Den PageRank, du kan se i en toolbar og via andre værktøjer, har ikke indflydelse på dine rankings. Den PageRank, som Google internt kalkulerer med, har indflydelse. I følge Google selv er den en af over 200 faktorer, der vurderes i ranking. Men den PageRank kan du ikke se nogen steder. Den offentligt tilgængelige PageRank kan betragtes som en meget grov retningssnor for, hvordan især din linkprofil ser ud. Stor fald (eller stigninger) i den indikerer altså, at noget er blevet bedre eller ringere i din linkprofil. Og mere kan du ikke rigtig bruge den til. SERPS er jo fyldt med resultater på meget konkurrenceprægede søgninger, hvor de øverste sider har lavere offentlig PR end dem, der er placeret længere nede. Det alene burde nok sige et eller andet... Og for god ordens skyld: Googles interne PageRank algoritme er en helt fundamental ting for deres rankingprocedure, så den smutter nok ingen steder ;-) |
Thomas Rosenstand:Mala:Site startet i 09.2010 det lå med PR0 konstant på placering 8-10. I forbindelse med synlig PR update, fik den PR1 og samme dag lå den på placering 5, senere kæmpet op til 2. placering
For 1½ måned siden skiftet jeg URLS, lavet 301 redirect. Efter dagens PR opdatering har den stadig PR0. Og er røget ned fra nummer 2 > nummer 5
Er det rent tilfældigt at faldet sker på baggrund af nye URLS samme dag som en PR update. Eller har synlig PR indflydelse på placeringer?
Den PageRank, du kan se i en toolbar og via andre værktøjer, har ikke indflydelse på dine rankings.
Den PageRank, som Google internt kalkulerer med, har indflydelse. I følge Google selv er den en af over 200 faktorer, der vurderes i ranking. Men den PageRank kan du ikke se nogen steder.
Den offentligt tilgængelige PageRank kan betragtes som en meget grov retningssnor for, hvordan især din linkprofil ser ud. Stor fald (eller stigninger) i den indikerer altså, at noget er blevet bedre eller ringere i din linkprofil. Og mere kan du ikke rigtig bruge den til.
SERPS er jo fyldt med resultater på meget konkurrenceprægede søgninger, hvor de øverste sider har lavere offentlig PR end dem, der er placeret længere nede. Det alene burde nok sige et eller andet...
Og for god ordens skyld: Googles interne PageRank algoritme er en helt fundamental ting for deres rankingprocedure, så den smutter nok ingen steder ;-)
Tak for svar Thomas.
Jeg har 301 redirectet alle sider til nye sider, det eneste der er sket er at URLS er inddelt med en ekstra kategori. Så fra at hedde DOMÆNE.TLD/HEJ1, DOMÆNE.TLD/HEJ12. Så hedder de nu DOMÆNE.TLD/Kat1/Hej1 og DOMÆNE.TLD/Kat2/Hej2
Jeg byggede links til de gamle URLS for at få google til at fatte ændringen hurtigst muligt. Derefter har jeg bygget links til de nye URLS (Det skal lige siges at links er skabt "naturligt" og ikke via splogs etc)
Det der undre mig, er at faldet sker samme dag som en synlig PR opdatering sker.
Nummer 1 på mit keyword, er en meget kendt forretning, der derfor modtager rigtig mange naturlige links. Og har mange links fra de gode steder som dr, tv2, eb, politiken, borsen etc. Der er dog ikke gjort specielt meget internt på siden.