Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgspris på succesfuld webshop

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ejer af en velkørende webshop, samtidigt med at jeg læser på en lang videregående uddannelse.  Og jeg har desværre ikke tid til at passe begge ting. Så nu vil jeg gerne sælge webshoppen men hvad vil være en rimelig pris for sådan et foretagende?

Jeg har forsøgt at sammenligne med andre salgsannoncer, men det er meget forskelligt hvad folk forventer at få i salgspris. Derudover er der 3 forskellige beregningsmetode som jeg ser det, Goodwill, faktor af overskud, faktor af omsætningen. Men jeg synes jeg ikke at disse modeller, giver et klart billede af en salgspris.

Så derfor vil jeg hører inde på Danmarks bedste iværksætterforum!

Fakta:

Branche: Specialvarer indenfor elektronik.

Trustpilotscore: 8.1

Vækst i omsætningen 2010 til 2011: 270 %

Forventet omsætning 2012: 1.1 – 1.4 million

Omsætning 2011: 700.000kr

Avance: 30 – 40 %

Kundeandel: 40 % Offentligt, 40 % Erhverv, 20 % Privat. 

Få konkurrenter i DK/EU.

Dagligt tidsforbrug: 2-3 timer

2000 produkter, kan hæves til 3500-4000. (4-5 timer dagligt)

Lille varelager, bestilles hjem efter bestilling, ankommer efter 2 dage, derefter sendes til kunde.

Varelager ca. 100.000kr

Automatisk regnskab gennem e-conomic

Post Danmark integration

Labelprintere til forsendelsesudskrifter.

Automatisk bestillingssystem til leverandør.

Ca. 50.000 sidevisninger/md.

Ca. 5.000 besøg/md.

Ca. 2800 Unikke besøg/md.

Alle trin i salgsprocessen er optimeret med software, derved administreres ordrerne ved få klik.

Jeg sælger udelukkende webshoppen fordi det nu er valget mellem fuldtids iværksætter eller færdiggør min uddannelse.

Hvis du kan begrunde din pris, ville det være at fortrække.

På forhånd tak. 

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 11:38

hej

Jeg er ikke den rette at prissætte, men syns det lyder spændende - vil derfor følge med i tråden.

hilsen

Hilbert

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 12:01
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Min pris ville være 6-700 tusind kroner + varelager.

En vækst på 270% er mærkelig nok ikke noget godt, fordi sådan vil det jo altid være i en nystartet webshop, og hvis forventningen for 2012 er bygget på det tal, - så kan man heller ikke bruge forventningen til noget.

Forventninger til en omsætning skal være bygget på 3.parts oplysninger, som f.eks statisikker over udviklingen hos målgruppen, sammenholdt med markedsandelen. Det er kun hvis man f.eks har indgået en aftale med en kunde som effektureres fremadrettet at man kan bruge egne tal til værdiberegning.

Èn måde at værdifastsætte på er nettoresultatet for de to foregående år : 2 x2,5 fordi købsprisen så vil afspejle hvad det vil koste at forrente over en 5-årig periode sammenholdt med en bevarelse af nettoresultatet for de foregående år, - som jo er en forudsætning for at man er interesseret i at købe hvis det udelukkende er webshoppen man er interesseret i at overtage.

En køber kan dog tænkes at ville give en højere pris - af en masse årsager - men som udgangspunkt er det jo sådan i enhver handel at intet er mere værd en anden er villig til at betale.

Besøgstal ville jeg ikke tilskrive nogen betydning, medmindre de besøgende har klikket på en annonce og efterfølgende købt en vare. Det er rimeligt nemt at skaffe besøgende til en side, kunsten er at konvertere og hvis ikke der er åbenlyse fejl der forhindre noget sådant, så er de besøgende tilgået under forkerte præmisser og som sådan værdiløse.

Michael

Tilmeldt 22. Feb 12
Skrevet kl. 13:15

Hej Michael

Mange tak for dit bud.

Jeg kan godt forstå din pointe mht. forventninger til omsætningen i 2012, ikke kan baseres på tidligere procentvis stigninger i omsætningen, da webshoppen er nystartet. Jeg har baseret forventningen på de 4 sidste måneders gennemsnitlige omsætning plus 15 %.

Mht. dit bud, som du beregner ud fra nettooverskud, som jeg forstår er overskudet efter skat og hvis jeg skulle fastsætte en pris ud fra denne beregningsmetode ville denne fremgangsmåde så være korrekt?

Omsætning incl moms: 700.000kr

Moms: 140.000kr

Omsætning fratrukket moms: 560.000kr

Avance: 35% 

Samlet dækningbidrag: 560.000kr x 0,35 = 196.000kr

Løn 2 timer/dagligt: 60.000kr

Drift webshop: 15.000kr

Skat 25%

Nettoomsætning: (196.000 - 75.000) x 0.25 = 90.750 kr

Salgspris baseret på oms 2011:   90.750 x 2 x 2,5 = 454.000 kr. 

Salgspris baseret på oms 2012: 151.000 x 2 x 2,5 = 753.000 kr.  (Oms 1.2 mil)

Er en korrekt prissætningen af en virksomhed ud fra overstående model (dog ikke baseret på to foregående år, men forrige og nuværende år), men kan man sælge til den pris?

Nogen der har tal på antal solgte virksomheder på fx Amino

Nogle annoncer på Aminos virksomhedsbørs er jo flere måneder gamle, men måske er det også på grund af urealistiske salgspriser?

Mvh

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 13:36

Hejsa

Bare lige en hurtig kommentar :)

Jeg ville personligt overveje at beholde den og sætte en på der kunne lave disse få timers arbejde, aflønne vedkommende og stadig selv høste et pænt overskud om året på shoppen.

Det er vel i princippet ligegyldigt om det er dig selv eller en anden der står for det daglige arbejde med shoppen eller ?

Derudover kan du vel som studerende godt bruge den indtægt shoppen giver naturligvis minus den aflønning der finder sted til personen der skal gøre det daglige arbejde, men der er trods alt en pæn gevinst til dig som studerende ved at beholde shoppen.

Men det var bare lige mine tanker :)

Held og lykke uanset hvad du vælger at gøre.

Best regards

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 13:37

Hej

Din opgørelse af netto overskud i 2011 må heller baseres på det endelige reviderede regnskab som foreligger for 2011, så har man noget konkret at forholde sig til.

Som det er sagt tidligere, så vil prisen være afhængig af situationen, lige nu. Og din forventning til prisen vil være afhængig af om der findes en køber, som er villig at betale.

På Amino er der mange webshops til salg, mange nystartede som forventer at kunne hive en høj pris hjem pågrund af stor fremgang på kort tid - tror ikke det er realistisk idag, da det er svært at skaffe financiering. 

Tilmeldt 22. Feb 12
Skrevet kl. 13:46

Hej Kim

Dit forslag har jeg tit overvejet, og kunne også være en løsning, hvis man kan finde en teknik interesseret og computerkyndig person til 2-3 timers dagligt arbejde.

Det er jo forholdsvis få timer at arbejde, og derved uinteressant for jobsøgende, efter min overbevisning. 

Mvh

Fra Sønderborg
Tilmeldt 27. Jun 07
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 14:05

smid mig en pm med din mail så skal jeg prøve at hjælpe dig.
mvh
Anders

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 09:20

innolab:

Dit forslag har jeg tit overvejet, og kunne også være en løsning, hvis man kan finde en teknik interesseret og computerkyndig person til 2-3 timers dagligt arbejde.

Det er jo forholdsvis få timer at arbejde, og derved uinteressant for jobsøgende, efter min overbevisning. 

Jeg er sikker på at du kan finde en dygtig studerende der gerne vil tjene en ekstra skilling og det kan endda foregår hjemmefra, så er et ideelt job for en studerende.

Prøv at smide en tråd op om det her på Amino at du søger en studerende til at køre det daglige i en webshop, du vil få masser af henvendelser er jeg sikker på.

Best regards

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 10:52

Hejsa,

Jeg vil gerne prøve, at hjælpe med en løsning omkring daglig drift af shoppen. Send mig en mail på jacobbecker@jacobbecker.dk

Mvh
Jacob

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)