Er vi ikke enige om, at virksomhedens overskud er lig med ejernes løn, når vi taler et I/S?
Både ja og nej.
Hvis person 1 har indskudt 100.000 og arbejder 37 timer om ugen Person 2 har indskudt 100.000 og arbejder 37 timer om ugen Person 3 har indskudt 500.000 og arbejder 18.5 timer om ugen.
men blander mig nu lige alligevel, fordi det ser ud som om der bliver talt forskellige sprog.
Sproget fejler såment ikke noget i tråden. I et I/S er der stor grad af aftalefrihed om hvordan du skruer aftalen mellem interesseterne sammen. Derfor er jeg da også enig med Tonny i at det er vigtigt aat den foreligger fra starten.
Alle nævnte løsninger kan såment bruges. Det er muligt at lade et I/S udbetale løn i traditionel forstand ligesom det er muligt blot at fordele overskuddet mellem interessenterne. Men en fair fordeling kan laves på mange måder. Det er jo ikke nødvendigvis den enkelte ejersandel, der skal tages overskud i. Det kunne jo også være arbejdsindsats.
Jeg har sågar set en aftale, hvor den ene interessent fik hele overskuddet indtil dette oversteg 500.000 kr. og hvorefter beløbet blevfordelt ligeligt. Jeg erindrer ikke argumentet, men SKAT havde accepteret formlen.
Hvis person 1 har indskudt 100.000 og arbejder 37 timer om ugen Person 2 har indskudt 100.000 og arbejder 37 timer om ugen Person 3 har indskudt 500.000 og arbejder 18.5 timer om ugen
Den er jeg med på, men det virker som om ordet LØN er lig OVERSKUD. Man kan godt regnskabsmæssigt regne overskuddet ud hver måned og udbetale det til ejerne efter den fordelingsnøgle, man har aftalt og så kalde det løn. Men ellers mener jeg ikke man kan kæde de 2 ord sammen på den måde, men ellers mener jeg det er 2 forskellige ting.
Men ingen tvivl om at det gælder om at få lavet en kontrakt hurtigt. Som min gamle erhvervsret lærer engang sagde: "Det tyndeste blæk, er bedre end selv den bedste hukommelse."
Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent
Den er jeg med på, men det virker som om ordet LØN er lig OVERSKUD. Man kan godt regnskabsmæssigt regne overskuddet ud hver måned og udbetale det til ejerne efter den fordelingsnøgle, man har aftalt og så kalde det løn.
Ok, så måske er løn ikke lig overskud, men overskud er vel løn i et I/S. Du kan vel ikke opnå et overskud i et I/S, som ikke skal fordeles, da der jo skal betale personlig skat af overskuddet.
Jeg var i øvrigt til informationsmøde hos skat for nylig. Her bruge de sætningen at overskud = løn, hvis der er tale om enkeltmandsvirksomheder og interessentselskaber.
Det er jo samme princip som i et enkeltmandsfirma. Det er overskuddet som er lønnen til ejeren. Det samme gør sig i princippet gældende i et I/S. I disse tilfælde er løn da netop lig overskud.
Jeg har læst diskursen om I/S kontrakter og af nysgerrighed kigget på den interessentskabskontrakt, som ligger på noget der hedder Startvæksts hjemmeside.
Den anser jeg som en abnorm misdannelse mellem et helt indholdsløst udkast til en interessentskabskontrakt og en delvis ugyldig funktionærkontrakt.
Der mangler helt vitale aftaler om overskudsgenerering og underskudsdækning og hæftelsesforhold og ansvarsrelationer m.v.
Efter min vurdering vil de potentielle interessenter, der alene abonnerer på Startvæksts kontrakt løbe sig uoverstigelige vanskeligheder i livet - så alvorlige, at de ville have brug for et supplement i form af en hjemmeside med navnet Slutvækst...
så alvorlige, at de ville have brug for et supplement i form af en hjemmeside med navnet Slutvækst...
Netop den slags kontrakter bruges jo af mange, så det er da alvorligt hvis der mangler sådan ting som du her vigtigt påpeger. Jeg vil også lige påpege, at man ofte ser spørgsmål om standardkontrakter, og de KAN skam bruges MEN der er i rigtigt mange forhold så mange individuelle ting - økonomiske ubalancer mellem parter - ubalance i viden og indsats - ubalance i hvem der kommer med ide osv - og ikke mindst - hvordan opløser vi noget hvis en vil ud - så ikke kun i I/S kontrakter, men meget andet - er individuel rådgivning ikke at kimse af
Jeg er stor tilhænger af at spare omkostninger, men der er tilfælde hvor penge sparet til rådgivning er de dårligste penge man nogensinde har haft mulighed for at spare.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har læst diskursen om I/S kontrakter og af nysgerrighed kigget på den interessentskabskontrakt, som ligger på noget der hedder Startvæksts hjemmeside.
Den anser jeg som en abnorm misdannelse mellem et helt indholdsløst udkast til en interessentskabskontrakt og en delvis ugyldig funktionærkontrakt.
Der mangler helt vitale aftaler om overskudsgenerering og underskudsdækning og hæftelsesforhold og ansvarsrelationer m.v.
Efter min vurdering vil de potentielle interessenter, der alene abonnerer på Startvæksts kontrakt løbe sig uoverstigelige vanskeligheder i livet - så alvorlige, at de ville have brug for et supplement i form af en hjemmeside med navnet Slutvækst...
Interessant indlæg om startvaekst.dk, især da det er en del af Erhvervsstyrelsen
http://www.startvaekst.dk/vilkaar
Men selvfølge er alt muligt, når bare man fraskriver sig alt ansvar...