Må jeg spørge, hvorfor du finder Powerpoint træls? Kan det være, du ikke
bruger det hensigtsmæssigt?
Hvis jeg kun skulle køre powerpoint på computeren/projectoren, ville det ikke være træls, men det teoriprøveprogram, jeg bruger, finder sig kun i én bestemt opsætning af skærm(e) og skærmopløsning (det er nemlig det med, at der er to skærme, der er udfordringen). Det program er noget helt for sig selv, og det må jeg finde mig i. Powerpoint forlanger en anden opsætning, hvilket vil sige, at når jeg midt i en undervisningslektion skal skifte fra det ene til det andet - skal jeg pangle med at omstille computerindstillingerne og ofte til at genstarte skidtet, mens eleverne sidder og venter. Jeg tror de tænker, at hun har da vist ikke for meget styr på sit bras. Det er for uprof til at jeg gider det. Jeg har til dato klaret det ved at have to computere, som jeg skiftede imellem. Det skal være slut, jeg gider ikke mere - så nu vil jeg finde noget, hvor jeg kan lægge mine serier online, så jeg bare kan køre videre med et sæt indstillinger på maskineriet. Jeg er helt klar over, at det lyder som en "and", at der er det bøwl, og at det da bare er at indstille computeren sådan og sådan. Der er et utal af computersagkloge elever, som har haft gode idéer, og de skulle bare lige. De har fået lov at prøve, og alle er endt med at stikke piben ind og sige - - det er da godt nok et mærkeligt system, og du er nødt til at gøre som du plejer. Nu har jeg tænkt mig at "slagte plejer" ved at fyre det ellers udmærkede powerpoint.
Det jeg skal bruge er: Alle mine undervisningsserier vil jeg have liggende på nettet, så jeg bare åbner siden og viser serien derfra. Det er ikke noget med at eleverne selv skal noget, de skal helst slet ikke opdage hvordan det går til. Jeg gider bare ikke mere "stillen om".