Jeg er studerende og får derved SU. Ved siden af sin SU, må man tjene omkring 100.000 før skat. Da jeg allerede har et arbejde, tjener jeg det maks tilladte.
Jeg er dog gennem studiet blevet tilbudt freelance arbejde, som ikke kan defineres som et studiejob eller "fastansættelse". Det handler om at udarbejde et produkt for et firma, når de har brug for det. Problemet er, at jeg ikke kan tage honorar for det, da det vil resultere i, at jeg skal betale min SU tilbage.
Er der mulighed for at oprette et firma, hvor pengene kan blive stående og at det ikke vil gå ud over SUen, så jeg slipper for at betale tilbage? Eller eventuelt bruge de penge man får ud af det, til at købe produktet til virksomheden?
Tusind tak for hjælpen på forhånd! Svarer gerne på spørgsmål :)
Det har været oppe og vende på forum et par gange tidligere.
Hvis du lader et evt. overskud stå på virksomhedens konto som opsparet overskud, så tæller det ikke i forhold til dit maks beløb omkring SU, FØR det år du udbetaler det til dig selv.
TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.
Jeg tror bestemt ikke det er et spørgsmål om at være samfundsøkonomisk. Men et spørgsmål om, at trådstarter ikke MÅ modtage sit honorar. Da han i forvejen har et job, hvor han tjener sin grænse.
Det er latterligt at der er nogen, der skal bestemme at der skal være et loft over, hvad man må tjene. DET er ikke samfundsøkonomisk!
Alternativt til trådstarter, så kan du da sætte pengene ind på din mors konto mm. Og så få dem udbetalt, når du har gennemført din uddannelse :)
Jeg tror bestemt ikke det er et spørgsmål om at være samfundsøkonomisk. Men et spørgsmål om, at trådstarter ikke MÅ modtage sit honorar. Da han i forvejen har et job, hvor han tjener sin grænse.
Det er latterligt at der er nogen, der skal bestemme at der skal være et loft over, hvad man må tjene. DET er ikke samfundsøkonomisk!
Alternativt til trådstarter, så kan du da sætte pengene ind på din mors konto mm. Og så få dem udbetalt, når du har gennemført din uddannelse :)
Selvfølgelig MÅ han modtage honorar. Det går så bare ud over SU. Og hvorfor i alverden skulle der ikke være et loft over hvor meget man kan få i SU hvis man tjener penge selv ved siden af?
Der er INGEN der bestemmer hvor meget man må tjene. Såfremt studerende har tid til at arbejde så meget sammen med studierne, kan de tjene nøjagtigt så meget de vil. Så er der naturligvis bare ikke mulighed for SU også.
Man kan nu engang ikke forvente at få både i pose og sæk, hvis der også skal være råd til alle de andre velfærdsydelser som vi forkælede danskere har vænnet os til.
Hvis du har mulighed (og tidf til) samløbende med studier til at arbejde og selv tjene penge, kan jeg ikke se hvorfor du skal lukrere på SU.
Den slags kassetænkning er med til at belaste den danske økonomi.
Arbejd, tjen penge på det, betal din skat med glæde og tænk lidt mere samfundøkonomisk i stedet for egoistisk.
Der har jeg en helt anden tanke. Jeg er studerende, så det kan sagtens være det der spiller ind.
Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal straffes ved at få mindre SU på den ene eller anden måde bare fordi jeg vil arbejde lidt ved siden af. Jeg bruger min tid på at lære den praktiske side af min uddannelse ved at arbejde og så skal jeg straffes ved at min SU lige pludselig bliver beskattet. Det synes jeg simpelthen bare er pjattet når man tænker på at de andre SU modtagere bare sidder på deres flade og i sidste ende får lige så mange penge som jeg gør.
Hvis du har mulighed (og tidf til) samløbende med studier til at arbejde og selv tjene penge, kan jeg ikke se hvorfor du skal lukrere på SU.
Den slags kassetænkning er med til at belaste den danske økonomi.
Arbejd, tjen penge på det, betal din skat med glæde og tænk lidt mere samfundøkonomisk i stedet for egoistisk.
Hvis han samtidig har en mulighed for at starte en virksomhed, og lade den vokse istedet for selv bare at sluge alle penge, er det da meget mere lukrativt for både ham og for det danske samfund.
Hvorfor skulle han ikke tage den støtte han kan få for at supporte hans uddannelse? Hvis alle tænkte som dig i forhold til SU var der endnu mindre iværksætteri i Danmark.
Det er helt sikkert ikke studerende med iværksætter drømme der belaster den danske økonomi.
Mvh Mikkel
TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.
Selvfølgelig MÅ han modtage honorar. Det går så bare ud over SU. Og hvorfor i alverden skulle der ikke være et loft over hvor meget man kan få i SU hvis man tjener penge selv ved siden af?
Der er INGEN der bestemmer hvor meget man må tjene. Såfremt studerende har tid til at arbejde så meget sammen med studierne, kan de tjene nøjagtigt så meget de vil. Så er der naturligvis bare ikke mulighed for SU også.
Man kan nu engang ikke forvente at få både i pose og sæk, hvis der også skal være råd til alle de andre velfærdsydelser som vi forkælede danskere har vænnet os til.
Det har du faktisk helt ret i - Sådan havde jeg ikke tænkt på det :)
Nej, selvfølgelig skal man ikke kunne få i hoved og røv - Hvis man tjener nok vedsiden af SU. Men det gør man måske bare ikke, på en enkelt opgave...