Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskifte på Aps. Hvordan?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er..

Vi skal til at starte et firma, men er i tvivl om hvilken form for virksomhed vi skal starte.

Det skal enten være enkeltmand eller Aps.
Vi har udelukket de andre..

Pga nogle personlige kan vi ikke selv opstarte virksomheden under vores navn, men vil bruge en bekent til at gøre at det.

Så spørgsmålet er om vi skal starte som enkeltmand, og derefter overtage den på et senere tidspunkt? Hvis det overhovedet er muligt??? Mener vist at man skal lukke helt ned og opstarte et nyt..

Eller om vi skal starte som ApS og senere hen skifte ejer uden at lukke, ændre cvr nr, navn osv.. Kan man det?

Lad os antage vi starte en ApS under min onkels navn, og efter 5 måneder skifter virksomheden ejer hvor nu jeg kan overtage den. Og min onkel vil være helt ude af virksomheden uden nogen form for ejerskab.. Vil det være muligt?

Hvordan skal vi gøre det når vi skal skifte ejer? Er der ulemper, konsekvenser?

Håber i kan hjælpe..

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 19:41

Du skal vel ikke skifte cvr osv på et aps når du skifter. Din onkel sælger bare sine anparter til dig og så skal der laves nogle papirer på det. 

Din onkel skal sælge dem til dig, dvs. han bliver beskattet af den gevinst han har (mener han skal sælge til markedsværdi), så skal du købe dem af din onkel til den pris han skal tage for dem...

Mener det er sådan det er...

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Hej.

Ja..det kan I godt. Anparterne skal overdrages(sælges)til den kurs, I nu bliver enige om.

Skattemæssigt kan det have konsekvenser..ja alt afhængig af, hvilken overdragelseskurs i nu

bliver enige om.

Der er en del dokumenter, der skal udarbejdes ifm. overdragelsen.

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Feb 10
Skrevet kl. 19:48

Jamen så kan vi teorien godt selv bestemme overdragelsesprisen?

Så vil vi nemlig fastsætte et lavt beløb, og få den overdraget og betale beskattelsen af salget?

Eller der er regler for hvordan og hvorledes man skal fastsætte overdragelsesbeløbet ?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 01:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Onelo,

Lyder det ikke som en omgang lusk I har gang i?

I kan ikke starte op i eget navn men vil køre forretningen i en andens? Beklager, vil ikke være en lyseslukker men vil dog alligevel understrege vigtigheden af at gøre tingene korrekt fra starten.Den "rådgivning" du får herinde bør - med al respekt - nok ikke stå alene hvis du flirter med gråzonerne.

Det sagt, så kan I vel i princippet godt vælge en selskabsform a la ApS'et men hvis ejeren ikke indgår i virksomheden bør I overveje om I skal have løn. Det er nok meget godt hvis konstruktionen skal anerkendes skattemæssigt.

Vælger I en ApS form kan I ikke fastsætte en fiktiv afståelsessum for anparterne. Er det en handel mellem fysiske personer gælder transfer pricing reglerne kun i særlige tilfælde men I vil formodentlig til gengæld blive ramt af gavebeskatningsreglerne, dvs. helt op til normal indkomstbeskatning.

Vælger I en konstruktion hvor ejeren driver virksomheden i personligt regi (enkeltmandsvirksomhed) kan denne efterfølgende omdannes til et ApS og overdrages. Dette kræver selvsagt en hel del arbejde og ligger nok ikke lige for.

/Banditten

Tilmeldt 28. Feb 10
Skrevet kl. 01:19

Hej Banditten: Vi er sandelig ikke efter noget lusk. Der er nogen punkter vi er i tvivl og derfor spørger herinde til råds om hvordan og hvorledes vi kan gøre det.

Så dvs det er ikke muligt at starte en virksomhed under sin onkel's navn, og efter en periode overtage den selv ???

Vi har ikke tænkt at os at hæve løn eller penge ud af firmaet til eget forbrug. Vi vil bruge vores fortjeneste til at investere i selve virksomheden, så spørgsmålet er om at man SKAL udbetale løn i et ApS ? eller kan man godt undvære den ... ?

Hvordan skal handlen så foregår mellem to personer. Hvis fx min onkel skal overdrage den til mig efter 5 måneder ? Lad os antage at virksomheden har en beskeden omsætning, og den kører stille og roligt uden form for høj indtjening mv.. ( det skal være en webshop).

Kan man ikke fastsætte en pris, og dernæst få afsluttet handlen hvor begge partner skal være enige. Er beløbet en væsentlig element, selvom partnerne er enige om prisen, betingelser mv????

Spørger til disse ting pga. at vi ikke vil havne i problemer, hvis vi nu starter en ApS fx til under min onkels navn, og kan ikke overdrage den efter 5-6 måneder under mit navn..

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:44

onelo:

Hej Banditten: Vi er sandelig ikke efter noget lusk. Der er nogen punkter vi er i tvivl og derfor spørger herinde til råds om hvordan og hvorledes vi kan gøre det.

Så dvs det er ikke muligt at starte en virksomhed under sin onkel's navn, og efter en periode overtage den selv ???

Vi har ikke tænkt at os at hæve løn eller penge ud af firmaet til eget forbrug. Vi vil bruge vores fortjeneste til at investere i selve virksomheden, så spørgsmålet er om at man SKAL udbetale løn i et ApS ? eller kan man godt undvære den ... ?

Hvordan skal handlen så foregår mellem to personer. Hvis fx min onkel skal overdrage den til mig efter 5 måneder ? Lad os antage at virksomheden har en beskeden omsætning, og den kører stille og roligt uden form for høj indtjening mv.. ( det skal være en webshop).

Kan man ikke fastsætte en pris, og dernæst få afsluttet handlen hvor begge partner skal være enige. Er beløbet en væsentlig element, selvom partnerne er enige om prisen, betingelser mv????

Spørger til disse ting pga. at vi ikke vil havne i problemer, hvis vi nu starter en ApS fx til under min onkels navn, og kan ikke overdrage den efter 5-6 måneder under mit navn..

Peter har svaret dig. Der er ingen hokus pokus i transaktionen hvis bare det gøres efter reglerne.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 28. Feb 10
Skrevet kl. 01:55

Ok, så det på plads.

Desuden kunne vi læse os frem til dette:
Ved oprettelse af et ApS eller A/S skal der udarbejdes stiftelsesdokument, vedtægter, vurderingsberetning og forretningsorden ligesom en ejeraftale ofte også en god idé.

De kan download'es fra:
http://www.startvaekst.dk/kontrakterforisapsogas

Så dvs vi skal udfylde de blanketter fra den ovennævnte link ?
Hvem skal så have disse dokumenter når vi har udfyldt dem?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 10:34

Hej igen,

Nej der er ingen hokus pokus i transaktionen, prisen er selvf. et centralt element. Jeg vil mene at det er farligt at "arbejde gratis" i din onkels firma hvis det på forhånd er aftalt at I skal overtage gescheften.

Det er uhyre simpelt at stifte et ApS. I skal bruge et sæt vedtægter og dokumentation for at stiftelseskapitalen er indbetalt. Standardvedtægter findes på E&S hjemmeside, hvor der også er en vejledning til hvirdan i stifter selskabet.

Hvis I er flere om det kan en anpartshaveroverneskomst være på sin plads, selvom alting måske nu er i sin skønneste orden kan der hurtigt opstå problemer. Anpartshaveroverenskomsten er altså et instrument til at foregribe fremtidige uenighediger mellem jer.

Anparterne kan meget enkelt overdrages til jer når det bliver aktuelt.

Held & lykke med projektet

/Banditten

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)