Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af udlæg ifht. momsregnskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I erfarne folk derude!

Jeg har en enmandsvirksomhed som sælger konsulentydelser på timebasis. Nu har jeg imidlertid en opgave som udover timebaseret honorar vil kræve både kørsel (i min private bil) og udlæg til f.eks. broafgift, hotel og forplejning.

Jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg skal afregne købs/salgs moms i dette tilfælde.

Eksempeltvis er mit honorar 10000 kr baseret på timeforbrug, jeg har kørt 400 km i danmark og har haft udlæg til hotel overnatninger og forplejning på 2500 kr. inkl. moms. Min faktura til min kunde ser derfor skitsemæssigt ud som følger:

Honorar ex moms: (X timer af Z kr):                     10.000 kr

Kørsel ex moms: (400 km af 3,80 kr/km):              1.520 kr

Udlæg ex moms: (2500 kr minus 20%):                 2.000 kr

Total pris:                                                         13.520 kr

Moms: 25% af total pris                                       3.380 kr

At betale inkl moms:                                          16.900 kr

Er det så korrekt at min salgsmoms således er 3.380 kr OG min købsmoms er de 500 kr. fra udlæggene? Eller kan jeg IKKE modregne momsen på udlæggene?

Mht bilag - skal jeg så beholde de originale kvitteringer fra hotel mm til mit regnskab og give kunden en kopi hvis de ønsker dette? Eller er det tilstrækkeligt at jeg beholder en kopi såfremt kunden ønsker de originale kvitteringer som bilag til faktura'en?

Og et tredie spørgsmål er om jeg kan modregne de 1520 kr for kørsel i min private bil som en udgift i mit firma hvis jeg fører kørselsbog (hvilket jeg gør) og dermed trække dem fra i overskuddet af min virksomhed når jeg skal lave selvangivelse næste år? Her er jeg virkelig forvirret omkring reglerne.

Håber der er nogen der kan byde ind med et par hurtige svar - og at jeg har forstået bare lidt af det her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57

Hej.

der skal ikke tillægges moms på kørslen.

Jeg sender dig gerne eksemplet til dig på et Excel ark.

Kontakt mig gerne såfremt jeg kan hjælpe dig :-D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19

Ingen moms fratræk på transporten i egen bil - brændstof og bro (storebælt) f.eks (hvidpladebiler generelt - parkering også uden moms kan fratrækkes) En del steder står der moms med på regningen - også storebælt - men du har bare hele udgiften i dit regnskab og trækker ikke moms fra, med mindre du er en ren gulplade bil

ret mig endeligt mere kyndige om i vil

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 11
Skrevet kl. 20:39

Tak for svaret

Men jeg synes nu jeg flere andre steder har læst at der skal moms på kørsel på fakturaen.... så det var jeg egentlig rimelig sikker på at der skulle....

Og det var jo lidt nogle andre ting jeg i virkeligheden søgte svar på....

Mvh RGR

Tilmeldt 18. Apr 11
Skrevet kl. 20:44

Cookie - jeg beklager meget men jeg forstår simpelthen ikke dit lidt kryptisk formulerede svar i forhold til de spørgsmål jeg sidder med.

Men til info hvis andre skulle byde ind, så er min bil privat købt og ejet FØR mit firma blev oprettet og helt og aldeles på hvide plader.

mvh RGR

Tilmeldt 18. Apr 11
Skrevet kl. 20:51
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13

jeg prøver bare igen.  erkender det vist ikke var det du spurgte om - men når nu du nævnte bro udgift osv (som jeg går ud fra du trækker fra i dit firma uanset hvad?) så ville jeg bare gøre opmærksom på, at selv om der er moms på storebæltsbroen, så må du ikke tage momsen fra i købsmoms - men bare tage det fulde beløb som udgift.

Sådan med alle hvidplade bil udgifter du lader firmaet ha som omkostning (fordi bilen er brugt til firmaet)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:20

Rudolf Hanberg:

der skal ikke tillægges moms på kørslen.

Forkert.

Der skal tillægges moms på kørsel, når man fakturerer en kunde/samarbejdspartner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

RGR:

Udlæg ex moms: (2500 kr minus 20%):                 2.000 kr

Når du viderefakturerer disse ydelser (hotel, broafgift, mv.) så skal du huske på, at du ikke har fradrag eller kun delvist fradrag for momsen, og du skal dermed fakturere din nettoudgift + moms.

Eks. er der intet fradrag på broafgift, hvis du kører i hvidpladebil. Hvis det koster eks. 220 kr inkl. moms at krydse broen, så skriver du 220 kr. + moms på din faktura.

Eks. så har du 50% fradrag på momsen for hotelovernatning. Din nettoudgift på en regning på eks. 1000 kr. er 900 kr., og du skriver dermed 900 kr. + moms på din regning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09

Godt. Jeg kan se der er delte meninger i denne sag.

1- Den skattefri kørselsgodtgørelse kan tildeles personer der benytter en bil der ejes privat. Samtlige omkostninger til bilens drift, vask, olie, brændstof, dæk, værksted, forsikring, betales fra privat-konto.

Den skattefri kørselsgodtgørelse ydes som modydelse til de omkostninger den private ejer af bilen måtte afholde. Den skattefri kørselsgodtgørelse skal ses som en refusion af afholdte omkostninger. Det kan dog ses af http://www.tax.dk/jv/da/D_A_8_1_1_3_3_4.htm at kørselsgodtgørelsen IKKE kan holdes uden for den momspligtige omsætning. Der skal altså momsen på trods af mine hidtidige antagelser.

2- Med hensyn til udlægsbeløb for omkostninger, kan der ikke fradrages moms i virksomheden der lægger pengene ud. Det skal anses som et mellemværende sølger og køber imellem. Slutbrugeren har momsfradraget. Sådan ville jeg til hevr en tid håndtere denne sag. Slutbrugeren skal naturligvis have overdraget originalbilaget da det er slutbrugeren der skal dokumentere fradragsretten for købsmoms og omkostning.

konsulentydelse kr. x + moms

Km-godtkørelse 400*3,80 skal viderefaktureres med moms.

Udlagte kr. 2.500 skal der ikke tillægges yderligere moms. Det er slutbruger der har fradragsret.

Jeg håber det virker opklarende.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)