Der er jo ingen der kan forudsige fremtiden, så om et selskab er godt drevet, og kan fremvise gode resultater igennem mange år (her 19 år) er det næstbedste. Ville du f.eks. investere i selskabet 3 i DK der har det nyeste nye teknologi, og har været på markedet i mange år, men som hvert år har milliardunderskud? God ledelse og tidligere resultater tæller mere end postulater om fremtiden i min bog når jeg skal vælge investering.
Jeg kender en, der næsten fik overbevist mig om at investere i Microsoft aktier, da de stod i deres højeste kurs. De havde gennem rigtigt, rigtigt mange år bevist, at de kunne blive ved med at vokse.
Min logik sagde mig, at kursen var helt forkert, fordi den var baseret på at Microsoft ville have kanonvækst i mange år fremover. Jeg fik ret, og ham der kiggede på historikken tog fejl.
Han fik et familiemedlem overbevist om at låne i sit hus og investere lånet i Microsoft. De tabte stort.
Der er rigtigt mange alternativer til at kigge på historikken, og jeg er 100% uenig i, at historisk performance er det bedste reelle beslutningsgrundlag for en investering. Det chokerer mig næsten, at nogen kan finde på at sige den slags i et iværksætterforum :-)
OK. Hvor mange år er det siden han investerede? Dit eksempel kan ikke bruges til at påvise at historisk performance er en dårlig ting at kigge på.
1) Han pådrog sig en ekstra risiko da han investerede flere penge end han havde.
2) Han pådrog sig en ekstra risiko da han investerede alt i én virksomhed.
Hvis han havde ladet være med at investere penge som han ikke havde, så havde han ikke behøvet at sælge ud af sine aktier med tab. Microsoft er slet ikke begyndt at tjene kassen på Xbox endnu. Måske han skulle tænke sig lidt om istedet for, og lade være med at påføre sig en permanent ekstra renteomkostning på en langsigtet investering.
Nej, man kan selfølgelig ikke baserer et køb alene på historik. Hvad ang. microsoft og andre gode selskaber så har de en tedens til det meste af tiden at blive solgt til priser der er så høje at der kun kan være tale om spekulation. Alt har sin pris, lige meget hva vækstprocenten er. Så selvom det går rigtig godt for den danske økonomi så er flere af selskaberne i c20 indekset på nuværende tidspunkt alt alt for dyre. Da formuepleje er et stort investeringsselskab er det også tvunget til at sprede investeringerne meget, de vil derfor i mere eller mindre grad følge markedet. Da markedet er overvvurderet, vil formuepleje højest sandsynlig ikke være en god investering. Det synes jeg godt man med rimelig træfsikkerhed kan konkluderer ud fra den historiske sammenhæng mellem aktiekurser og indtjeninger for c20.