Hej alle I erfarne folk derude! Jeg har en enmandsvirksomhed som sælger konsulentydelser på timebasis. Nu har jeg imidlertid en opgave som udover timebaseret honorar vil kræve både kørsel (i min private bil) og udlæg til f.eks. broafgift, hotel og forplejning. Jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg skal afregne købs/salgs moms i dette tilfælde. Eksempeltvis er mit honorar 10000 kr baseret på timeforbrug, jeg har kørt 400 km i danmark og har haft udlæg til hotel overnatninger og forplejning på 2500 kr. inkl. moms. Min faktura til min kunde ser derfor skitsemæssigt ud som følger: Honorar ex moms: (X timer af Z kr): 10.000 kr Kørsel ex moms: (400 km af 3,80 kr/km): 1.520 kr Udlæg ex moms: (2500 kr minus 20%): 2.000 kr Total pris: 13.520 kr Moms: 25% af total pris 3.380 kr At betale inkl moms: 16.900 kr Er det så korrekt at min salgsmoms således er 3.380 kr OG min købsmoms er de 500 kr. fra udlæggene? Eller kan jeg IKKE modregne momsen på udlæggene? Mht bilag - skal jeg så beholde de originale kvitteringer fra hotel mm til mit regnskab og give kunden en kopi hvis de ønsker dette? Eller er det tilstrækkeligt at jeg beholder en kopi såfremt kunden ønsker de originale kvitteringer som bilag til faktura'en? Og et tredie spørgsmål er om jeg kan modregne de 1520 kr for kørsel i min private bil som en udgift i mit firma hvis jeg fører kørselsbog (hvilket jeg gør) og dermed trække dem fra i overskuddet af min virksomhed når jeg skal lave selvangivelse næste år? Her er jeg virkelig forvirret omkring reglerne. Håber der er nogen der kan byde ind med et par hurtige svar - og at jeg har forstået bare lidt af det her.
|
Hej.
der skal ikke tillægges moms på kørslen.
Jeg sender dig gerne eksemplet til dig på et Excel ark.
Kontakt mig gerne såfremt jeg kan hjælpe dig :-D