Hej Tomas,
Jeg rådgiver blandt andet virksomheder om hvordan de skaber engagement (og dermed øget omsætning) via sociale medier, og gennem mit firma tilbyder jeg blandt andet billige konkurrence-moduler. Samtidigt har jeg også stor erfaring indenfor den del af guerilla-markedsføring-tanken som går ud på at skabe omtale gennem andre medier end dem man selv har kontrol over.
Men..... den slags svar får du sikkert mange af herinde og du beder så vidt jeg kan ikke se ikke om tilbud på markedsføring, så jeg vil holde mig til at svare på dit spørgsmål og komme med lidt forslag.
Jeg kender andre, som forhandler indretning på nettet - også nogle af dem, som er rigtig succesfulde og har skabt deciderede trends. Ét af de trick jeg har lagt mærke til indenfor boligindretning er at satse målrettet på at skabe et overblik over blade, magasiner og ikke mindst blogs, som omtaler boligindretning - og så målrettet markedsføre sig mod dem. Det kan f.eks. være at sende pressemeddelelser med introduktion af nye varer. Jeg er voldsomt skeptik overfor værdien af trykt markedsføring, men jeg kan garantere dig, at blot én vares eksponering på et Alt for Damerne-dobbeltopslag med "nye trends" som er "udvalgt af Alt for Damerne" kan gøre mere for din hjemmesidetrafik end mange måneders SEO-budget.
Jeg bliver lidt ved pressemeddelelserne, for hvor mange nye netbutikker er der åbnet med base i Thy den seneste tid? Og hvor mange af dem er startet af mor og søn i fællesskab?.... Næppe mange. Det er en god historie, den skal ud og hvis I ikke allerede har fået omtale i lokale medier,så skal I have det. Så igen: Pressemeddelelser.
Ud over det, så skal I selvfølgelig have en Facebook-profil og der skal I huske, at det IKKE gælder om at skabe mange likes - det gælder om at engagere sine fans og at lave indhold de gerne vil kommentere og dele. Konkurrencer KAN være en god metode, men er det ikke nødvendigvis, for man risikerer at få en masse fans, som kun er der for konkurrencerne, men aldrig vil købe noget.
SEO ved jeg ikke så meget om, men jeg ved da, at der i Ålborg ligger et yderst succesrigt firma ved navn Green Click Media. Deres partner og SEO-ansvarlige Jan Hesselby (jan@greenclickmedia.dk) vil sikkert gerne tage en snak med dig om hvad der er af muligheder og de har hvad de selv kalder "nordjyske priser" - det kan du godt sige at jeg har citeret en anden firmapartner, Michael Sørensen for at sige ved Social Media Summit for nyligt! :-D
Du er velkommen til at kontakte mig direkte hvis du vil have flere gode idéer. Jeg har masser af dem og så længe vi ikke bevæger os ind på de områder hvor jeg decideret sælger rådgivning (dem kan du se på min hjemmeside og firmaside på Facebook) så begynder jeg ikke at udskrive regninger.
Mvh
David