Hej,
Jeg vil ikke diskutere om e-conomic er ”forældet”, men hellere ud fra e-conomics side kommentere lidt på, hvordan vi formidler denne løsning til brugerne af systemet. Især tager jeg udgangspunkt fra min erfaring i forhold til at supportere i dette.
Lidt bonusinfo at starte med:
- Vores brugere sender hver uge flere tusinde EAN-fakturaer i OIOUBL
- Hos e-conomic er vi skiftet til OIOUBL for flere måneder siden, altså inden for de tidsrammer der var udstedt af IT- og Telestyrelsen. Det har faktisk vist sig at være et problem at vi skiftede ”så hurtigt” – da der var flere af dem vores brugere sendte fakturaer til, endnu ikke havde gjort det fornødne for at de kunne modtage disse fakturaer 
Generelt set så er der et stort problem ved det hurtige skift, nemlig at vores brugere ikke får penge for de fakturaer, de sender af sted til deres kunder, og med rette forventer penge for. De fleste jeg har snakket med som f.eks. har sendt EAN-faktura til det offentlige, har typisk krævet betalingsbetingelse der hedder løbende måned plus x antal dage.
Hvornår finder man så ud af de ikke har modtaget eller godtaget fakturaen? Jo, det finder man først ud af, når betalingsfristen er overskredet, og der rykkes for betaling. Dette betyder så, at man bliver nødt til at sende en faktura igen med en ny betalingsbetingelse (igen løbende måned + x antal dage). Det betyder for den i nogle tilfælde lille virksomhed, har rigtig mange penge ude i lang tid taget virksomheden i betragtning.
EAN-fakturaer er generelt en rigtig god ting, men det har desværre skabt lidt problemer, da projektet fra det offentliges side, (desværre) ikke har taget højde for alt.
Man har generelt lavet et format, som alle kan bruge – det er super. Desværre har man så ikke lavet en fast standard for, hvad man udfylder i de enkelte felter. Det betyder i praksis, at når vores brugere sender en faktura til kunde1, kunde2 og kunde3. Risikerer man at disse 3 kunder beder om at få f.eks. en medarbejderreference i 3 forskellige felter, da der ikke er sat en standard for, hvor man sætter sådan en reference ind.
Derfor anbefaler jeg personligt folk, at de ret hurtigt følger op på deres faktura, første gang de sender en EAN-faktura til en kunde.
Hvis modtageren så har specielle krav til, hvor og hvad de gerne vil have af specifik information i nogle specielle felter, så siger jeg til folk: tag alle referencefelterne i e-conomic og udfyld alle felterne med steffen1, steffen2, steffen3 etc., og bed kunden om at vende tilbage med, hvilken ”steffenX” de gerne vil have udfyldt deres reference i.
Helt generelt om EAN-fakturaer, så er det jo en masse koder, man sender videre, som modtageren så sætter en server op til at ”omkode”, så modtageren kan forstå den. I vores e-copedia har vi et eksempel på hvordan det ser ud.
Her vil i kunne se hvordan koden ser ud. Det er de felter man f.eks. bruger til at ligge information i, og modtageren bestemmer hvad han skal gøre med de forskellige information.

Se her hvordan et sådan flow i forhold til afsendelse og modtagelse ser ud:

Begge billeder er taget fra vores e-copedia omhandlende EAN fakturering.
Giver dette mening og måske forslag til hvordan vi kan arbejde videre med at få dette løst? Så kan vi kigge nærmere på det.
mvh