Jakob Mikkelsen skrev:
"Kan ikke se hvad problemet er Anette og Tommy...
Mikkel har sagt adskillige gange i debatten at han laver en faktura med kontonummer på og det kan borgeren indtil årsskiftet trække fra"
Problemet er at hvis Mikkel stikker mig en faktura efter endt vinduespudsning og jeg så betaler ham på stedet med 200 kr. kontant, så kan jeg ikke bruge mit håndværkerfradrag, da Skat ikke accepterer kontant betaling. Så kan fakturaen være nok så fin med kontonummer på og det hele. Det hjæper ikke noget. Det er problematikken med kontant betaling i forhold til bankoverførsel der er tale om her.
Jakob Mikkelsen skrev:
"Men 5 dage...hverdage sender virkelig et lausi signal til mig... ikke fordi det kniber med betalingen men ofte står der 8-10-14 dage og det har folk i hovedet og danent pressedens for, Hvornår kommer vi så ned på 3 dage?
Det er ikke for at række ned på jeres og andres metoder, men spørgsmålet er blot hvad der er sædvane i det danske samfund med betalingsfrister... Håber i kan følge mig"
Du synes, at 5 dage sender et lousy signal. Det har jeg meget svært ved at se. Vi snakker om en faktura på max 200 kr. Udover det arbejde han udfører med at pudse vinduer skal han også skrive fakturaer, rykke for penge osv. Jeg synes at det var på sin plads at Mikkel fik sine penge up front eller senest dagen efter at arbejdet var udført. Så har han da mulighed for at få bare lidt ud af dem når skat og alting er betalt.
Du snakker om præcedens og sædvane i forbindelse med betalingsfrister. Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Hos mine leverandører er der så forskellige betalingsfrister som: kontant, 8 dage, løbende uge 8 dage, 14 dage, 30 dage, løbende måned og løbende måned 30 dage. Og jeg vil sørme meget gerne forbeholde mig retten til at sætte mine egne betalingsbetingelser i forhold til de varer jeg leverer. Der er jo forskel om det er cigaretter (lav avance, kort kredit) eller slik (høj avance, lang kredit) jeg leverer til mine kunder. Og om jeg vurderer kunden til at være kreditværdig eller ej.
Og derfor er Mikkel i sin fulde ret til at sige at hans kunder skal betale via PBS, girokort eller kontant med det samme, hvis det er det han føler for. Det er jo hans firma. Og som kunde ville jeg ikke vurdere hans firma til at være i økonomisk krise eller synes at det var latterligt fordi han præsenterede mig for en kort betalingsfrist. Jeg ville synes at det hang godt sammen med den ydelse han gi'r.
Venlig hilsen
Anette