Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte fra et Interessentskab

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg er medejer af et interessentskab, hvor vi er to, dvs. 50/50 om virksomheden.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt at lave et udbytte fra virksomheden, eksempelvis 10.000 kr. hvor der bliver betalt 27% skat af de 10.000 kr? (udbytteskat er 27%)

Et andet spørgsmål: jeg mener at som udbytte, tæller det ikke med i ens personlige indkomst, og dermed vil det heller ikke gå udover min SU (fribeløbet)? :-) Ligesom når man sælger aktier, eller modtager udbytte fra aktier?

Det der forvirrer mig, er at det er et interessentskab, og dermed ikke et selskab. I selskaber er der to muligheder for at få penge ud: løn og udbytte. I enkeltmands og interessentskaber er der hævning, eller udbytte? - er det ikke rigtig antaget?

I så fald, at det er muligt at lave et udbytte fra interessentskabet, hvordan skal de 27% udbytteskat så betales? Opgøres det blot pr. 31/12-2012? Det ved jeg at det gør med hævning.

Jeg håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål, så jeg kan blive sikker! :-) 

- Og god weekend allesammen!

// Henrik

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:37

Hej,

Du kan ikke trække udbytte ud af et I/S.

I bliver beskattet af overskuddet og du kan vælge at bruge VSO og på den måde styre din indkomst, så der ikke bliver problemer med SU.

Men når man er på SU, må man jo tjene 80-90tkr om året før SU'en skal betales tilbage, så hvis det kun er 10.000 kr i vil hive ud og du ikke har andre indkomster, som skal tælle med i din personlige indkomst, så skulle der ikke være noget problem i at gøre det.

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:07

For lige at få det på det rene....Der er ikke noget, der hedder udbytte i et I/S.

Udbytte bruges kun i selskabsretslig forstand.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Skrevet kl. 08:49

Tak for svarene!

Er det så KUN hævninger der er mulige i et I/S? Eller er der andet jeg bør kende til?

Jeg kender VSO. Har ikke prøvet det praktisk talt, men så vidt jeg har forstået er det noget man vælger til 31/12? Altså det er nogle rubrikker man skal udfylde inde på skat.dk under sin egen selvangivelse? Således kan vi nøjes med at betale selskabsskat. Hvis vi hæver (løn), f.eks. 5000 kr. en måned, så bør halvdelen vel lægges til side, til den fremtidige skat/am-bidrag m.m. som opkræves i slutningen af året?

Ja, SU'en skal betales tilbage hvis man overstiger fribeløbet. Men der er gode muligheder for at forhøje fribeløbet. Fravælg SU en måned og forhøj med ca. 17.500 kr. (uden for udd. 34.000-35.000 kr. pr. mdr.). Har også et deltidsarbejde 20-25 timer om ugen, så jeg skal være opmærksom! :-)

Tak for jeres hjælp.

Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:46

Kære Henrik

Virksomhedsskatteordningen er en skatteteknisk valgfri metode til at opgøre dit over- og/eller underskud af egen virksomhed, herunder ved deltagelse i interessantskaber.

Der betales ikke selskabsskat i interessantskaber. Du beskattes således alene af årets hævninger, der opgøres i forbindelse med udarbejdelsen af den udvidede selvangivelse, der for indkomståret 2012, skal indleveres til SKAT 1. juli 2013.

Med venlig hilsen
Advokat Michael Wallin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Advokat Michael Wallin:
Der betales ikke selskabsskat i interessantskaber. Du beskattes således alene af årets hævninger, der opgøres i forbindelse med udarbejdelsen af den udvidede selvangivelse

Under den forudsætning at VSO anvende....

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:01

Advokat Michael Wallin:

Kære Henrik

Virksomhedsskatteordningen er en skatteteknisk valgfri metode til at opgøre dit over- og/eller underskud af egen virksomhed, herunder ved deltagelse i interessantskaber.

Der betales ikke selskabsskat i interessantskaber. Du beskattes således alene af årets hævninger, der opgøres i forbindelse med udarbejdelsen af den udvidede selvangivelse, der for indkomståret 2012, skal indleveres til SKAT 1. juli 2013.

Med venlig hilsen
Advokat Michael Wallin

Uanset valg af beskatningsformer så er det stadig virksomhedens overskud der skal beskattes.

Ved valg af virksomhedsskatteordningen så opdeles virksomhedens overskud, således den del der ikke hæves til privatforbrug, men derimod opspares i virksomheden kan indgå i det såkaldte "Opsparede overskud", hvor der betales en aconto skat på 25%. Denne acontoskat modregnes igen på det tidspunkt, hvor det opsparede overskud hæves til privat, og beskatningen sker efter de normale beskatningsregler.

Det er ALDRIG de private hævninger, der skal beskattes...

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Skrevet kl. 12:38

Tak for dit svar Tonny.

Vil det sige at hvis overskuddet er 10.000 kr. pr. 31/12-2012, så betaler vi 2.500 kr. i aconto skat, og overføre derefter de 7.500 kr. til egenkapitalen (opsparingskontoen). Af denne konto kan vi så hæve privat, og betale, 39-25% skat? Eller skal det forståes som at man her betaler alm. skat (39%)?

Det der forvirrede mig var af de 25% modregnes igen, efter acontobeskatningen.

// Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:58

Henrik Nielsen:

Tak for dit svar Tonny.

Vil det sige at hvis overskuddet er 10.000 kr. pr. 31/12-2012, så betaler vi 2.500 kr. i aconto skat, og overføre derefter de 7.500 kr. til egenkapitalen (opsparingskontoen). Af denne konto kan vi så hæve privat, og betale, 39-25% skat? Eller skal det forståes som at man her betaler alm. skat (39%)?

Det der forvirrede mig var af de 25% modregnes igen, efter acontobeskatningen.

// Henrik

Indledningsvis skal I først fordele overskud i I/S med 50% til hver, hvorefter hver interessant kan vælge den beskatningsordning, som er optimal for vedkommende.

Hvis hele andelen af overskud, her 50% af kr. 10.000, ialt kr. 5.000, så kan der opspares et overskud på samme beløb, hvor der betales en aconto virksomhedsskat på 25%, ialt kr. 1.250,00.

Næste år vil der ved en hævning af de oprindelige opsparede overskud på ialt kr. 5.000,00 incl. skat, skulle beskattes med det fulde beløb incl. Am-bidrag, ialt en skat på ca. 46-60%. Når denne endelige skat er beregnet, så vil den allerede betalte aconto virksomhedsskat fra tidligere år, ialt kr. 1.250,00, blive modregnet, således den samlede skat aldrig overstiger den maksimale skat for det samme overskud, men derimod kan blive mindre.

HUSK! Virksomhedsskatteordningen har sin største fordele, når den samlede personlige indkomst overstiger grænsen for topskat, d.v.s. ca. kr. 390.000 excl. AM-bidrag eller ca. kr. 424.000 incl. AM_bidrag. Derudover anvendes den ofte for studerende på SU m.v. af hensyn til ikke at overstige grænsen for indkomst udover SU.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Skrevet kl. 22:54

Tak for dit svar Tonny.

Virksomheden er helt ny. Hvad hvis jeg laver en hævning nu, af penge som ikke er blevet beskattet endnu? Så er det vel mest optimalt at hæve fx. 5000 kr. og så ligge halvdelen, 2500 kr. fra til den fremtidige skat, am-bidrag, der vil komme på det hævede beløb?

Yes. Det er netop grundet SU-grænsen, at vi ønsker at benytte VSO.

// Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)