Som selvstændig er en A-kasse ikke meget værd. Det er meget svært for en selvstændig overhovedet at få dagpenge, da det som oftest kræver, at man lukker alle virksomheder, inkl. holdingselskab, og det vil som oftest være for dyrt og for besværligt. Men selvom man som selvstændig lukker alle sine virksomheder, så vil man kun kunne få en dagpengesats sat i forhold til den indtjening man senest har oplyst på sin selvangivelse. Paradokset er, at de fleste (alle?) selvstændige, som lukker deres virksomhed og søger dagpenge, gør det fordi de ikke kan tjene penge på deres virksomhed, og mange af dem har måske haft underskud i deres seneste regnskabsår. I et sådant tilfælde kommer A-kassen og tilbyder månedlige dagpenge beregnet ud fra en procentsats af 0 kr.... og ja, det ender med at blive meget lidt! De fleste iværksættere vil derfor ikke have gavn af at være medlem af en A-kasse - heller ikke DANA og ASE, som ellers har fokus på selvstændige.
|
Jeg undersøgte det for min søn i ASE - og det er ikke helt korrekt Martin - i alle fald i forhold til det jeg har fået oplyst - og iøvrigt fået bekræftet fra andre. Det er helt korrekt, at man generelt skal lukke sin virksomhed for at få dagpenge.
Det er også korrekt, at det kan ske fordi man ikke har omsætning, men ofte sker det fordi man ikke har overskud. Det er IKKE et selvstændigt krav, at man har overskud - har man en omsætningen - der i forhold til antal ansatte (ex man er kun sig selv eller nogle få) viser at der har været arbejdet fuldtid - så vil omsætningen kunne være en god del af dokumentationen, og ikke kun overskuddet. HVAD JEG IKKE HELT FORSTÅR ER:
Reglen siger:
Beskæftigelseskravet
Du skal kunne dokumentere 52 ugers arbejde på fuld tid inden for de seneste 3 år. Kun arbejdstimer i den periode, hvor du har været medlem af en a-kasse, tæller med.
Betyder det, at hvis man kan dokumentere som selvstændig at ha haft 50 uger fuld tid inden for de sidste 3 år - så er man berettiget??
Hvis det gør, så er den vel god nok, for så kan man jo drive virksomheden i ex 2 år og så det tredie år indse, at man ikke tjener nok - og blive arbejdsløs, men så ha ret til understøttelse
I alle fald: - jeg kopier lige svar fra ASES a kasse i den sammenhæng bare til orientering - siger ikke det nødvendigvis gør hele forskellen, men trods alt:
Når man driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse skal man dokumentere, at man har haft arbejde som svarer til lønarbejde på over 30 timer om ugen – i væsentlig omfang.
Ved vurderingen af væsentligt omfang sammenholdes oplysninger om arten og omfanget af det personlige arbejde med virksomhedens omsætning. Det forudsættes således, at arbejdstiden i virksomheden afspejler sig i virksomhedens omsætning, men uden at man dermed kan lægges sig fast på en omsætning af en bestemt størrelse. Omsætningens størrelse er således et af flere momenter, der indgår i vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt.
De arbejdsfunktioner, der medfører en direkte indtægt, skal stå i et rimeligt forhold til andre arbejdsopgaver, som f.eks. administration, rengøring og regnskab. At der fx har været få indtægtsgivende opgaver, og man i stedet har brugt en del arbejdstimer på administrative opgaver, på at forsøge at skaffe sig flere opgaver/kunder eller på at stå til disposition for potentielle kunder, kan ikke alene opfylde betingelsen om væsentligt omfang.
Når man ejer og driver virksomhed i selskabsform, betragtes man som selvstændig i a-kassen. Det gælder uanset om man skattemæssigt bliver betragtet som lønmodtager.
Hvis det ikke kan dokumenteres, at der er drift i virksomheden fordi der ikke har været en omsætning, er det underordnet om der udbetales løn fra selskabet til ejeren