Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyring af medarbejder uden grund

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg sad lige og snakkede med fruen derhjemme, og så km vi til at snakke lidt om hvordan man skiller sig af med en medarbejder hvis ikke der er nogen grund.

Det handler om at hun på hendes arbejdsplads har en kollega, som hendes chef ikke kan fyre fordihun har for mange sygedage. Og Det er vist rigtig nok at der er regler der.
Men det kan da ikke passe at hvis man VIRKELIG gerne vil af med en ansat, at man så ikke an fyre dem?

Hvordan er rettighedere?

// Daniel Poulsen

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel Poulsen:
Men det kan da ikke passe at hvis man VIRKELIG gerne vil af med en ansat, at man så ikke an fyre dem?

Der er ikke nogen generelle regler for afskedigelser, der er nogle grundlæggende regler i ligebehandlingsloven, forskelsbehandlingsloven osv. og så er der reguleret en del i de forskellige overenskomster.

Der er lidt mere info/inspiration her:

http://www.amino.dk/blogs/simplylaw/archive/2012/03/19/guide-til-smertefri-opsigelse-af-medarbejder-skabelon.aspx

http://www.kaf.dk/vaerd-at-vide/vaerktoejskasse/opsigelse-af-medarbejder/

De bedste hilsner
/Brian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47

Ofte vil man jo kunne henvise til økonomiske årsager, at man skærer ned, men tar man så en anden ind samtidigt, så duer den jo ikke. Hvis firmaet er medlem af en arbejdsgiverforening, ville jeg bede dem om råd og assistance?
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:05

Daniel Poulsen:
Det handler om at hun på hendes arbejdsplads har en kollega, som hendes chef ikke kan fyre fordihun har for mange sygedage. Og Det er vist rigtig nok at der er regler der.

Man kan da sagtens fyre en medarbejder der har for mange sygedage ?. Tror der er noget i har misforstået der. Og ellers kan man jo altid bruge den gængse = Grundet omlægninger i afdelingen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:11

Jeg vil påstå - at jo mindre grund man kan give til en fyring, des bedre...

Ellers risikerer man altså at medarbejderen går ned med flaget og andet skidt :S

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 20:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det mindste man kan/bør gøre, er at oplyse en ansat om hvorfor vedkommende er blevet fyret.

Der SKAL i mange tilfælde også være en begrundelse. En A-kasse udbetaler ikke bare penge sådan uden videre, fordi man fortæller at man har mistet sit arbejde.

Hvis nogen mener, at det kan være ligegyldigt, så håber jeg ikke, at det er arbejdsgivere, der har denne holdning.

Fred på jord.

Mvh. John.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 20:26

Det jeg mente, er at man nok ikke bør jorde medarbejderen og sige at det er fordi han eller hun simpelthen er en idiot til sit arbejde, eller er ringe eller dårlig.

Man bør kunne begrunde det med dårlig økonomi, vanskeligheder med at finde opgaver eller lignende ikke?

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 20:49

Super, tak for gode svar allesammen. :)

// Daniel Poulsen

Fra Nørresundby
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 148
Fra  NemTilmeld.dk Skrevet kl. 22:57

Man kan godt fyre en medarbejder fordi man synes vedkommende er for meget syg.

Det er en reel grund. Man skal bare overholde de frister der er i ansættelseskontrakten.

Hvis man vil fyre tidligere end fristen, kommer 120 dages reglen i spil.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 23:23

Dog ophæves den regel om 120 sygedage inden for et år, hvis medarbejderen når op på dag nr 130 og arbejdsgiveren ikke har givet info inden den dag.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)