Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man et website?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Mern
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 144
Fra  bar-udlejning.dk Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jonas Carlsen:



Nu synes jeg det er en smule forvirrende med alle de forskellige ting der er.
Altså, HTML, CSS, Javascript, SQL, XTHML, PHP osv osv. Er der noget af det jeg
bare skal holde mig fra?



Jeg forstår udemærket din forvirring, hvis jeg skal forklare det meget kort findes der to typer kode:

- Serverside, dynamisk kode som bliver afviklet på webserveren.
- Clientside, kode som bliver afviklet i brugerens browser.

Start med at få styr på clientside ((X)HTML og CSS primært - derefter evt. JavaScript og jQuery) - derefter kan du forsøge dig med dynamisk kode (PHP, ASP, .NET osv).

Husk at det nye er HTML5 og CSS3 :-)

SQL er en database du kan bruge til at opbevare information, og kan ikke rigtigt sammenlignes med tidligere nævnte sprog..

Udlejning af bartendere til din fødselsdag, firmafest, julefrokost eller bryllup.

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, ja det kan jeg godt se ideen i. Læser op omkring de tre hovedemner først. Nu siger du CSS skal ligge i sit eget dokument. Er det også blot et tekstdokument eller er det noget specielt man skal downloade dertil?

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, mange tak :)

For at give et eksempel, hvad ville der eksempelvis til for, at lave en side som nu denne vi er på her? Altså hvilke af de ovennævnte metoder skal der til?

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Carlsen:
Ah, ja det kan jeg godt se ideen i. Læser op omkring de tre hovedemner først. Nu siger du CSS skal ligge i sit eget dokument. Er det også blot et tekstdokument eller er det noget specielt man skal downloade dertil?

css laves også i notepad, gemmes som eksempel.css

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Fra Mern
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 144
Fra  bar-udlejning.dk Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jonas Carlsen:

Super, mange tak :)



For at give et eksempel, hvad ville der eksempelvis til for, at lave en side som nu denne vi er på her? Altså hvilke af de ovennævnte metoder skal der til?



Amino er skrevet i ASP.NET, og benytter sandsynligvis SQL som database. Derudover er der selvfølgeligt HTML og CSS, som sørger for at det hele ser godt ud.



Ang. css kan du sagtens oprette og redigere det i Notepad++, som automatisk også sørger for at highlightingen passer til den type kode du er igang med..

Udlejning af bartendere til din fødselsdag, firmafest, julefrokost eller bryllup.

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også mange forskellige ting, men du behøver heldigvis ikke at kaste dig over det hele fra starten.

Det du bør starte med, er de rå front-end teknologier: HTML, CSS og JavaScript. Gerne i den rækkefølge.

HTML er som tidligere nævnt et opmærkningssprog, der beskriver hvad der skal være på din side. Det er ganske let at lære.

CSS er et sprog, som opretter forskellige regler for, hvordan dit indhold skal vises.

JavaScript tilfører handling og brugerinteraktion til din hjemmeside, og bruges meget populært til at ændre på udseendet on-the-fly. Kort fortalt gøres dette ved at manipulere HTML og CSS dynamisk, eller baseret på brugerens handlinger, og derved lave såkaldte effekter på siden. Bare rolig, dette giver mere mening når du når dertil, og allerede har fået en basal forståelse for HTML og CSS.

Derudover er der et hav af andre teknologier/rammeværk, som du med fordel kan sætte dig ind i, men gem det til senere. Når du har fået en forståelse for de 3 ovennævnte grundteknologier, så kan du altid tage de næste skridt stille og roligt.

For at lave dine egne dynamiske sider fra front-to-back har du behov for at kende til de 3 ovennævnte teknologier, samt et serverside sprog efter eget ønske (PHP, ASP.NET, JAVA etc.. der er RIGTIG mange!) og SQL, som du bruger til at interagere med databaser. Langt det meste derudover er rammeværker, som i en eller anden grad bygger ovenpå disse teknologier.

Konklusion: Start med HTML, CSS og JavaScript, og bevæg dig over i et serverside sprog når du har disse 3 kerneteknologier på plads :)

Fra København
Tilmeldt 3. Nov 11
Indlæg ialt: 237
Fra  Oikos Development I/S Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er overrasket over at ingen siger HTML5, Du skal lære HTML5, ikke bare HTML. Du kan faktisk også lagre en del data vha. HTML5 og javascript api'et, men du skal jo så være opmærksom på at det stadig er "på klienten" dvs. du lagrer oplysninger som ikke ligger på serveren, og som du derfor ikke kan kæde sammen med andre brugeres data.

og dertil: Lær CSS3, ikke bare CSS. Du kan ligeså godt starte på toppen, og HTML5 og CSS3 er de nyeste teknologier inden for deres felt. Du kan rende ind i nogle kompabilitetsproblemer, men det kan du altid tage hensyn til senere hen om nogle år, når du er godt og grundigt sat ind i HTML5, CSS3, JavaScript og har lært et par serverside sprog.

Og så er jeg iøvrigt uenig med andre om at du skal tage det "en ad gangen". Tag det som det kommer, og når du bliver introduceret for en naturlig overgang til det andet sprog (f.eks. når en tutorial refererer til det) så undersøg det andet. På den måde får du med det samme et praksisforhold til det du lærer, og så er det både meget mere spændende og sidder bedre fast. 

Derudover et pedantisk indfald:

.Net er IKKE et sprog, men et framework, som man. Typisk skriver folk der er .net programmører i C# eller VBScript.

Jakob Danelund | programmør / stud. psych
IT med indsigt - http://psykit.dk

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for indlægget Jakob. Jeg begynder at læse op på det og ser om det er til at finde ud af ;) - et lille spørgsmål. Når nu disse ting er lært, er en tjeneste som Joomla så udmærket til at komme i gang med at lave sin side lidt nemmere end at skulle skrive alle koderne selv? Eller er det eneste der er noget værd selv at skrive det hele og bygge det op helt fra bunden?

Fra København
Tilmeldt 3. Nov 11
Indlæg ialt: 237
Fra  Oikos Development I/S Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart nemmere at bruge Joomla / WordPress / PHPNuke eller et andet CMS til at lave standard sider. Hvis du skal ud i custom løsninger med mere avanceret arkitektur er det bedste at lave det fra bunden eller finde CMS'er der er mere extendable, men selv de førnævnte CMS'er kan udvides med moduler, så det skal være rimelig utraditionelle behov før det kan betale sig at lave det fra bunden.

Jakob Danelund | programmør / stud. psych
IT med indsigt - http://psykit.dk

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå okay, så når jeg gerne vil smække et forum op med personlige bruger profiler, nyheder osv. som muligvis kan blive betalingssite engang så er der måske i bund og grund ingen ide i, at jeg begynder at lærer det hele fra bunden af men istedet sætte mig ind i eksempelvis Joomla og eventuelt Gimp til designdelen? :)

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)