Hej Mikkel
Jeg vil gerne give dig mit bud på en løsning af dit problem – i min egenskab af ny kunde hos dig.
1. Kontant betaling: Du ringer på, jeg kommenterer mine fine nypudsede vinduer og du får pengene i hånden af mig.
- Det ville ikke ske. Jeg er på arbejde når du kommer. Med mindre du pudser vinduer om aftenen og det tror jeg ikke at du gør
2. Lægge pengene under dørmåtten: Det ville ikke virke for mig. Jeg ville glemme det hver anden gang.
- Er det i den her uge vinduespudseren kommer eller er det først i næste uge?
- Du ville komme til at køre forgæves nogen gange
3. Du lægger regningen i postkassen: Og jeg betaler over netbank. Egentlig en udmærket idé, bortset fra at jeg ikke synes at du skal give kredit på så lille et beløb. Og udover det er der vel en del arbejde forbundet med det.
- Du skal bruge tid på at skrive regningen
- Du skal tjekke op på om regningen er blevet betalt
- Hvis den ikke er det, skal du ringe og lave en venlig reminder til mig
- Hvis det ikke virker, skal du skrive en rykker
- Hvis det heller ikke virker er pengene tabt og jeg er gone for good *
* Hvis det skulle ske at jeg ikke betalte, ville det ikke være af ond vilje, men jeg ville kunne glemme det en gang imellem eller regningen ville forputte sig mellem reklamerne og ryge med ud i skraldespanden. Det at du skulle ringe og minde mig på at betale, ville være enormt flovt og skulle det ske mere end én gang ville jeg nok tænke: ”det er da noget værre bøvl med det vinduespudseri” og så ville jeg nok melde ordningen fra. Uanset at det 120 % var min egen fejl.
4. Du laver et klippekort: Er det ikke meget bøvlet administrativt?
- Og hvorfor skal du egentlig pudse gratis hver 11. gang
- Dine priser er lave nok i forvejen (synes jeg)
- Og det at jeg aktivt skal forny klippekortet en gang imellem gør måske at jeg ikke gør det (fornyer det altså)
5. Fast betaling i banken hver 4. uge: En god løsning for mig
- Jeg skal ikke tænke over betalingen. Det kører bare
- Jeg skal ikke tænke på at forny noget og tænker derfor heller ikke på at skulle afmelde. (den gode gamle bogklub-metode. Du skal gøre noget aktivt for at melde dig ud. Ellers kører det bare derudad)
- For det tilfælde at jeg nu skulle være i tvivl om mine vinduer virkelig blev pudset hver 4. uge (det er jeg selvfølgelig ikke), smider du lige en seddel i postkassen:
”Din vinduespudser har været her. Jeg håber, at du er tilfreds med resultatet. Skulle det modsatte være tilfældet, beder jeg dig kontakte mig på xx xx xx xx. (eller noget lignende)
Ha’ en rigtig god dag.
Hilsen Mikkel vinduespudser”
Jeg ville vælge løsning nr. 5. På den måde er du sikker på at pengene går ind på dagen eller senest dagen efter udført arbejde. Du har ikke pengene ud at flyve - som sagt er der ingen mening i at du skal give kredit for så lille et beløb. Og det er i hvert fald ikke umagen værd at bøvle med dårlige betalere. Den energi skal du bruge på at udbrede kendskabet til din forretning og skaffe nye kunder.
Håber, at du finder en løsning. Og held og lykke med din sweetdeal. Jeg håber, du får en masse nye kunder.
Mange hilsner
Anette