Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sørgelig artikel vedr. Damark som u-land hvad angår støtte til iværksættere

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Aldrig mere i Danmark - AF JENS FREDERIK LARSEN

Damark er et u-land hvad angår støtte til iværksættere. Derfor har Bernino Lind taget sit gode tøj og forladt Danmark. Nu starter han ny virksomhed i Schweiz.

- Et nyt iværksætterfirma, som forsker eller laver innovation? Der må jeg sige nej. Det siger Bernino Lind, der præsenterer sig som seriel-iværksætter. Allerede som 18-årig startede han sit første personligt ejede firma, og han har siden været med til at starte en række en række virksomheder inden for it og biotek. Men nu er det slut. - Myndighederne opfatter iværksættere og små virksomheder som en slags modstandere, som sikkert er ude på at snyde. Jeg bryder mig ikke om at blive behandlet på den måde, forklarer han. Bernino Lind har valgt at rykke teltpælene op og starte ny virksomhed i Schweiz. Det er der flere grunde til men en af de vigtigste er myndighedernes behandling af de små nye virksomheder: - Der er for meget administrativt bøvl her i Danmark. Myndighederne behandler selv den mindste virksomhed som en kæmpestor koncern, siger han.

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=129097

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Der mangler vist et link til artiklen, Martin?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Damn, den smuttede, nu er den på plads.


Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens følge ham på en række punkter. Det er rigtigt at det ofte opleves unødigt tungt at vær en lille virksomhed. Myndighederne kræver at vi udfylder stort set ligeså mange papirer som en stor virksomhed. Forskellen er bare, at det er lettere at få plads i økonomien til en fuldtids administrator i et firma med 100 mand end når man er 2.


Når det så er sagt, virker det unægteligt også somom manden ikke har haft den nødvendige fokus på profit. Lige meget om man driver virksomhed i Danmark eller Schweiz skal der altså laves overskud før det bliver sjovt. Der skal simpelt hen tjenes væsentligt flere penge end der bruges. Det er fint nok med alle mullige vilde ideer men hvis ikke de ikke kan give et solidt overskud hjælper det ikke så meget - uanset hvor lidt eller meget papirarbejde der er.

Tilmeldt 18. Apr 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

 

Det var svært at få min pointe med historien igennem og nemmere at fremstå som en lille dreng der har fået stjålet sin slikkepind.

 

Min pointe med historien er konkret den at hvis vores parlament på Christiansborg og mange meningsdannende offentlige personligheder ønsker at der skal være flere nye virksomheder og iværksættere, så må staten også tage en del af risikoen ved dette.

 

Nøjagtigt ligesom at industri samfundet tog en del af risikoen ved at arbejderne blev slidt op, hvorefter de kunne gå på pension, efterløn osv. eller modtage midlertidige ydelser såsom sygedagpenge.

 

Det minimerede risikoen for den enkelte arbejder.

 

Jeg mener det samme bør gælde for iværksættere og jeg har foreslået disse konkrete punkter.

 

Jeg er ikke så meget til store forgyldte udvalg, der laver store handlingsplaner på det abstrakte plan - lad os i stedet se noget virkelig handling, til gavn for ALLE opstartsvirksomheder. Her er en historie jeg fik bragt i relation til vores bio-tech virksomhed, som viser at det de der laver programmerne er langt fra virkeligheden, den drejer sig om 150% fradrag for forskning, som ingen kan udnytte...:

 

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=128010

 

De punkter som jeg har foreslået blev bragt i den trykte version af ovenstående historie.

 

Kogt ned er disse:

 

1. Der sættes ikke noget loft for hvor meget man skattefrit kan spare op til at indskyde i sin egen virksomhed. Efter opstart skal man stadig kunne spare skattefrit op ved at tage alm. lønarbejde ved siden af sin nye virksomhed.

 

2. Går man konkurs, likvideres med gæld eller på anden vis står med personlig gæld efter kautions erklæringer for sin egen virksomhed, skal denne være fradragsberittiget i et rimeligt omfang. Rente udgifter skal være fradragsberettigede på lige fod med realkredit lån.

 

3. Det skal være muligt at udskyde skatter og afgifter for den nyopstartede virksomhed, for at sikre et mere likvidt beredskab. Altså at told/skat kan virke som en alm. kreditor på lige fod med alle andre kreditorer, sådan at virksomheden har likvide midler til at investere i kapacitets- og produktions apparat. Da investeringerne typisk vil kunne afskrives vil dette ændre cashflow ift. skatter på en positiv måde for virksomheden, fordi periodiseringen af skatter/moms osv. er meget mere tidsligt koncentreret (månedsbasis) end periodiseringen for afskrivninger (årligt).

 

4. A-skat og feriepenge for ansatte skal ligeledes kunne udskydes/periodiseres anderledes, indtil virksomheden giver en rimelig omsætning og et rimeligt overskud.

 

5. Tilknyt en ambassadør fra myndighederne til den nyopstartede virksomhed, som er den samme person, der følger virksomheden fra dens dåb. Denne ambassadør står for alle relationer til staten/amtet/kommunen og er med til at udfylde alle formularer osv. - således at ambassadøren delvist opnår en forståelse for at virksomheden producerer nogle relevante værdier for samfundet, så holdningen bliver samarbejde, snarere end modarbejde og mistro som idag, samt at ambassadøren kommer til at forstå på egen krop hvor meget overflødig bureaukrati virksomheden udsættes for - til skade for produktionen af samfundsrelevante goder (jobs, produkter osv.)

 

6. Social lovgivning for bistand, sygedagpenge og barsel mm. ændres for iværksættere, da definitionerne for "at være til rådighed for arbejdsmarkedet", "at være syg", "at være fuldtidsansat" i loven, kun giver mening for almindelige funktionære
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)