Daniel Kongsted Petersen:
Jeg ringe så til ham og så spurgte hvorfor osv. Han forklare så det er nemmere og at han ikke vil snyde skat.
Normalt plejer jeg bare at indberette til skat at jeg nu har tjent så mange penge osv. Men han ville have bevist for at skat fik sine penge så de ikke kom efter ham???
Jeg er ikke helt enig med alle herinde i, at din kunde nødvendigvis er helt forkert på den. Det kommer helt an på, hvad du har fortalt ham, da I indgik aftalen.
Rent faktisk har han ret i, at det er nemmere for ham at få en faktura med moms, og han har også ret i, at han måske kan ende i en situation, hvor der snydes i skat, eller at SKAT kommer efter ham for at få dine skattekroner.
Hvis du ikke har oplyst, at du ikke driver momsregistreret virksomhed, så vil jeg mene, at du har fortiet en meget væsentlig oplysning for ham.
Når du sender ham en regning med CPR-nr. i stedet for CVR-nr., så er det hans pligt jf. loven at indberette dine timer til SKAT, næsten som havde du været ansat hos ham, som almindelig lønmodtager.
Dernæst, hvis du ikke betaler din skat, så kan SKAT rent faktisk (og helt lovligt) komme til ham, for at hente de penge du skulle have betalt i skat.
Din kunde skal derfor påtage sig en unødvendig risiko ved at handle med dig, når du ikke er momsregistreret, og hvis han ikke har været bekendt med dette, før du sender din faktura, så kan jeg godt forstå, at han bliver overrasket.
Daniel Kongsted Petersen:
jeg har sådan en lille indtjening så vil jeg ikke starte noget firma før der en solid indtjening.
Hvorfor egentlig ikke?
Det koster ikke noget at blive momsregistreret, og der er intet krav om minimumsomsætning.
Det lyder til, at dine kunder er erhvervskunder, og de vil nemmere kunne handle med dig, og det koster dem det samme, selvom du er momsregistreret.
Derudover vil du kunne trække momsen fra på de ting du køber til firmaet (computer, kontorartikler, telefon, mv), og på den måde opnå op til 20% rabat på alle dine køb til firmaet.
Som jeg ser det, så er der kun fordele for dig i at blive momsregistreret. Hvorfor ikke bare få virksomheden registreret?