Jeg har pr. 6. december 2011 indgået en lejeaftale i et klinikfællesskab til indflytning 1. januar 2012.
Efter at jeg har arbejdet i klinikken i 2 måneder modtager jeg 1. marts 2012 en opsigelse fra udlejeren til udflytning pr. 1. juli. Han opsiger alle lejere ved at udsende en e-mail hvor han forklarer at han ikke kan fortsætte driften pga. økonomiske problemer.
Udlejer driver også en boghandel og en café der har et underskud på 200.000 kr. og står for lukning, så nu er jeg bange for at jeg ikke får mit depositum tilbage.
Jeg har betalt 4 mdr. depositum. Jeg skal i princippet stadig betale leje for lokalet til og med juni 2012. Dvs. jeg har 3 x husleje tilbage før jeg skal flytte.
Mit spørgsmål: Kan jeg tilbageholde husleje for de sidste tre måneder som sikring for at jeg ikke mister hele mit depositum? Hvis nej, hvad kan der ske hvis jeg vælger ikke at betale?
Mvh. Erik
Mvh. Erik Back, ekspert i blogging. Hjælper med content, mailinglister og personlig branding
Tag en snak med udlejer om det. Fortæl om din bekymring, og se om ikke han er klar til at lave den aftale. Hvis han er en reel fyr, og han selv er i tvivl om han vil evne at betale depositum tilbage, vil han formodentlig tilslutte sig ideen.
Depositum skal jo dække evt. skader du laver på lejemålet som skal udbedres efterfølgende, så udlejers risiko er at der ikke er penge hvis der skal laves noget når du flytter, eller en aftalt istandsættelse. Det taler imod at han vil lave den aftale. Men ellers så vis ham lejemålet og vis ham du ikke har vandaliseret noget.
Men ja, i den givne situation ville jeg kunne finde på det samme. I snakken med udlejer kan du evt, tilbyde at betale leje forsat mod at han får lavet en bankgaranti på depositum beløbet.
Prøv med det gode først, og efter snakken med udlejer, så vurder om du vil tage risikoen.
Jeg stod i samme situation for en del år siden, hvor jeg undlod at betale betale husleje i opsigelseperioden. Udlejer blev stiktosset , og truede med bål og brand - men der sket ikke noget.
Jeg tvivler på at du har retten på din side hvis du tilbageholder, men hvad har han af sanktionsmuligheder ?
Du skriver at udlejer er presset økonomisk, men der må være en anden grund til at han opsiger jer, for det reducerer jo blot hans indtægtgrundlag, så jeg ville bestemt være bekymret for om han rent fakstisk KAN betale depositum tilbage ved ophør. Med dårlig økonomi har han sikkert svært ved at stille bankgaranti. men hvis han stiller en sådan skal den være betingelsesløs - dvs en anfordringsgaranti.
Jeg ville tage en snak med ham og bare forslå at huslejen nu "gnaves af depositum". Forhåbentlig går han med til det frivilligt, og ellers vil jeg holde fast og tage diskussionen i 3 måneder.
Jeg håber på en fredelig løsning og du har helt ret, han kan jo nok ikke gøre så meget hvis ikke jeg betaler. I den sidste ende mister han jo faktisk ikke noget, han er bare mindre likvid i de sidste 4 måneder, men det gør næppe den store forskel når han alligevel ikke har nogle penge.
Mvh. Erik
Mvh. Erik Back, ekspert i blogging. Hjælper med content, mailinglister og personlig branding
Jeg har privat brugt den samme strategi som Peter, dog i et privat lejemål. Den virkede. Vi undlod at betale husleje i tre måneder efter opsigelse og spiste på den måde depositum op. I vores situation var frygten, at udlejer uberettiget ville tilbageholde depositum til uforholdsmæssig istandsættelse.
Vi handlede ud fra den viden, at der var mindst tre måneders ventetid i den lokale fogedret, hvilket gjorde det nyttesløst for udlejer at gå den vej.
Men ja, en fredelig løsning er 1000 gange bedre end ethvert alternativ.
Jeg har pr. 6. december 2011 indgået en lejeaftale i et klinikfællesskab til indflytning 1. januar 2012.
Efter at jeg har arbejdet i klinikken i 2 måneder modtager jeg 1. marts 2012 en opsigelse fra udlejeren til udflytning pr. 1. juli. Han opsiger alle lejere ved at udsende en e-mail hvor han forklarer at han ikke kan fortsætte driften pga. økonomiske problemer.
Udlejer driver også en boghandel og en café der har et underskud på 200.000 kr. og står for lukning, så nu er jeg bange for at jeg ikke får mit depositum tilbage.
Jeg har betalt 4 mdr. depositum. Jeg skal i princippet stadig betale leje for lokalet til og med juni 2012. Dvs. jeg har 3 x husleje tilbage før jeg skal flytte.
Mit spørgsmål: Kan jeg tilbageholde husleje for de sidste tre måneder som sikring for at jeg ikke mister hele mit depositum? Hvis nej, hvad kan der ske hvis jeg vælger ikke at betale?
Mvh. Erik
Når lejer ikke betaler leje, kan udlejer ophæve lejemålet.
Når udlejer ophæver lovligt, er lejen forfalden til betaling på een gang, og udlejer kan forlange renter fra 30 dage efter påkrav.
Når udlejer sender sagen i fogedretten, løber der også et mindre beløb på i omkostninger, som lejer skal betale. Også selv lejer flytter frivilligt inden fogedretten når at behandle sagen.
Hvis lejer ikke vil betale, kan udlejer jo bare sende en rykker pålagt gebyr, og derefter pålægge morarenter for den periode han har manglet sine penge.
Det betyder jo netop rigtig meget for udlejer at han får sine penge, hvis han ikke har ret mange i forvejen. Det er kun hvis han har masser af penge, at han ikke ville savne dem i de sidste 3 måneder.
Så udlejer er i sin gode ret til at sende dig en rykker, på det han har krav på, og evt. efterfølgende inddrive pengene via inkasso.