Der er virkelig meget hjælp at hente her på Amino, men selvom jeg har læst de relevante tråde igennem, vil jeg lige høre, om nogen kan give os et godt råd. Vi er et nystartet firma (registreret i CVR december 2006) med tre interessenter. Meget uventet har den ene af os fået arbejde i en konkurrerende virksomhed, og vi er derfor alle tre enige om, at det er bedst, han udtræder af interessentskabet. Jeg er helt med på at udtrædelsen skal meddeles CVR, Skat m.m., mit spørgsmål går på hvordan vi laver en kontrakt om de nærmere detaljer omkring udtrædelsen. Vi har intet varelager, eftersom købte produkter sendes direkte fra producent til køber. Og bortset fra de indskud som to af interessenterne har foretaget på henholdsvis kr. 10.000 og 12.000 (til indkøb af computer, webshop, regnskabsprogram m.m.) er der ingen værdier i firmaet. Så kommer spørgsmålet: Når det drejer sig om en aldeles lykkelig skilsmisse og den pågældende faktisk ikke ønsker at tage sig betalt for sin andel i forbindelse med udtrædelsen, hvordan fungerer det så overfor Skat? Jeg går ud fra, at de forlanger en form for værdisættelse af andelen? Håber nogen kan hjælpe, og jeg har lige klippet den relevante paragraf fra vores interessentkontrakt ind forneden.
Med venlig hilsen Jens Bruun Kofoed 3BM
§ 11. Ind- og udtræden samt afvikling
En interessent kan hverken helt eller delvis lade sin andel i interessentskabet overgå til andre, det være sig ved frivillig overdragelse, til kreditorer, ved arv eller på anden måde, uden at de andre interessenter har haft lejlighed til at erhverve andelen.
Tilbud om salg af andelen fremsættes skriftligt over for de andre interessenter, som har 2 uger fra tilbuddets modtagelse til at acceptere dette. Såfremt tilbuddet ikke accepteres, kan andelen frit omsættes. Salg til tredjepart kan ikke ske til en lavere pris, end den som den udtrædende interessent oprindeligt krævede af de andre interessenter.
I tilfælde af mangel på enighed interessenterne imellem om overdragelsessummens størrelse, fastsættes denne af interessentskabets revisor.
Såfremt ingen af interessenterne ønsker at fortsætte interessentskabet, bliver dette afviklet for fælles regning og bedst muligt med en tredjedel af kapitalbeholdningen til hver af interessenterne.
Såfremt en af interessenterne standser sine betalinger, kommer under konkurs, umyndiggøres eller lignende, skal interessenten tilbyde sin andel til de andre interessenter i overensstemmelse med ovennævnte regler.
1.I bør lave en aftale om udtræden af interessentskabet, der beskriver overdragelsesdato, sum, hæftelsesforholdene mellem jer mm. Du er velkommen til at ringe.
2. Skattemæssigt anses en interessents udtræden som delsalg for denne, således at der skattemæssigt beregnes evt avance på dennes ideelle andel af aktiverne, mens i to tilbageværende anses for at have foretaget et delkøb fra denne.
Mange tak for dit svar. Jeg har i mellemtiden talt med Skat, som kunne oplyse (i hvert fald mundtligt), at det ikke burde betyde noget rent skattemæssigt, at en partner træder ud af I/S''et, når det ikke indebærer noget økonomisk mellemværende i form af betaling til vedkommende for hans andel. Det har han nemlig ikke ønsket.
Så vi har lavet en skriftlig aftale om udtrædelsen, som alle har skrevet under på, samt sendt en ligeledes underskrevet ændringsblanket til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Men hvor er det altså en hjælp at kunne stille spørgsmål - og få svar! - her på sitet! Tak endnu en gang!
Altså bare sådan et ugennemtænkt skud fra hoften uden større overvejelse:
1) indholdet af jeres interne aftale er ligegyldig, hvis I i øvrigt enes om noget mere praktisk - forstå "en aftale gælder til en ny indgås" - 2) jeres andele behøver ikke nødvendigvis værdiansættes, I skal selvfølgelig lave en opgørelse over, hvad "kapitalkontoen" udviser, altså om I har en mellemregning med I/S, i så fald skal den udlignes. 3) derefter kan I lave en skriftlig overdragelsesaftale mellem den udtrædende og i andre, der er fortsættende. I overtager hans ideelle andel for 0,00 kr. (Bent - hvis du læser dette - kan der være skatteproblem - næppe tror jeg..) 4) ud ad til hæfter 3.hjulet (altså den udtrædende) for den periode og for det der er pågået i den periode han har været ejer, efter udtræden hæfter han ikke mere. Dette skal dog være omverdenen bekendt. Hans tilknytning til firmaet skal altså fjernes, dvs. hvis folk tror han stadig har tilknytning, skal dette ændres - evt. ved meddelelse til kunder 5) i relation til ekstern hæftelse skal han selvfølgelig frigøres i forhold til bank og moms - tjek dette med bank og moms (ved at ringe til dem...) håber dette hjælper - ellers ring så jeg kan sende en regning :-)