Vi er 2 på fuldtid og 1 på deltid. Vi skal så have "løn"(udtræk) sådan at den 3. ikke får ligeså meget som os der arbejder fuldtid. Vi står som sagt alle 3 som ejere. Jeg har fået at vide at alt skal deles ligeligt, dvs. ca. 33% til hver, men kan dette passe?
Jeg har et spørgsmål som jeg ikke har kunnet få svar på ved at søge.
Jeg har et I/S sammen med 2 andre.
Vi er 2 på fuldtid og 1 på deltid. Vi skal så have "løn"(udtræk) sådan at den 3. ikke får ligeså meget som os der arbejder fuldtid. Vi står som sagt alle 3 som ejere. Jeg har fået at vide at alt skal deles ligeligt, dvs. ca. 33% til hver, men kan dette passe?
Kan man virkelig ikke fordele overskuddet ulige?
Mvh. Daniel
Hej Daniel
Indledningsvis kunne du fortælle, hvad der står i I/S-kontrakten.
Såfremt I ikke har en interessentskabskontrakt, må en fordeling af virksomhedens overskud bero på en aftale imellem interessenterne. Sørg for at få oprettet en interessentskabskontrakt - alt andet vil kun skabe konflikter i fremtiden (med overvejende sandsynlighed).
Men hvordan i forhold til f.eks. skat? Der er nogle der har fortalt os at vi SKAL dele alt ligeligt. Er det forkert det de har sagt, eller er det noget andet det har med at gøre?
Men hvordan i forhold til f.eks. skat? Der er nogle der har fortalt os at vi SKAL dele alt ligeligt. Er det forkert det de har sagt, eller er det noget andet det har med at gøre?
I kan fordele fuldstændig som I har lyst til og i overensstemmelse med kontrakten.
Hvis kontrakten senere ændres så vil der være tale om køb og salg af en del af virksomheden eller hele interessentens andel.
Såfremt I ikke har en interessentskabskontrakt, må en fordeling af virksomhedens overskud bero på en aftale.
Ahrrr, det er ikke korrekt!
Det altafgørende i et I/S er kontrakten
Her er et link til en skabelon, men jeg vil dog anbefale at tage lidt juridisk assistance med på råd.
http://www.startvaekst.dk/kontrakterforisapsogas
Tonny
Tonny
Mit svar er med udgangspunkt i, at årets overskud skal fordeles, og er således ikke med udgangspunkt i, at interessentskabet for nyligt er stiftet. Er dette tilfældet, skal de få oprettet en kontrakt.