Jeg er ikke SEO-geni, men dit problem virker, som det kunne være af almen interesse, da langt de fleste må have en tilsvarende problemstilling.
Mon ikke der er brug for et eksempel, som folk kan vejlede ud fra?
Hvad hvis du siger flg.:
kategoriside: kategori.html
produkt1-side: produkt1.html
produkt2-side: produkt2.html
produkt3-side: produkt3.html
Hvis man endvidere antager, at kategori-siden indeholder oplysninger a la: køkkenfronte, rød, grøn, blå osv. m. links til produktsiderne.
produkt1-siden indeholder beskrivelse og billede af rød front, produkt2-siden af grøn front, produkt3-siden af blå front.
Spørgsmålet kan da koges ned til: skal kategori-siden indekseres i google og/eller skal produktsiderne?
Hvis du vil undgå duplicate content, siger logikken mig, at det bør være kategori-siden, der indekseres, så produktsiderne udstyres med et noindex-tag eller gives en lavere prioritet i sitemap.xml (jeg ved ikke, om dette sidste er nok).
Besøgende vil da se din kategori-side og kan trykke på det/de relevante links. Problemet er så at få alle søgeordene til at stå i både kategori-sidens navn og title- og keywords-tags. Men det vigtigste er vel egentlig, at kategori-siden vises i google, hvis man søger på - hvad ved jeg - måske køkkenfronte?
Eksempel-navnene ovenfor er kun til at referere ud fra. Måske skulle kategori-siden hedde noget a la: køkkenfronte-mange-designs.html ell. lign. Produkt-siderne kunne så kaldes køkkenfront-rød.html og så fremdeles. Der er sikkert mange meninger om det, men så er der noget at forholde sig til.