Hej Amino'er! Jeg er medejer af et interessentskab, hvor vi er to, dvs. 50/50 om virksomheden. Mit spørgsmål er så, om det er muligt at lave et udbytte fra virksomheden, eksempelvis 10.000 kr. hvor der bliver betalt 27% skat af de 10.000 kr? (udbytteskat er 27%) Et andet spørgsmål: jeg mener at som udbytte, tæller det ikke med i ens personlige indkomst, og dermed vil det heller ikke gå udover min SU (fribeløbet)? :-) Ligesom når man sælger aktier, eller modtager udbytte fra aktier? Det der forvirrer mig, er at det er et interessentskab, og dermed ikke et selskab. I selskaber er der to muligheder for at få penge ud: løn og udbytte. I enkeltmands og interessentskaber er der hævning, eller udbytte? - er det ikke rigtig antaget? I så fald, at det er muligt at lave et udbytte fra interessentskabet, hvordan skal de 27% udbytteskat så betales? Opgøres det blot pr. 31/12-2012? Det ved jeg at det gør med hævning. Jeg håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål, så jeg kan blive sikker! :-) - Og god weekend allesammen! // Henrik |
Hej,
Du kan ikke trække udbytte ud af et I/S.
I bliver beskattet af overskuddet og du kan vælge at bruge VSO og på den måde styre din indkomst, så der ikke bliver problemer med SU.
Men når man er på SU, må man jo tjene 80-90tkr om året før SU'en skal betales tilbage, så hvis det kun er 10.000 kr i vil hive ud og du ikke har andre indkomster, som skal tælle med i din personlige indkomst, så skulle der ikke være noget problem i at gøre det.
mvh