Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed, men hvad med SU?

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

qaid:

Jeg er dog gennem studiet blevet tilbudt freelance arbejde, som ikke kan defineres som et studiejob eller "fastansættelse". Det handler om at udarbejde et produkt for et firma, når de har brug for det. Problemet er, at jeg ikke kan tage honorar for det, da det vil resultere i, at jeg skal betale min SU tilbage.

Du driver ikke virksomhed, hvis du kun har en kunde, så er det et ansættelsesforhold.

Hvis du stifter virksomhed på dette grundlag, risikerer du at skat omgør det til personlig indkomst.

Fra Odense
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:47

Mikkel:

Hey

Det har været oppe og vende på forum et par gange tidligere.

Hvis du lader et evt. overskud stå på virksomhedens konto som opsparet overskud, så tæller det ikke i forhold til dit maks beløb omkring SU, FØR det år du udbetaler det til dig selv.

Vil det sige at uanset hvor godt ens virksomhed klarer, vil jeg personligt ikke blive berørt heraf før jeg vælger at "trække pengene ud"?
Eller er der noget jeg har misforstået.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 14:48
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel:
  Hvis han samtidig har en mulighed for at starte en virksomhed, og lade den vokse istedet for selv bare at sluge alle penge, er det da meget mere lukrativt for både ham og for det danske samfund.

Hvorfor skulle han ikke tage den støtte han kan få for at supporte hans uddannelse? Hvis alle tænkte som dig i forhold til SU var der endnu mindre iværksætteri i Danmark.

Det er helt sikkert ikke studerende med iværksætter drømme der belaster den danske økonomi.

Med al mulig risiko for at blive "lynchet", da det jo er et iværksætterforum.

Jeg kan ikke se fornuften i, at staten skal betale SU, hvis en studerende kan financiere sin uddanelse selv ved at haev arbejde ved siden af, som giver det samme, eller væsentlig mere, end SU på 100.000

Jeg går 100% ind for støtte til driftige iværksættere, men det bør nok være i form af billige lån, fremfor skattefri ydelser som ikke skal betales tilbage.

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 14:54

Glue Thomsen:

Mikkel:

Hey

Det har været oppe og vende på forum et par gange tidligere.

Hvis du lader et evt. overskud stå på virksomhedens konto som opsparet overskud, så tæller det ikke i forhold til dit maks beløb omkring SU, FØR det år du udbetaler det til dig selv.

Vil det sige at uanset hvor godt ens virksomhed klarer, vil jeg personligt ikke blive berørt heraf før jeg vælger at "trække pengene ud"?

Ja, så vidt jeg forstår det. - Men du kan altid skrive en mail til SU-styrelsen med den specifikkie situation, de er som regel glade for at hjælpe.

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 14:54

Satsen for SU for udeboende er på 5300 kroner før skat. Så det er ikke noget fyrsteligt beløb. 

Oven i det, kan man så vælge at tage et SU LÅN, der HAR renter mm på. Og det skal betales tilbage, året efter du har endt din uddannelse.

Selvom jeg til dels deler Hartmanns holdning, at hvis man tjener nok,behøver man ikke SU. - SÅ mener jeg dog stadig, at trådstarter skal gemme sine penge "et sikkert sted" (Lovligt naturligvis) - For han skal sgu nok nå at betale tilbage, til samfundet en skønne dag. :)

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 14:57

Fru Hartmann:

Mikkel:
  Hvis han samtidig har en mulighed for at starte en virksomhed, og lade den vokse istedet for selv bare at sluge alle penge, er det da meget mere lukrativt for både ham og for det danske samfund.

Hvorfor skulle han ikke tage den støtte han kan få for at supporte hans uddannelse? Hvis alle tænkte som dig i forhold til SU var der endnu mindre iværksætteri i Danmark.

Det er helt sikkert ikke studerende med iværksætter drømme der belaster den danske økonomi.

Med al mulig risiko for at blive "lynchet", da det jo er et iværksætterforum.

Jeg kan ikke se fornuften i, at staten skal betale SU, hvis en studerende kan financiere sin uddanelse selv ved at haev arbejde ved siden af, som giver det samme, eller væsentlig mere, end SU på 100.000

Jeg går 100% ind for støtte til driftige iværksættere, men det bør nok være i form af billige lån, fremfor skattefri ydelser som ikke skal betales tilbage.

Jeg har ikke lyst til at lynche nogen, jeg kan bare ikke se hvorfor han skulle fravælge noget han ikke behøver. Det var noget andet hvis han havde et supergodt studiejob hvor han lavede mange penge.

Der er ikke noget ulovligt i ikke at beholde sin SU, så det er et spørgsmål om politik, og det vil jeg ikke bevæge mig ud i på dette forum. Smile

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Odense
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:59

Tak for svaret Mikkel, Vil lige give dem en mail for at være sikker på hvordan jeg står.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Hartmann:
Man kan nu engang ikke forvente at få både i pose og sæk, hvis der også skal være råd til alle de andre velfærdsydelser som vi forkælede danskere har vænnet os til.

Hvorfor bruge så megen energi på at skyde på de studerende. Det er ikke dem der laver lovene - det er politikerne der har sat den moralske overligger.

Respekt for de studerende som har overskud og ressourcer til at skabe noget ved siden af deres studie. I det mindste forsøger trådstarter at finde legale måder at løse sit problem fremfor kreative ulovlige metoder.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:18

Glue Thomsen:

det er i princippet rigtigt i det omfang som du bruger Virksomhedsskatteordningen. Se nedenstående link fra SU:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

Hvis du vælger denne løsning så sæt dig ind i betingelserne for at kunne bruge denne metode. Få evt. hjælp af en kyndig person.

/Henrik

Tilmeldt 31. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 15:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal nok etablere dit firma som et Aps. Som enkeltmandsfirma er dig og dit firma jo juridisk samme person på trods af, at du både har et CVR og et CPR.

Alternativt er der jo muligheden for at bruge pengene på at spare op til pension. Det er selvfølgelig ikke så sjovt, men det er også en mulighed for at beholde SU'en.

-

Mht. SU. Så er det et 'legat' med visse betingelser og ikke en 'løn for at studere'. At du føler dig berettiget til at modtage SU'en på trods af din indtægt svarer til, at du ville kræve kontanthjælp samtidig med, at du var i arbejde. Det føles sikkert vældig urimeligt i situationen, men ærlig talt så ser jeg større samfundsmæssig fornuft i, at de penge bliver brugt på noget andet end din næste latté, når du nu selv har råd - det håber jeg også, du selv kan se fornuften i ;)

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)