Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af importvare

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Håber der sidder nogle kloge/erfarne mennesker derude, som kan hjælpe mig med følgende:

Jeg skal købe en mængde strikprodukter (boliginterior) hjem fra Peru. Min indkøbspris FOB er pr stk. kr. 150,- Told er 8% og når fragten er lagt på løber min pris op i ca 185,-

- Hvordan forholder det sig med moms?

Den vejledende butikspris skal hedde kr 699,- inkl moms. Butikkerne ganger min salgspris med 2,5. Nogen der ved om der er inkl eller ex moms?

Sikkert et simpelt regnestykke, men altså ikke for mig - det med momsen driller. Jeg vil gerne have stillet det op så jeg kan se, hvad min salgspris må være og dermed hvad jeg kan tjene pr stk.

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd mange tak! :-)

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:28

hej

Det tyder på at butikkens købs er: 699 /2,5= 279,60 eller kr. 270,00

Og at din salgspris til butikkerne er kr. 270,00 + moms = kr. 337,50 (moms kr. 67,50)

Men du skal regne med at hvis din indkøbspris incl alle udgifter, men excl moms er kr. 185 og du kan sælge til kr. 270 så er din avance kr. 85,00

Du vil skulle betale købsmoms af købsprisen 185 d.v.s. kr. 46,25 men får ved salget kr. 67,50 og skal dermed afregne forskellen kr. 21,25

Generelt skal du ikke indregne momsen i dit regnestykke, da momsen hverken er en udgift eller indtægt for dig.

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 19:55

HDam:
Generelt skal du ikke indregne momsen i dit regnestykke, da momsen hverken er en udgift eller indtægt for dig.

Sådan ville jeg ikke tolke det for moms er en udgift for butikken.

Det er nemmere at forstå hvis man regner avancen ud på priserne uden moms

Butikspris 699 inkl moms dvs det som forbrugeren betaler.

Hvis vi trækker moms fra bliver det 699/1,25 = 559,50 butikspris ex moms

Butiksavance = 2,5 dvs de vil betale 559,20/2,5 = 223,68. salgspris til butik ex moms

Din kostpris er 185 ex moms og du sælger for 223,68 dvs du tjener  38,68 kr per styk ! Det er kun 17% fortjeneste på toppen

Jeg kender ikke dit volumen men det lyder ikke som en god forretning.

Hele værdikæden skal momses, men det har ingen betydning for avancen før slutbrugerprisen og derfor har jeg trukket den ud af butiksprisen.

Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 20:13
Tak for svar, det gir god mening.

Og nej, 17% er alt for lidt, så enten skal jeg ud i seriøs forhandling med mine leverandører, eller også må vi prøve en højere vejl. udsalgspris og se om det går.

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 20:49

Højere udsalgspris er en mulighed, hvis produktet kan bære det

Lavere avance til butikkken er en mulighed men sværere

Men skal du sælge gennem fysiske butikker - kan du sælge via webshop direkte til forbrugeren for kun 499 og i stedet tjene 214 per styk ?

Det hjælper ikke så meget at presse prisen i Peru, den tunge del af værdikæden er i DK

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 20:56

Peter Hohnen:

HDam:

Sådan ville jeg ikke tolke det for moms er en udgift for butikken.

Det er nemmere at forstå hvis man regner avancen ud på priserne uden moms

Butikspris 699 inkl moms dvs det som forbrugeren betaler.

Hvis vi trækker moms fra bliver det 699/1,25 = 559,50 butikspris ex moms

Butiksavance = 2,5 dvs de vil betale 559,20/2,5 = 223,68. salgspris til butik ex moms

Din kostpris er 185 ex moms og du sælger for 223,68 dvs du tjener  38,68 kr per styk ! Det er kun 17% fortjeneste på toppen

Jeg kender ikke dit volumen men det lyder ikke som en god forretning.

Hele værdikæden skal momses, men det har ingen betydning for avancen før slutbrugerprisen og derfor har jeg trukket den ud af butiksprisen.

Når butikken tager (købspris X 2.5) så er det leverandør pris uden moms, som bliver til butikkens salgspris med moms.

Det er den måde butikkerne kalkulerer

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 21:02

Det er i hvert fald vigtig at få afklaret for alle butikker har jo ikke samme avance. De tøjbutikker jeg kender  regner med mindst 2,5 gange ex moms.

men som sagt det må du specifikt afklare

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 21:03

Som en kommentar vil jeg tilføje at med den erfaring jeg har fra detailbranchen så skal kalkulationen forstås:

Når butikken tager (købspris X 2.5) så er det leverandør pris uden moms, som bliver til butikkens salgspris med moms.

Det er den måde butikkerne kalkulerer

Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 21:04
Både ja og nej.

Vi laver præsentations/salgsmateriale i weekenden og skal så ud og tale med butikker om den realistiske pris. Umiddelbart kan den godt tåle at hæves en smule. Men... det er jo krisetider, så intet er sikkert.

Vi sælger også via vores webshop, men det kan ikke gøre det alene - det vil kræve for meget markedsføring. Vi håber på ca 30% webshop og 70% fysisk butik.

Vi har slet ikke forhandlet pris med Peru endnu, prisen på 150,- er deres første udspil. Bør den ikke kunnecforhandles lidt?
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 21:05
HDam tak - det var jeg nemlig heller ikke helt sikker på.
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)