine dårligste kunder fra.

Venlig hilsen
En næsten lige så sur og næsten lige så gammel Jakob

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 02:35

Hans Stokholm Kjer:
Ud over min primære virksomhed, som drejer sig om at producere gode tekster på baggrund af en ordentlig uddannelse og mange års erfaring...

Jeg (mener at jeg) forstår budskabet i dit oplæg, men når det er sagt, så mener jeg blot at det illustrerer, hvordan markederne ofte er skruet sammen i "dagens verden".

Om dine potentielle kunder bliver snydt eller ej, må vel være op til den enkelte (potentielle kunde) at vurdere - hvis de føler sig snydt, så ja - ellers, nej. Måske har "dine" potentielle kunder blot ikke behov for en skribent, som har en uddannelse og mange års erfaring, og kan fint nøjes med et billigere produkt leveret af en studerende, der blot skal tjene en "klatskilling" (uden, at de nødvendigvis føler, at de er blevet snydt af den årsag).

Man får i mange tilfælde, hvad man betaler for - det må de fleste efterhånden være klar over (ellers er skaden vel ikke større end, at de har betalt nogle få "klatskillinger" i billige lærepenge, og senere kommer og banker på din dør, når det er gået op for dem).

Men i øvrigt er det slet ikke sikkert, at du har gavn af den målgruppe, der forventer det hele til under halv pris. Lad de andre hive dem i land, mens du tiltrækker dem, der gerne vil betale mere for at få mere.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 02:41

Tak Fashion

Jeg betragter det som en cadeau til mig, at du gider bruge tid på min mavesure udladning.

Fashion-Seller:
hvorfor skulle vedkommende så gå efter dine tekster, når de er skudt langt over formålet? Ja du læste rigtig, dine tekster er for gode til det behov, som kunden har!

Først vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg taler om konkurrende mod mit koncept med billige tekster.
Du har helt ret i, at kunder der har brug for en rigtig tekstforfatter, ikke handler på samme marked som de såkaldte SEO-tekster.

I det tilfælde, som du nævner, hvor teksten ender et tilfældigt sted ude i cyberspace uden egentlig tilknytning til ens eget site, så har du muligvis delvist ret i, at tekstens kvalitet er ligegyldig, når blot ankerteksten er stavet korrekt. I de tilfælde skal man selvfølgelig gå efter den laveste pris.
Men der sælges også billige tekster til andre formål, og så vidt jeg har forstået SEO-gutterne, så udvikler søgemaskinerne sig i retning af at blive stadigt bedre til at vurdere teksters kvalitet for mennekser - så min logik siger mig, at jo bedre tekster man bruger i sin SEO, des mere langsigtet er denne. Tiderne, hvor søgeordet blot skulle fremgå et bestemt antal gange pr. 100 ord er efter mine oplysninger forbi - men jeg er ikke ekspert på det område, så ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Maser af billige tekster havner også på kundens egne sider - og her gør de altså mere skade end gavn, hvis de ikke er ordentlige. Med mindre uordentlighed er en del af virksomhedens image.

Fashion-Seller:
skal man ik lave et link til en side, når man tager et udsnit/citat? 

Jeg syntes ikke, det var rimeligt overfor den pågældende virksomhed at lægge et link. Formålet var ikke at hænge en bestemt virksomhed ud, men blot at lufte min frustration over folk, som udbyder noget, de ikke kan leve op til i virkeligheden.

Hvis de markedsførte sig med "Garanti for mindst to kommafejl og én stavefejl pr. 100 ord", havde jeg intet problem med dem.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Sure gamle mænd kan også have en god pointe. :)

Som en der selv køber engelske tekster for et pænt beløb hver måned, oplever jeg også en nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet. Jo, der er forskel på artikler til 200 $ og 10 $. Her er jeg da også enig med dig i, at det er artiklernes konvertering, som er det interessante.

Et godt salgsargument for dig ville netop være at kunne sandsynliggøre at dine tekster konverterer bedre.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 02:52

Jakob Bank:

Så lovende indledning, og så kommer der er sobert og velgennemtænkt indlæg. Jeg er skuffet! ;)

Beklager - jeg er åbenbart for pæn til at blive rigtig grim. Tro mig. Mit indlæg var meget grimmere inde i mig selv, før det kom ud på skrift. :-)

Jakob Bank:
Jeg formoder i øvrigt også, at størsteparten af din indtjening ligger i det højkvalitative segment.

Det er heldigvis korrekt, men det andet er nu også et fint lille sideprojekt, og der er udviklinger i støbeskeen.

Jakob Bank:
Mit valg bygger i ret høj grad på deres kommunikation, da det har vist sig at være en god rettesnor: Svarer de hurtigt tilbage, har de få eller ingen slåfejl, gider de besvære sig med at starte en sætning med stort? Det kan som regel overføres direkte til, om de gider læse korrektur på en artikel inden levering eller husker at linke med den aftalte ankertekst.

Gode, sunde råd, Jakob. Og dejlig konkrete.

Jakob Bank:
I øvrigt skal der herfra lyde en generel opfordring om ikke at underbetale de gode leverandører i de pågældende brancher, bare fordi markedet er presset. Når jeg finder en dygtig ungarbejder, der tilbyder at arbejde til markedsprisen, lægger jeg som regel lidt oveni. Så bliver han belønnet for at levere et ordentligt stykke arbejde, og jeg ryger på "god kunde"-listen, så jeg ikke skal ud at lede efter en ny leverandør ugen efter, når han sorterer sine dårligste kunder fra.

Det er en sund tankegang. I min variant plejer jeg at svare på et lidt for godt tilbud med ordene: "Jeg gider ikke arbejde sammen med dig, hvis du ikke vil tjene penge."

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:54

Hans Stokholm Kjer:

Først vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg taler om konkurrende mod mit koncept med billige tekster.

Du har helt ret i, at kunder der har brug for en rigtig tekstforfatter, ikke handler på samme marked som de såkaldte SEO-tekster.

I det tilfælde, som du nævner, hvor teksten ender et tilfældigt sted ude i cyberspace uden egentlig tilknytning til ens eget site, så har du muligvis delvist ret i, at tekstens kvalitet er ligegyldig, når blot ankerteksten er stavet korrekt. I de tilfælde skal man selvfølgelig gå efter den laveste pris.
Men der sælges også billige tekster til andre formål, og så vidt jeg har forstået SEO-gutterne, så udvikler søgemaskinerne sig i retning af at blive stadigt bedre til at vurdere teksters kvalitet for mennekser - så min logik siger mig, at jo bedre tekster man bruger i sin SEO, des mere langsigtet er denne. Tiderne, hvor søgeordet blot skulle fremgå et bestemt antal gange pr. 100 ord er efter mine oplysninger forbi - men jeg er ikke ekspert på det område, så ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Maser af billige tekster havner også på kundens egne sider - og her gør de altså mere skade end gavn, hvis de ikke er ordentlige. Med mindre uordentlighed er en del af virksomhedens image.

Altså helt ærligt, så tror jeg ikke du skal tage det så tungt...

For ja gode tekster mm til linkbuilding er smart, men kig på Amino næste gang der er en stor Google updatering (den får sikkert navnet Papegøje eller Pindsvin opdateringen, da de skal starte med P). Så råber og skriger folk i 5000 tråde over, at de har mistet deres placeringer, fordi de har fået en kinøjser til 5$ om måneden til at Google Translate tekster og poste dem på diverse russiske pornosider, fordi der får man forside links (IRONI KAN FOREKOMME). 
Folk tænker generelt ik langsigtet, hvis de kan høste hurtigt. Sådan er de fleste mennesker, og det gælder i alle brancher...

Så selvom det ikke er smart, så vil der altid være et marked for ultra billige tekster, så længe der er en køber...

Hans Stokholm Kjer:

Fashion-Seller:
skal man ik lave et link til en side, når man tager et udsnit/citat? 

Jeg syntes ikke, det var rimeligt overfor den pågældende virksomhed at lægge et link. Formålet var ikke at hænge en bestemt virksomhed ud, men blot at lufte min frustration over folk, som udbyder noget, de ikke kan leve op til i virkeligheden.

Hvis de markedsførte sig med "Garanti for mindst to kommafejl og én stavefejl pr. 100 ord", havde jeg intet problem med dem.

Nu var det ik fordi, at jeg synes du skulle hænge nogen ud. Demib fortalte mig bare en gang for længe siden, at det var god skik at linke til sider, når man tog et citat. Jeg kan ikke huske hans præcise formulering, men siden dengang har jeg altid linket, når jeg tog citater...

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)