Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i privat lejebolig? Hvad med huslejen??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg skal starte en virksomhed, som skal have base i min private lejebolig, som jeg bor i med min kæreste. Lejen er 15.000 kr. om måneden. 

Jeg har fået at vide fra udlejer, at der er tilladelse til at drive erhverv fra boligen. (det er en andelsbolig, som jeg lejer)

Mit spørgsmål er, om min virksomhed kan betale halvdelen af lejen. Så jeg altså undgår at betale skat af denne del, i forhold til hvis jeg udbetalte løn til mig selv, som jeg så skulle betale skat af, før jeg betalte lejen?

Mvh. Christian. 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 20:11

Sidst jeg tjekkede skulle man have en seperat tilbygning til huset. Dvs. at man skal have egen indgang og hvis man skal trække el, vand og varme fra skal det have seperate målere til den del af bygningen.

Dette var hvad jeg fandt ud af i 2010 så du skal lige have nogle til at bekræfte det endeligt men reglerne kan være underlige!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

christian09:
Mit spørgsmål er, om min virksomhed kan betale halvdelen af lejen.

Du må lave en forholdsmæssig fordeling af det areal som du anvender til virksomheden. Dernæst er det så spørgsmålet om den del alene er til erhverv baseret på dit brug af rummene og herunder om din virksomhed er fuldtid eller om du/i er beskæftiget ved siden af.

/Henrik

Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:27

Hej. 

Det er fuldtid.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30

christian09:
Det er fuldtid.

Så er det som udgangspunkt en forholdsmæssig fordeling af det brugte  areal i forhold til det samlede areal, der afgør hvad du kan opnå fradrag for.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38

Lige et indspark. Skat siger til mig, at det ApS jeg bogfører for og som bor i lejlighed, som udgangspunkt godt må leje ud til ejerens ApS. De siger også, at det jo så er erhvervslejemål og indtægten skal beskattes af udlejeren, MEN han kan naturligvis hvis det er en mindre del af huslejen og evt forbrug, trække udgiften fra og får 0 skat ud af det.

Der hvor jeg IKKE kan få svar er, hvor meget han må udleje. Han har et kontor som er ca 10% af lejligheden kun - og det er kun kontor MEN derudover har han jo alle møder, og det er flere gange om ugen, i sin stue - og med et ApS man udlejer til, har jeg lidt forstået, at der er lempeligere syn på, at lokalet ikke må kunne bruges til noget som helst andet forudsat, at det det pågældende ApS har en omsætning der seriøst viser heltidsbrug (hvad det har) og kun har ejerens privatadresse som firmaadresse.

Tror nogen her, at det ville gå at lade firmaet betale ex 15% eller 20% af huslejen = deres 10% rene kontor og 5-10% for at benytte resten af stue og køkken og så lægge den til ejerens personlige indkomst men fradrage præcis samme beløb som jo er en helt tilsvarnede udgift

Sandt er jo, at uden den adresse, intet ApS umiddelbart, og naturligvis er det en gene, at familien ikke kan benytte stuen ganske mange dage, hvor der er besøg, og aldrig kan benytte det værelse ApS har. Er reglerne anderledes for en ejer af et ApS end for et personligt selskab her?

Sorry min sædvanlige lange beskrivelser

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42

Jeg har venner der fik godkendt 50% af deres 250 m2 lejlighed til virksomhedslokaler.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)