Finder det direkte tragikomisk når du siger at etaf MLMs formål, er at flytte produktet fra producenten til slut-brugeren.
Hvordan vil du så forklare de 5-6 led som skal have del i din profit.
Bliver forresten lige nødt til at kommentere på denne - da de fleste MLM-skeptikere har det med at slynge denne påstand ud.
Først et eksempel fra min egen hverdag: For 10 år siden havde LR ca. 200.000 forhandlere - og deres shampoo kostede ca. kr. 100,-.
Nu, 10 år senere er antallet af forhandlere oppe på 300.000+ men shampooen koster STADIG kr. 100,- og det er STADIG ca. kr. 30,- billigere end tilsvarende shampoo hos frisøren.
Antallet af "led" henviser til LEVERANCE-kæden - som betyder: antallet af gange varen skifter hænder, inden den når ud til slutkunden.
Leverancekæden har intet at gøre med antallet af personer på lønningslisten.
Den traditionelle leverancekæde er:
Producent - (fragtfirma) - Grossist - (fragtfirma) - Forhandler (evt. fragtfirma) - Kunde.
MLM-leverancekæden er:
Producent - (fragtfirma) - Forhandler - (evt. fragtfirma) Kunde.
I den traditionelle leverancekæde kan Grossisten evt. fjernes fra kæden, ved at Forhandleren handler direkte hos Producenten. (ved ikke hvor udbredt dette er?)
I MLM-leverancekæden kan Forhandleren evt. fjernes, ved at Kunden selv opretter sig som forhandler.
Lige meget hvordan man vender og drejer eksemplet vil der altså altid være færrest led i MLM-modellen.
Når man bruger de "mange led" som et eksempel på, at det skulle gøre varen dyrere - så taler man reelt om lønomkostninger og ikke om "antal led i leverancekæden". Man siger jo heller ikke, at en salgsafdeling med 50 sælgere øger leverance-kæden med 50 led, eller at firmaets varer bliver dyrere pga. de mange sælgere (jo, måske en smule dyrere, pga. øgede lønomkostninger - men det er jo ens for begge typer virksomhed)
Det er helt fair at bringe lønomkostninger/markedsføringsomkostninger/driftsomkostninger på banen - men så skal sammenligningsgrundlaget jo være ens for begge typer forretning.
MLM-firmaet betaler PROVISION til x-antal partnere - partnerne er ikke ansatte - men i eksemplet er de at sidestille med ansatte som får 100% provision.
Den traditionelle forhandler betaler LØN til x-antal ansatte. Men oven i prisen hos den traditionelle forhandler skal også lægges LØN + evt. PROVISION til Grossistens ansatte og LØN + evt. PROVISION til Producentens ansatte samt løn til 2 x fragtfirma samt udgifter til markedsføring hos både Producenten, Forhandleren og evt. Grossisten.
Hvilket bringer os frem til, at MLM-modellen har FÆRRE led i LEVERANCE-kæden - og desuden også færre omkostninger i de enkelte led, da forhandlerne ikke har lønomkostninger og producenten ikke har markedsføringsomkostninger.
Så skulle den påstand forhåbentlig være begravet. 