Hej Jeg har fået et par henvendelser ang køb af min nyhedsportal. Nyhedsportalen er en niche portal som dækker en bestemt ting. I sæsonen er der op imod 2000 daglige besøgende og vi er den største hjemmeside inde for det felt. Jeg har pt omsat for et sted imellem 40 og 50000kr hvorfra de 15000 dog er fra et hjemmeside salg. Siden er dog ikke plastret til med reklamer. Hvad kan sådan en portal mon sælges for, og hvad gør man hvis man enlig gerne vil sælge men stadigvæk gerne vil være tilknyttet portalen ? Min tanker går på både at sælge 50% eller sælge det hele og så lave en kontrakt hvor noget af prisen er en fast mdr. løn i x antal tid. |
Hvad skal jeg pris sætte min portal til ?
VDL Media driver flere portaler, skal vi hjælpe med at drive din ? kontakt os for mere info.
|
VDL Media driver flere portaler, skal vi hjælpe med at drive din ? kontakt os for mere info.
Hvor længe har du være om at omsætte for de 40-50.000? Hvis det er over et års tid, så ville jeg lave følgende beregning (da det er almindeligt at bruge den formodede indtægt over en fireårig periode ved opkøb): Indtjening ca. 45.000,-/anno x 4 = 180.000,- Hvis du tror at dem der overtager portalen har i sinde at tjene mest muligt, kunne man måske gætte på at de kunne fordoble indtjeningen (afhængigt af hvem det er). I så fald kunne man være fræk og fremlægge: Indtjening ca. 90.000,-/anno x 4 = 360.000,- Det afhænger igen af hvorvidt køberen er forretningsminded, eller om det snarere handler om en eller anden personlig interesse. Hvis det er førstnævnte ville jeg gå for en pris på ca. 180.000,- (hvis tallene i øvrigt holder). Angående en %-baseret aflønningsaftale, så lyder det dejligt, men jeg tvivler på at køber vil gå med til den... Held & lykke med det! |
Min nye bog: https://www.amazon.com/Spiritual-Capitalism-three-doctrines-money-ebook/dp/B07LB76DPD/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1544845832&sr=8-4&keywords=spiritual+capitalism
hehe hvis din begregning er den normale så er jeg ved at snyde mig selv noget så kraftig med den aftale vi mere eller mindre er blevet enige om :) |
Nu er "omsat for 45.000" jo ikke helt det samme som "tjent 45.000" eller er det det du mener? Hvis det nu er IT udstyr din portal sælger med en 3-4% fortjeneste... og du har omsat for 45.000 - har du kun tjent 1.800 kroner? Eller hvad er dit overskud? |
Jeg er enig med Tom, her, men følger med, da jeg hellere end gerne hjælper! De bedste hilsener, |
I har ret folkens. Lav en lignende beregning med dit reelle overskud, - voilá - foreslå den pris! Det kan da bruges som forhandlingsgrundlag, hvis ikke andet... Og sælg for guds skyld ikke for de 10k du er blevet tilbudt... |
Min nye bog: https://www.amazon.com/Spiritual-Capitalism-three-doctrines-money-ebook/dp/B07LB76DPD/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1544845832&sr=8-4&keywords=spiritual+capitalism
I 2012 har jeg solgt på hjemmesiden for 35k + lidt ved siden af som ikke har noget med hjemmesiden at gøre. Og haft udgifter for 7000kr |
Det kommer helt an på hvad projektet reelt set er. Er det et affiliateprojekt, så plejer man jo at gå ud fra gennemsnittet af indkomsten/overskuddet de sidste 3 måneder x 10-12. Eksempel: Det er yderst sjældent at man kan tillade sig at gange det årlige overskud med 4, og forvente at få den pris for det. Det skal være ret specielt så, og køber skal være meget villig, og virkelig sulten for at få fat i projektet. Der er mange ting der spiller ind når det kommer til prissætning af en hjemmeside/portal, og det er ikke kun indkomsten der er afgørende. Faktorer som..
Der er sikkert meget mere der spiller ind, men nogle af disse skal tages i betragtning når der skal sættes pris på et projekt. Det skal siges at der er meget stor forskel på hvordan man prissætter en hjemmeside, i forhold til hvis man skal prissætte en fysisk forretning. Det er ekstremt svært for os at skulle komme med en idé til hvad en eventuel pris kan være, så længe vi ikke kender hjemmesiden, den reelle indkomst/det reelle overskud per år, og hvordan den tjener sine penge. Skriv gerne i PB, hvis du ønsker min mening, eller andet :) Med Venlig Hilsen |
Hunderacer - 550 forskellige hunderacer
Martins svar lyder realistisk. 4 gange årligt overskud vil normalt slet ikke komme på tale for en hjemmeside/portal hvis det er affiliat. For en fysisk virksomhed er det nok et godt mål - og her er selvsagt også forretninger der sælger over nettet fysiske. Jeg tror også mere på 10-12 gange den gennemsnitlige måneds fortjeneste de 3 sidste måneder hvis affiliate er hovedforretningen (med mindre vi taler noget sæson betonet) - er de sidste 3 måneder stigende - så måske 12-15 gange månedssnit for at få udviklingen med Jeg ser nu, at du skriver du har solgt for 35.000 på et år og haft udgifter for 7.000 så det kan jo være fysiske varer du sælger. Det er så nok i manges øjne en lidt lille forretning, så meget vil nok afhænge af hvor meget arbejde der er i salget og lager risiko hvis du har det - men det er måske dropshipping - eller software. Du må fortælle mere om forretningen, hvad sælger du, er dit overskud 28.000 per år reelt, hvor mange timer arbejder du om året for det resultat - for at det skal være muligt at sige noget konkret vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com