Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har en god ide til et madprodukt - hvordan får jeg betaling for den?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Dec 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en god ide til et produkt, som jeg gerne vil foreslå Arla at producere. Lad os for eksemplets skyld sige, at jeg har fået ideen til persillesmør. Hvordan får man afsat den ide til Arla, så man selv tjener på det, hvis Arla vælger at sætte persillesmør i produktion? Der er jo blot tale om en ide, og i samme øjeblik, man har fortalt den til Arla, kan firmaet jo vælge at bruge den uden at skylde nogen noget. Jeg er helt på det rene med, at der ikke er nogen udgifter forbundet med at have fået ideen, men omvendt vil jeg ikke forære den væk, så Arla kan sælge en million bakker persillesmør om året, uden jeg får en krone. Jeg er heller ikke interesseret i selv at prøve at sætte en produktion i gang - Arla ville kunne kopiere produktet overnight og voldprygle mig på ingen tid med deres marketingmuskler.

Hvordan laver man en aftale om "belønning" i form af et engangsbeløb eller procenter af salget i relation til ovenstående problematik? Skal man have jurister ind over, eller hvad pokker gør man? Klog af skade har jeg ikke stor tiltro til det gode i mennesker, når der er penge involveret, så jeg vil ikke bare tage chancen og håbe, at personen på den anden side af bordet vil mig det bedste.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 16:56

E. Chromi Yoghurt? Stick out tongue

Seriøst-

1. Undersøg om producenten tidligere har markedsført et lignende produkt.
2. Undersøg om der tidligere har været et lignende produkt på markedet.

Kan du svare nej til begge, så er det videre.

3. Undersøg om det er noget folk ville købe, luft idéen for din venner og familie. Dette er udelukkende for at der ingen grund er til at komme med en mærkelig idé, fordi du synes den er fed.

4. Kontakt producentens produktansvarlige, og overbevis dem om at det her er fantastisk, og at i SKAL have et møde. Inden du afsløre hvad det er, så finder du en NDA som du beder dem udfylde du tager med dig.  

5. På mødet aftaler i en pris for idéen, lad være med at "malke koen" (Haha!)

6. De vil sikkert bede om betænkningstid, aftal en dato og følg selv op.

7. På mødet har i aftalt at du lige får en mailadresse til dem der har deltaget, til den sender du en kopi i et låst PDF dokument af hele idéen. Det sikre dig at du har noget dokumentation på at det er modtaget. Mailen kan eventuelt sendes fra din bærbare i det mødet startes, eventuelt et par dage før (HUSK at NDA skal være underskrevet i dine hænder inden) så har de tid til at overveje produktet, og kan svare dig at en samtale ikke er nødvendig fordi produktet ikke er interessant.

Når det så er sagt - Det kan jo være at de selv har idéen på tegnebrættet, eller at de har overvejet den. Det sikre dig ikke en skid, mod at de kopiere lortet og sender det på gaden. Hvis de gør, så er det ikke sikkert at du får noget ud af at gå videre.

Du kan få meget svært ved at bevise at de har kopieret (Husk man er uskyldig indtil det modsatte er bevist) og så længe det ikke er mere unik end "Smør med X smag" så er det helt sikkert noget andre har tænkt på før dig. Og det er ikke engang sikkert at de gider snakke med dig, hvis du vil have at de udfylder en NDA. 

Good luck!

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 16:58

Først og fremmest:
Sandsynligheden for de gider købe det, er meget lille. En million mennesker før dig, har fået ekstremt mange "fantastiske ideer" som de store "bare lige skal lave".

Men, er du stadigvæk sikker på det er jordens bedste ide, så skal du have lavet produktet. Få lavet en prototype, og få et patent. Uden patentet har du ikke en skid at forhandle med, også er det ligegyldigt. 

Har du en prototype og et patent, så kan du snakke med Arla. Her ville det mest normale være en royalty (x% af alle salg fremover). Med Arla som sælger produkter med lav avance ville denne royalty være rigtig lav (1-4%).
Hertil kommer at de nok ikke har interesse i det - det er ikke mit indtryk at Arla bevæger sig langt væk fra kerneproduktet.

Kan du derimod optimere deres operationsapperat omme bagved, så er det nok nemmere ;-) 

EDIT:
En bedre model ville nok være at starte på produktionen sælg, også licensere produktet til Arla / lignende. 

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Tilmeldt 19. Dec 11
Skrevet kl. 17:11

NY og Lars: Tak for gode svar. Jeg er helt på det rene med, at projektet formentlig ikke kaster en disse af sig, og det er da muligt, at Arla i forvejen har fået præsenteret den samme ide. Men det ved jeg jo ikke noget om, så det skal da prøves, selv om det formentlig ender med ingenting. Og desværre bekræfter I mig jo også i min formodning om, at Arla ganske enkelt er for stor en krabat til, at jeg kan spille bold med dem. Men det var rart med lidt input, inden jeg går videre.

Karsten: Suk...

Fra Aars
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 17:19

NY:

FEDT produkt! Nye idéer vælter frem: Camera med lys i kummen. Trådløst naturligvis til en App på din telefon, gallerier på nettet eller Facebook. Direkte og i farver.
Vi laver en hjemmeside, der f.eks. kunne hedde Pøllebook...
Et spil, der hedder Poo-feud - hvem har den mest farverige pølle...
Det er bare idéer - værsgo at nappe dem. :-)

Wink

Tilmeldt 19. Dec 11
Skrevet kl. 17:21

Lars: Du foreslår et patent, men jeg har svært ved at se, at man kan tage patent på madvaresammensætninger, og der er ikke tale om, at jeg har udtænkt et genialt produktionsudstyr...

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Skrevet kl. 17:30

sittingduck77:

NY og Lars: Tak for gode svar. Jeg er helt på det rene med, at projektet formentlig ikke kaster en disse af sig, og det er da muligt, at Arla i forvejen har fået præsenteret den samme ide. Men det ved jeg jo ikke noget om, så det skal da prøves, selv om det formentlig ender med ingenting. Og desværre bekræfter I mig jo også i min formodning om, at Arla ganske enkelt er for stor en krabat til, at jeg kan spille bold med dem. Men det var rart med lidt input, inden jeg går videre.

Nu findes der jo også andre steder end lige Arla. F.eks. Osted Ost & Mejeri, de laver en fantastisk smør som også sælges engros. De er ikke så store, og de sælger helt sikkert ikke i nærheden af Arla, men hvis Arla ikke er til at tale med ;)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 23:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NY:
så finder du en NDA som du beder dem udfylde du tager med dig.  

I teorien er en NDA en god ide, men i praksis du får du ingen seriøse firmaer til at underskive en sådan, da det vil kunne være til meget stor skade for dem.

Mvh

Ravn

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Skrevet kl. 23:51

Ravn:

NY:
så finder du en NDA som du beder dem udfylde du tager med dig.  

I teorien er en NDA en god ide, men i praksis du får du ingen seriøse firmaer til at underskive en sådan, da det vil kunne være til meget stor skade for dem.

Jeg skrev nu også at det ikke engang var sikkert de gad snakke med dig, hvis du krævede en NDA. Med det mener jeg at det højst sandsynligt vil være sådan. Netop fordi som du skriver, så kan det komme til skade hvis de på et eller andet tidspunkt lancere noget der bare ligner.

Men derfor kan han jo stadig godt prøve ;)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)