Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andele til ansatte

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver at forberede mig til at vi skal mødes en af dagene og have en snak om hvordan det hele hænger sammen. Det ligger lidt på mine skuldre at få opstillet en model til hvordan det skal se ud fremover.

Lad os sige som eksempel da jeg har ikke de præcise tal, at vi har anlægsaktiver for 400.000kr og vi er 4 personer der skal dele det. Som det er nu er der 1 person der har hele andelen. Der har aldrig været overskud i virksomheden.

Har vi dummet os skattemæssigt ved at oprette virksomheden til ham kun og så skal han nu forære, som Cookie nævner, 3/4 dele af virksomheden til de 3 andre?

Som jeg forstår Cookies link så er der ikke et skattemæssigt problem når vi laver overdragelsen. Det øjeblik en eller flere får penge på kontoen (salg, overtagelse mv.) så skal der svares skat for den person der får penge udbetalt. Sådan firkantet beskrevet.

Hobby-delen i det er beholdt i kraft at vi har brugt "alle" pengene på aktiver. Altså har ingen tjent på det = ingen har skulle betale skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00

Og jeg forudsatte ud fra din beskrivelse, at det drejer sig om medarbejdere, ellers er der andre regler som en revisor givet kan gennemgå

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 12:03

Cookie:
det drejer sig om medarbejdere

Åh der skulle jeg måske være klar i spyttet. Vi er alle "lige om det"

Men jeg kan godt se at i det øjeblik vi oprettede virksomheden med ham som eneste andelshaver kunne man anse ham som direktør og os andre for ansatte.

I dagligdagen er det ikke tilfælde, papirerne skulle gerne afspejle daglidagen.

Tilmeldt 5. Aug 12
Indlæg ialt: 40
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 12:12

jeg er enig i at der kan være tale om skat, og det er kun sælger der ved noget om dette.

Forstået at hvis egenkapitalen er væk kan det selvfølgelig ikke udløse skat, men omvendt kan der jo også være opsparet en del penge i firmaet som vil udløse en skat.

som jeg læser det så har i brugt pengene løbende. Måske er I egentlig også alle kommet med pengene til stiftelse af selskabet? så har I jo egentligt været med fra starten.

Spørg jeres revisor om disse ting, før I bare overdrager og risikerer noget.

Jørgen

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 12:17

Der har været tale om indskud i starten i samme grad som en tømrer der starter bruger en fukssvans fra privaten :)

Ellers er alt indlejet og efterfølgende købt når der har været penge til det af overskuddet efter indleje er betalt.

Jeg kan fornemme at emnet som sådan er udtømt så. Må indkalde til møde og derefter kontakte Revisoren.

Endnu engang tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18

Det var fordi du skrev "nu som ApS ejet af en person" og så ville det ha skattekonsekvenser hvis ejer gav andre nogle andele også selv om ejer mente, at de jo havde arbejdet for det (eller netop på grund af)

Selvom man fair mener at alle har arbejde for at skabe de værdier ejer har, kan man ikke bare gi værdierne bort desværre
Hvis ikke ApS er oprettet og skal oprettes med indskud af aktiver, så skal der revisorerklæring på for at bekræfte værdien, og den kan koste en del

Ejer i hver i sær idag på papiret f.eks 1/3 hver af aktiverne så vil det kunne blive det samme i det nye ApS
Hvis I er 3 kan i også overveje Smba som andre kloge brugere så må forklre nærmere om
Vh

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 12:24

ApS er blevet oprettet.

Revisorerklæringen må vel være lavet ifb. med oprettelsen af ApS'en

Så set med skattemæssige øjne har vi det øjeblik vi oprettede ApS foræret ham X antal kroner og for at få dem tilbage skal der nu svares skat af det?

I så fald kan man vel godt sige at vi har dummet os.

Det drejer sig, kan jeg forstå, om nu hvad det kommer til at koste hver enkelt at henholdsvis modtage en andel af virksomheden og afhænde en del af virksomheden.

Jeg havde egentligt forstået det sådan at det først kom til at betyde noget i det øjeblik en andelshaver sælger sin andel. Jeg må hellere lige gennemlæse det "Medarbejderaktie" link du sendte igennem igen.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

John har helt ret i sine betragtningerYes

Overdragelse af anparter vil altid udløse skat i et eller andet omfang, det kan være straks eller senere, ligesom det ikke er skattemæssigt acceptabelt at forære anparterne væk.

Overdragelsen skal ske til markedsværdi (formentlig selskabets indre værdi), hvor sælgeren vil blive beskattet af en avance.

Det er så beklageligt, at der forekommer svar i tråden, som er fejlagtige eller i hvert fald ikke omtaler den skattemæssige problemstilling, da denne kan være nok så alvorlig. At vedkommende så henholder sig til en privat mail hjælper ikke på oplysningerne i tråden, da der er mange andre læsere, som alt andet lige bliver fejlinformerede.

Fint at John/Cookie er vågen og får belyst andre aspekter i trådstarters spørgsmål.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46

Jep du kan læse linket og se reglerne for at skat først kommer ved salg, men også se at det max ex må udgøre en vis % af løn o.a.
Jeg ville ofre at få den revisor det har oprettet selskabet på banen og høre hvad han mener bedst kan gøres
Hvis aktiverne hele tiden har været i ejerens selskab før omdannelse til ApS har de hele tiden formelt været hans, men hør revisoren der let må kunne svare
Venlig hilsen

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 12:55

Cookie:
max ex må udgøre en vis % af løn o.a.

I skemaet i bunden af siden står der at der ikke er en begrænsning hvis man har udført personligt arbejde og at det først er ved salg der udløses skat. Hvad personligt arbejde præcis dækker for er så et godt spørgsmål.

Cookie:
hør revisoren der let må kunne svare

Ja der er vel ikke andet for. Er glad for de svar jeg har fået indtil videre.

Ved ikke hvad svar jeg havde drømt om - at ham der har andelen nu, måske, står til en regning fra skat ved overdragelsen er en dårlig nyhed.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)