Mit svar er med udgangspunkt i, at årets overskud skal opgøres, og er således ikke med udgangspunkt i, at interessentskabet for nyligt er stiftet. Er dette tilfældet, skal de få oprettet en kontrakt.
Hej igen
Det essentielle i et I/S er netop kontrakten, idet denne klart angiver hver enkelt interessents ideelle andel. Dette er derfor også afgørende overfor omverdenen incl. SKAT til afgørelse af den enkelte interessents andel.
Kontrakten kan derfor kun ændres, hvis de enkelte interessenter opgører sine skattemæssige avancer/tab, idet dette vil udløse en beskatning hos interessenterne.
Derfor var mit indledende spørgsmål netop også til I/S-kontrakten, idet denne ville kunne give svaret til trådstarter.
Først og fremmest er vi fuldstændig enig i, at kontrakten er essentiel.
Dernæst anfører trådstarter, at de ikke har en interessentskabskontrakt, og som jeg tolker spørgsmålet, ønsker de nu at fordele overskuddet.
Hvis jeg tolker spørgsmålet korrekt, vil en fordeling af overskuddet bero på en aftale ud fra en konkret vurdering. Hvordan skal overskuddet ellers fordeles?
Skal der på fordelingstidspunktet konciperes en interessentskabskontrakt, vil der på dette tidspunkt også skulle tages stilling til fordelingen - herunder af årets overskud - hvorfor det i sidste ende de facto vil bero på en aftale.
Men er den kontrakt noget skat skal have, eller er det bare så vi internt kan holde det op imellem os?
Som jeg forstår det kan man godt sige at den første måned skal de 2 fuldtid have 10.000 hver og den anden 2.000, og i den anden måned skal de 2 fuldtid have 15.000 hver og den 3. 8.000 kr. Det styrer vi fuldstændig selv fra måned til måned?
Først og fremmest er vi fuldstændig enig i, at kontrakten er essentiel.
Dernæst anfører trådstarter, at de ikke har en interessentskabskontrakt, og som jeg tolker spørgsmålet, ønsker de nu at fordele overskuddet.
Hvis jeg tolker spørgsmålet korrekt, vil en fordeling af overskuddet bero på en aftale ud fra en konkret vurdering. Hvordan skal overskuddet ellers fordeles?
Skal der på fordelingstidspunktet konciperes en interessentskabskontrakt, vil der på dette tidspunkt også skulle tages stilling til fordelingen - herunder af årets overskud - hvorfor det i sidste ende de facto vil bero på en aftale.
Det er stadig ikke korrekt...
Et I/S kan principielt ikke oprettes uden, at der foreligger en kontrakt. Sværere er det heller ikke.
Du kan lave lige så mange aftaler, som du ønsker, men i sidste ende, så skal interessent-andelene være fordelt, og de ideelle andele bestemmer netop overskudsdelingen, ejerskabsandelene m.v. og som tidligere nævnt, hver interessents skattemæssige andele.
Tonny
PS. Det er også en gåde, at man kan oprette et I/S overfor SKAT uden at fremlægge en kontrakt, idet dette må være i SKAT's interesse at kende ejerforholdene fra starten. Men sådan er det med den yderst lemfældige kontrol fra det offentlige.
Men er den kontrakt noget skat skal have, eller er det bare så vi internt kan holde det op imellem os?
Som jeg forstår det kan man godt sige at den første måned skal de 2 fuldtid have 10.000 hver og den anden 2.000, og i den anden måned skal de 2 fuldtid have 15.000 hver og den 3. 8.000 kr. Det styrer vi fuldstændig selv fra måned til måned?
Kontrakten er ikke noget SKAT skal have, men den skal følgelig kunne fremvises, hvis og når SKAT skal vurdere/kontrollere den enkelte interessents personlige selvangivelse.
Nej, man kan ikke have vekslende overskudsdeling i et I/S.
Jeg kender intet til den slags kontrakter, men blander mig nu lige alligevel, fordi det ser ud som om der bliver talt forskellige sprog.
Løn er noget som man får for at arbejde. Altså kan I aftale en timesats, I får løn efter.
Overskud er noget helt andet, det er hvad der er i overskud, når alle regninger, løn, husleje etc. er betalt.
En fair fordeling af overskuddet ved jeg ikke hvordan man lige regner den ud, men jeg ville nok selv, mene at jo mere man har indskudt, jo højere procentdel skal man have. Fuldstændigt som hvis det havde været en aktieselskab.
Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent