Jeg sad lige og snakkede med fruen derhjemme, og så km vi til at snakke lidt om hvordan man skiller sig af med en medarbejder hvis ikke der er nogen grund.
Det handler om at hun på hendes arbejdsplads har en kollega, som hendes chef ikke kan fyre fordihun har for mange sygedage. Og Det er vist rigtig nok at der er regler der. Men det kan da ikke passe at hvis man VIRKELIG gerne vil af med en ansat, at man så ikke an fyre dem?
Men det kan da ikke passe at hvis man VIRKELIG gerne vil af med en ansat, at man så ikke an fyre dem?
Der er ikke nogen generelle regler for afskedigelser, der er nogle grundlæggende regler i ligebehandlingsloven, forskelsbehandlingsloven osv. og så er der reguleret en del i de forskellige overenskomster.
Ofte vil man jo kunne henvise til økonomiske årsager, at man skærer ned, men tar man så en anden ind samtidigt, så duer den jo ikke. Hvis firmaet er medlem af en arbejdsgiverforening, ville jeg bede dem om råd og assistance? Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det handler om at hun på hendes arbejdsplads har en kollega, som hendes chef ikke kan fyre fordihun har for mange sygedage. Og Det er vist rigtig nok at der er regler der.
Man kan da sagtens fyre en medarbejder der har for mange sygedage ?. Tror der er noget i har misforstået der. Og ellers kan man jo altid bruge den gængse = Grundet omlægninger i afdelingen.
Det mindste man kan/bør gøre, er at oplyse en ansat om hvorfor vedkommende er blevet fyret.
Der SKAL i mange tilfælde også være en begrundelse. En A-kasse udbetaler ikke bare penge sådan uden videre, fordi man fortæller at man har mistet sit arbejde.
Hvis nogen mener, at det kan være ligegyldigt, så håber jeg ikke, at det er arbejdsgivere, der har denne holdning.
Det jeg mente, er at man nok ikke bør jorde medarbejderen og sige at det er fordi han eller hun simpelthen er en idiot til sit arbejde, eller er ringe eller dårlig.
Man bør kunne begrunde det med dårlig økonomi, vanskeligheder med at finde opgaver eller lignende ikke?