Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

henvendelse til konkurrentens referencer

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i dag blevet henvendt af en kunde der er super irriteret over deres nuværende service leverandør, og derfor gerne vil til at bruge mit firma istedet.

Nu er det så at jeg har kigget på min konkurrents hjemmeside, og under referencer er der listet 20 firmaer.

Er det tilladt for mig at kontakte disse, og sige jeg har fundet dem via min konkurrents hjemmeside ?

Reelt vil jeg jo helst blot ringe og ikke nævne konkurrenten, men kan jo så efter de 20 opkald risikere at konkurrenten har hørt om min opkald, og kan han så gøre noget ved dette ?

Jeg vil jo helst ikke rode mig ind i noget juridisk galt..

Håber spørgsmålet er fyldestgørende nok :)

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg ville nok koncentrere mig om at gøre den nye kunde glad og tilfreds, før jeg gik i gang med den noget specielle strategi.....

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 19:47

Det er ret kringlet, og derfor vil jeg ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg har fundet det her, hvor side 2-3 er interessant:

http://www.e-pages.dk/businessdanmark/105/fullpdf/full4fbbcf4b07d2f.pdf

Personligt ville jeg holde mig fra at køre marketing direkte imod en konkurrents kunder. Men havner de tilfældigt ned i en større pulje af lignende kunder, så ligner det jf. overstående ikke en overtrædelse.

Men igen - Lad være med at jagte en konkurrents kunder, plej dine egne og kør normal marketing. Så skal du nok få kunderne.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hmmm.. Jeg skal ikke gøre mig klog på om det juridisk set holder vand eller ej.

Men jeg vil derimod sige at det til gengæld er møg dårlig stil.
Det er lige så tæt på lavmålet som dem som lægger sig helt op af konkurrentens produktnavne i håbet om at score nogle af konkurrentens kunder.

Så, ligesom de andre skriver: Brug energien på at holde fast i dine nye kunder. Det i sig selv kan give nogle ringe i vandet som potentielt kan give flere nye kunder.

/Jesper

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 21:11

Jeg kan sagtens se hvad i alle skriver, og har nu også altid haft det på samme måde som i har det.

Jeg er igennem tiden stødt på flere konkurrerende firmaer, men ikke en eneste gang ringer til nogle af deres kunder / referencer - for som i jo selv siger, det er ikke måden at lade firmaet vokse på..

Denne sag er dog (i mine øjne selvsagt) anderledes, da jeg syntes det lyder til de snyder deres kunder, og da jeg jo netop er en servicevirksomhed, irriterer det mig at høre at andre firmaer giver mit fag et dårligt ry..

Jeg har i dag egentligt nok arbejde i min kalender, så det er reelt ikke for pengenes skyld, men altså mere for at være ridderen på den hvide hest der kan fortælle disse firmaer at der altså er bedre leverandører derude, som gerne vil servicere dem, og faktisk hjælpe dem med deres problemer, og ikke blot tænke på sig selv og sin pengepung..

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 21:18

Hmmmm jeg støder jævnligt på "tekstforfattere" der leverer et dårligt stykke arbejde - men jeg begynder det til trods ikke at jage deres kunder. 

Vil du virkelig ringe op til (tilsyneladende tilfredse) kunder ved et konkurrende firma for at overbevise dem om, at de bliver snydt?

Tilmeldt 22. May 12
Skrevet kl. 21:26

Nope, ville jo netop ikke nævne konkurrenten, for det får man da vist aldrig noget godt ud af...

Jeg ville blot ringe og sige "jeg er igang med at ringe til diverse firmaer i området, og spørge om de evt. kan bruge min service." - Kan de ikke det, er det fint nok - og tro mig, jeg gider ikke kæmpe for at overtale dem, så der er ingen kunder der vil føle sig presset til noget :)

Kan de bruge mig i stedet, er det jo så også fint nok.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 21:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NY:
Personligt ville jeg holde mig fra at køre marketing direkte imod en konkurrents kunder.

Hver gang du kører markedsføring mod kunder du ikke har i dag, må det nødvendigvis være rettet mod dine konkurrenters kunder Wink

(Lille tilføjelse: Jeg er fra telebranchen, jeg skal ikke udelukke at der er andre brancher hvor emnerne ikke nødvendigvis er kunder andre steder)

not_me:

Der er intet juridisk forkert i at din emneliste er baseret på din konkurrents referenceliste. Det er jo ikke sådan at man kan sige at disse kunder er "fredet" for de er referencekunder. Så ville alle jo skrive alle deres kunder på den liste, og det ville aldrig være muligt for andre at få dem. Det ville jo i hvert fald effektivt dræbe al konkurrence:o)

Personligt er jeg ikke enig i at det er dårlig stil, men jeg har også selv tidligere "moret" mig med at nappe konkurrenternes referencekunder.

Jeg opfatter dem som mål, så snart de bliver smidt på sådan en liste. Og hvis du har en fornemmelse af at din konkurrent er begyndt at slække så meget på deres service at kunderne begynder at kigge efter alternativer, mener jeg du har en forpligtelse overfor dig selv til at udnytte dette, og forhåbentlig få nogle lette salg.

Og 20 emner er trods alt ikke mere, end at du nok har haft fat i dem før din konkurrent aner uråd. Og benyt samtidig denne lejlighed, til at overveje om du selv har lyst til at gøre dine egne kunder til et oplagt mål, ved at lægge dem på en offentlig referenceliste.

Så bare giv den gas. Men husk at der kan være en grund til at de har sagt ja til at blive referencekunder, så det er ikke nødvendigvis sikkert at du lukker 20 ud af 20 :o)

God jagt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Langå
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:38

Hejsa Smile

Jeg vil ikke gå ind og sige, hvorvidt det er etisk korret eller ej, dog vil jeg gøre opmærksom på, at det kan have modsat effekt end hvad du regner med, fordi at hvis du eksempelvis kontaktede mig, så ville jeg helt sikkert spørge ind til, hvor du havde fundet mig henne.

Og husk at se om de er reklamebeskyttet eller ej.

Jeg håber det kunne hjælpe lidt.

Venlig hilsen

Malene Dokkedahl Olesen

OPTIMERIMG
Modified.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:58

not_me:

Der er intet juridisk forkert i at tage kontakt til konkurrenternes referencekunder, så det er helt op til din egen moral og samvittighed, hvad du kan tillade dig. Vi har jo trods alt fri konkurrence her i landet.

Dog burde det, alt andet lige, være svært at "grabse" disse kunder, da man må formode, at referencekunder er meget glade for at handle med leverandøren (din konkurrent), og at de på den måde har et tættere kundeforhold, end andre kunder. Så spørgsmålet er, om din salgsindsats giver den samme succes, som hvis du ringede til 20 andre tilfældige kunder.

På den anden side, hvis du kan få sådanne kunder i hus, så er der virkelig hold i din formodning om, at du kan gøre et bedre stykke arbejde end din konkurrent. Og så er der jo sådan set bare tale om ægte konkurrence, og intet kollegialt samarbejde, imellem jer som konkurrerende leverandører.

Bare husk på, at handlingen er meget fjendtlig... Der er jo i virkeligheden tale om, at du fokuseret forsøger på, at lukke din konkurrent ned.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)