Nej. Som det fremgår af tråden er han ikke momsregistreret. Det betyder, at får han honorar for et stykke udført arbejde, så er hvervgiver forpligtet til at indberette beløbet til SKAT. Trådstarter er derfor pligtig til at oplyse sit CPR-nr. Nogle vælger at skrive det på fakturaen andre giver det til hvervgiver på en anden måde.
Jeg får mit honorar fra en kunde på 1000,- og køber derefter relevant udstyr til firmaet til 900,-.
Har I bidt mærke i den formulering? Det betyder jo, at udgiften ikke er brugt på det job, hvor indtægten kommer fra, men måske først bliver brugt på et job i 2012, hvorfor udgiften vel også først kan fratrækkes der, eller?
Har I bidt mærke i den formulering? Det betyder jo, at udgiften ikke er brugt på det job
Korrekt, men trådstarter driver i skattemæssig forstand selvstændigvirksomhed. Det vil sige, at han skal lave regnskab som alle andre erhvervsdrivende. På indtægtssiden honorar og på udgiftssiden alle de udgifter som han måtte i til tilknytning til sit firma.
Der hvor trådstarter skal være opmærksom er at honorarindberetninger fra kunder ikke automatisk ender på selvangivelsen uden at der korrigeres for eventuelle udgifter forbundet med virksomheden.
Så vi kan konkludere at selvom jeg driver "virksomheden" med mit eget CPR nr. istedet for et CVR nr. skal jeg stadig kun betale skat af fortjenesten, altså de 100,- fra eksemplet?
Står du og skal bruge en ny barbermaskine? Så læs vores barbermaskine test.
Så vi kan konkludere at selvom jeg driver "virksomheden" med mit eget CPR nr. istedet for et CVR nr. skal jeg stadig kun betale skat af fortjenesten, altså de 100,- fra eksemplet?