Hej Marianne, Jeg er bestemt heller ikke den fødte sælger, men vil da sige det går bedre nu end da jeg startede. Jeg startede med at se en masse Youtube klips om det at sælge, læste lidt bøger og fik gode råd fra venner og bekendte der selv arbejder med salg. Jeg synes det handler meget om at starte ud med en lille small-talk og så stille og roligt finde ud af der igennem hvad kunden egentligt ønsker ved at lave kunden snakke. Derefter kan du komme med nogle forslag, for til sidst så at afslutte samtalen ved at lukke den med en aftale om køb. Håber du kan bruge det til noget? Mvh |
Hej Marianne
Marianne H:Jeg har hårdt brug for nogle gode råd, for jeg fornemmer, jeg er en katastrofe som sælger!
Heldigvis handler det "bare" om din mentale indstilling (eller mentale strategi). Så det kan ændres. Ofte er det ganske små ændringer i vores fokus der skal til, for at lave en større forskel i vores liv.
Du kan lave følgende øvelse næste gang du skal sælge over telefonen:
1) Ring til en ven eller anden person du har det godt med/kender og ikke skal sælge til. Herved kommer du en god tilstand af lethed. Dit stemme bliver let og naturlig. Dvs. du bryder med den tilstand du beskriver du kommer i, når du skal sælge.
2) Ring straks til din kommende kunde efter din samtale med din bekendte. HUSK at bevare tilstanden fra første samtale. Lethed, smil, positive tanker osv.
3) Mind dig selv om at du ikke påfører eller tvinger kunden dit produkt. Det er blot til at hjælpe kunden med sin udfordring/problem.
4) Fortæl om hvilket udbytte og effekt dit produkt skaber. Det holder et positivt fokus på den fælles gevinst ved dit produkt. Du tjener på at hjælpe en person/firma der har et behov/problem/udfordring.
5) Træning, træning og atter træning. Øvelse gør mester.
/Henrik