Mht. SU. Så er det et 'legat' med visse betingelser og ikke en 'løn for at studere'. At du føler dig berettiget til at modtage SU'en på trods af din indtægt svarer til, at du ville kræve kontanthjælp samtidig med, at du var i arbejde. Det føles sikkert vældig urimeligt i situationen, men ærlig talt så ser jeg større samfundsmæssig fornuft i, at de penge bliver brugt på noget andet end din næste latté, når du nu selv har råd - det håber jeg også, du selv kan se fornuften i ;)
Helt enig med henrik k. Så længe loven følges skal de studerende naturligvis ha lov til det. Problem får jeg først hvis man får SU uden egentlig hensigt om at gennemføre et studie, eller fifler med udeboende selv om man bor hjemme, men så længe det er inden for loven, er det positivt at det kan betalemsig med initiativ. Hvis du bruger VSO og dermed sparer pengene op skal du stærkt overveje hjælp fra en revisor eller i alle fald VSO kyndig til selvangivelsen. Tag en sådan med på råd fra start så økonomien er korrekt adskildt og bogført
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis han samtidig har en mulighed for at starte en virksomhed, og lade den vokse istedet for selv bare at sluge alle penge, er det da meget mere lukrativt for både ham og for det danske samfund.
Hvorfor skulle han ikke tage den støtte han kan få for at supporte hans uddannelse? Hvis alle tænkte som dig i forhold til SU var der endnu mindre iværksætteri i Danmark.
Det er helt sikkert ikke studerende med iværksætter drømme der belaster den danske økonomi.
Med al mulig risiko for at blive "lynchet", da det jo er et iværksætterforum.
Jeg kan ikke se fornuften i, at staten skal betale SU, hvis en studerende kan financiere sin uddanelse selv ved at haev arbejde ved siden af, som giver det samme, eller væsentlig mere, end SU på 100.000
Jeg går 100% ind for støtte til driftige iværksættere, men det bør nok være i form af billige lån, fremfor skattefri ydelser som ikke skal betales tilbage.
Men det kan alle jo - det kræver jo bare at de får fingeren ud og går igang med at arbejde. Det er jo ikke svært. Det handler bare om hvorvidt man har lyst til at dovne den eller arbejde for lidt ekstra. Jeg kan ikke se nogen grund til at skal straffes bare fordi jeg ikke er pisse doven.
Jeg forstår godt at du ikke kan forstå Fru Hartmann, fordi det hun skriver giver overhovedet heller ikke nogen mening. Hun er det jeg vil kalde en en god gammeldags stopklods :)
Jeg ser overhovedet ikke nogen grund til at mads skal straffes bare fordi han gerne vil bruge sin fritid på at arbejde eller fordi han er så skarp til sit studie at han har tid til at tjene penge ved siden af.
Studerer man og klarer man sine studier bør man have fuldt ud have ret til SU på lige fod med dem der intet tjener ved siden af uanset hvad man tjener. Enten er de dovne eller også er de dumme - ja jeg taler lige ud af posen.
Self. kan det være andet der hindrer dem - sygdom el. lign., hvilket jo self. kan være forfærdeligt, men de får det jo ikke ringere af at Mads får fuld SU.
Uanset hvad så vil jeg mene at de små 4-5000 du får i måneden mens du studerer er godt spenderet på dig hvis du rent faktisk formår at bygge et indtægsgivende firma op. Der skal ikke særlig meget indtægt til før du selv betaler din egen SU i skat, og så kan Fru Hartmann gå ud og drikke latte på sin cafe for 4000 kr. og sidde og surmule over at nogle er så pokkers successfulde mens hun ikke rigtig kommer nogle steder selv.
Jeg forstår godt at du ikke kan forstå Fru Hartmann, fordi det hun skriver giver overhovedet heller ikke nogen mening. Hun er det jeg vil kalde en en god gammeldags stopklods :)
Jeg ser overhovedet ikke nogen grund til at mads skal straffes bare fordi han gerne vil bruge sin fritid på at arbejde eller fordi han er så skarp til sit studie at han har tid til at tjene penge ved siden af.
Studerer man og klarer man sine studier bør man have fuldt ud have ret til SU på lige fod med dem der intet tjener ved siden af uanset hvad man tjener. Enten er de dovne eller også er de dumme - ja jeg taler lige ud af posen.
Self. kan det være andet der hindrer dem - sygdom el. lign., hvilket jo self. kan være forfærdeligt, men de får det jo ikke ringere af at Mads får fuld SU.
Uanset hvad så vil jeg mene at de små 4-5000 du får i måneden mens du studerer er godt spenderet på dig hvis du rent faktisk formår at bygge et indtægsgivende firma op. Der skal ikke særlig meget indtægt til før du selv betaler din egen SU i skat, og så kan Fru Hartmann gå ud og drikke latte på sin cafe for 4000 kr. og sidde og surmule over at nogle er så pokkers successfulde mens hun ikke rigtig kommer nogle steder selv.
Lad mig antage at du er fra 1990 - m.a.o. i starten af tyverne - meget ung.
Hvor fanden får du fra at jeg skulle "gå på cafe og drikke latte". At jeg sidder og surmuler? Ikke kommer videre selv?
Unge mennesker nu om stunder er sgu så satans uforskammede. Snotforkælede curlingstakler, der ikke har lært at yde og klare sig selv, men helst skal have det hele forærende.
Kom igen når du har knoklet r.... ud af bukserne i en menneskealder - og får sparket ud til ingenting. Kald mig bare en gammeldags stopklods - der er folk i min alder og ældre, der er grundlaget for at I unge kan studere gratis MED SU.
Hvis man oprettet et VSO, kan man så bare lade pengene stå på kontoen og lade være med at trække dem ud? Hvad hvis man køber ting til firmaet?
Det er ikke for at være streng overhovedet, men tænkte på, om vi kunne holde fokus? Ellers ender det vidst med at jeg må oprette en ny tråd med samme spørgsmål! Eller I kan oprette en ny tråd, hvor i kan debatere hvorvidt det er etisk eller uetisk... Jeg er i hvertfald ikke ude på at snyde nogen! :)
Jeg tror ikke jeg behøver svare yderligere :) Dit svar bekræfter vidst min pointe meget godt.
Og nej jeg er ikke midt i tyverne og ja jeg knoklet r.. ud af bukserne :)
Det er ikke for at være streng overhovedet, men tænkte på, om vi kunne holde fokus? Ellers ender det vidst med at jeg må oprette en ny tråd med samme spørgsmål! Eller I kan oprette en ny tråd, hvor i kan debatere hvorvidt det er etisk eller uetisk... Jeg er i hvertfald ikke ude på at snyde nogen! :)
Kan ikke være mere enig, qaid. Syntes det er ærgeligt at folk føler trang til at smide en sviner afsted mod os, som egentlig bare gerne vil igang uden at få fingrene i klemme.
Har fundet noget fra en ældre tråd om noget af det Henrik og de andre kommer ind på med VSO.
Kan ikke være mere enig, qaid. Syntes det er ærgeligt at folk føler trang til at smide en sviner afsted mod os, som egentlig bare gerne vil igang uden at få fingrene i klemme.
Har fundet noget fra en ældre tråd om noget af det Henrik og de andre kommer ind på med VSO.
http://www.amino.dk/forums/t/104308.aspx
Håber du kan bruge det
Det er perfekt! Tusind tak for hjælpen, er jeg rigtig glad for! Du / I må have en dejlig sommer :)
Mht. SU. Så er det et 'legat' med visse betingelser og ikke en 'løn for at studere'. At du føler dig berettiget til at modtage SU'en på trods af din indtægt svarer til, at du ville kræve kontanthjælp samtidig med, at du var i arbejde. Det føles sikkert vældig urimeligt i situationen, men ærlig talt så ser jeg større samfundsmæssig fornuft i, at de penge bliver brugt på noget andet end din næste latté, når du nu selv har råd - det håber jeg også, du selv kan se fornuften i ;)
Jeg ved ikke hvor du vil hen med at sætte ordet 'legalt' i anførselstegn.
At modtage kontanthjælp sideløbende med arbejde er socialt bedrageri og ulovligt.
Men kæden hopper toalt af for mig, når du tror at trådstarter vil undvære penge på baggrund af din moraliseren, snusfornuft og såkaldte større samfundsmæssige fornuft. Trådstarter har andre alternativer som er: a) sort arbejde, b) fritid i stedet for arbejde. Han spørger hvordan han kan gøre det lovligt og det er der intet odiøst i, hvilket du forsøger at gøre det til.