Sikke en debat ud af en analytics sag.
Jeg har aldrig haft til hensigt at håne nogle eller gøre folk forargede over min opførsel. Så lad mig prøve at forklare lidt.
Da jeg allerførst svarer ved jeg faktisk ikke hvem der har lavet analytics implementeringen, men jeg ser
1. En installation der er forkert og giver forkerte data
2. En konsulent der på baggrund af forkerte data angiver hvor godt arbejde der er udført (både her og på blogindlæg på eget site)
3. Og ikke mindst: En kunde der i god tro har haft folk inde over, og tror alt er i orden, men kun har helt forkerte data til rådighed, de i bedste tro optimerer efter. Dvs. det kan de knap, for alt er i bedste orden, ingen landingssider har behov for optimering, ingen trafikkilder skiller sig ud ift. BR osv. Alt i alt er denne kunde utrolig ringe stillet på grund af falsk tryghed.
Det skal yderligere ses i lyset af at der blot få dage inden her på Amino var en anden der i den grad gjorde opmærksom på sin bedrift med Bounce rate optimering med screenshot og det hele - hvor samme fejl var til stede.
Så derfor gør jeg opmærksom på problemet både her og på twitter. Mit formål med min twitter account og så godt som alle mine kommunikationskanaler (min ekspertblog her på Amino, min egen blog hvor jeg kun har blogget om webanalyse de sidste 3 år, min Analyticsbog og i øvrigt min undervisning mv) er at oplyse om webanalyse. Oplyse om hvad jeg typisk ser af fejl, mangler, gode tips og nyheder, så flest muligt har gode chancer for at få gode og brugbare analytics data.
Dvs. jeg twitter ud for at gøre opmærksom på noget, som jeg ser for ofte - tekniske fejl der giver en utrolig lav bouncerate, med forkerte data og falsk tryghed til følge.
Så nej, jeg skriver ikke direkte til Kim, da jeg mener der er behov for at tydeliggøre vigtigheden af at forholde sig kritisk til "mirakel" data, samt helt konkret at en så lav bounce rate ikke er realistisk. Som det også nævnes i en kommentar, så har jeg jo ikke opsøgt fejlen og går ikke efter hverken Kim eller hans virksomhed, men jeg reagerer når data omtales og jeg med det samme kan se at der er fejl/problemer.
Og for at komme til kernen omkring bounce rates, så er en bounce rate under 20% nærmest et mirakel. Jeg har nok set 5-700 analytics implementeringer, og det er formentlig under 10 sites der lå under 20%. En bouncerate under 10% findes ikke, med mindre det er en teknisk fejl (herunder dobbelt kode og forkert brug af hændelsessporing).
Jeg er utrolig faglig stolt, og vil oprigtigt gerne have at alle websites har korrekte analytics data (nyeste tegn på dette er at jeg giver mig tid til at skrive en personlig mail til rigtig mange af de webshops der ansøger Webshopindeks, hvor jeg ser fejl i data, på trods af at alt er 100% gratis). Så derfor reagerer jeg når der igen er en kunde der er blevet stillet så utrolig kritisk og tror at nogle helt forkerte data er korrekte.