Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andele til ansatte

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er en del af en virksomhed, drevet på hobbybasis. Tidligere som personligt ejet selskab, nu som ApS ejet af én person.

Alle indtægter er omsat til anlægsaktiver. Det betyder i praksis at vi har en del aktiver til at stå efterhånden.

Er det nok at lave et stykke papir hvor der står at "AA ejer fra d.d XX% af aktiverne i virksomheden BB" underskrevet af AA og ejeren af ApS'en?

Filosofien er at skulle vi lukke en dag er den enkelte person sikret den andel af aktiverne eller hvis én person overtage må han købe de andre ud?

Vi ønsker at gøre det så omkostningsfrit/administrationsfrit som muligt - det er så at sige en ren bagatel/princip sag. Det er nu rarest at der er styr på tingene ;)

Tilmeldt 5. Aug 12
Indlæg ialt: 40
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 11:21
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det enkle svar er ja, I skal dog skrive det i selskabets protokol, det er jo der man kan se hvem der er ejere af selskabet.

Jørgen Poulsen

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:25

Og der skal vi lige omkring den revisor der hjalp os med at oprette ApS selskabet gætter jeg på?
Ingen af os er specielt dygtige udi det her. Vi kan ting med vores hænder og tjener ikke kongens mønt på det vi laver. Men vi har det sjovt med det ;)
Så jo færre penge der skal gå i administration mv. jo bedre.

Nu skriver du det enkle svar.. Betyder det at der er en bedre måde at gøre det på?

Vi prøver at holde det så simpelt som muligt, i kraft af at det, som nævnt, er en hobby-ting.

Tilmeldt 5. Aug 12
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 11:32
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg går ud fra at I selv har protokollen.

Så laver i et stykke papir på overdragelsen af anparterne til x person. et stykke papir for hver person der skal have en andel af anparterne. Den ene af jer må jo stå på alle anparterne i dag.

derefter skriver I dette ind i protokollen, der sidder givetvis et stykke papir hvor der står at x ejer alle 80000 eller hvad nu kapitalen er.

Send mig en mail, så skal jeg sende et stykke papir tilbage i kan udfylde.

Jeg har jp@jprevision.dk

Jørgen Poulsen

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:41

Det papir har vores Revisor kan jeg konkludere.

Jeg prøvede at læse om det og er begyndt at læse (med håb om at forstå) Anpartsselskabsloven. Der står flere steder at man skal indskyde kapital i virksomheden. Det er ikke nødvendigt når den ene anpart der er nu besidder en værdi der er mere end mindstekravet? Den anpart skal som du så nævner overdrages og opdeles ikke?

Jeg skal være ærlig at da vi oprette ApS'en blev en person udnævnt til at få styr på det og han fik revisoren til at ordne det. Det blev gjort med henblik på at vi kunne komme hurtigt videre igen fordi vi ikke har haft indblik i hvad vi skal gøre.

Når vi får styr på det. Skal vi så ændre noget på vores selvangivelser mv.? Jeg formoder at have en anpart i et selskab skal opgives? Kommer det til at "koste os noget i skat"? Vi tjener jo ikke en krone på at drive det, så ville det være ærgeligt at skulle betale.

Indtil videre tusinde tak for dine svar! Du får lige en mail :)

Tilmeldt 5. Aug 12
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 11:45

En af fordelen ved at have et selskab er at det en selvstændig juridisk enhed, det betyder at det ikke får indflydelse på jeres private selvangivelser. hvis der bliver plads på et tidspunkt til at udbetale løn eller udbytte kommer det automatisk med på jeres selvangivelse.

Jørgen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ud over, at det skal i ejerbogen, så er der vel skattemæssig konsekvens ville jeg tro. Mener du ejeren bare kan forære de ansatte xx andele?

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:49

Mener du ejeren bare kan forære de ansatte xx andele?

Var det rettet til mig for så ville jeg blive glad hvis du kunne uddybe det?

Tilmeldt 5. Aug 12
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 11:54

Nej, men du kan ikke se min mail til forespørger desangående.

Der skal naturligvis fastsættes en overdragelsespris.

Jørgen Poulsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til jp revision eller dig. Jeg er ikke ekspert, men hvis dit ApS vil forære de ansatte anparter for at de skal være medejere af din forretning, så har disse andele jo en værdi som de ansatte alt andet lig vel bliver beskattede af på et tidspunkt Det skal i jo bare ha med i billedet
Du kan læse lidt her http://www.skm.dk/publikationer/notater/1824.html
Venlig hilsen

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)