Det som der er i det er at aktiver og passiver skal balancere, og i aktiver er ens resultat.
Det vil sige, stiger ens resultat, så skal passiverne tilpasses ligeså. Og her det eneste parameter at pille ved egenkapitalen, det vil sige at vi hensætter, med mindre at vi selfølgelig ivisteter, så skal de ikke ind under egenkapitalen.
Ikke korrekt - Resultatet er ikke i aktiverne, men derimod i egenkapitalen.
Du bliver ved med at bruge udtrykket "pille ved" - Der er ikke noget at pille ved - Debet og Kredit skal være lige store = balance.
M.h.t. hensættelser så er det normalt ikke fysiske beløb, som der skal bogføres, men det skal stadig balancere, hvorimod investeringer jo er fysiske og helt eksakte.
Og her har man så et dobbeltproblem, for det er jo dobbelt regnskab, da al overskud er at betragte som ekstra indkomst, og alligevel skal man bogføre det. Og det er jo noget som gør en mere forvirret.
Overskud af virksomhed skal følgelig bogføres i kredit under egenkapitalen, hvilket de fleste regnskabsprogrammer gør pr. automatik. I og med overskud indgår i egenkapitalen, så er det følgelig også her, at der skal bogføres private hævninger og indskud, således disse ikke påvirker dit overskud i virksomheden.
Men tager man så indberetningen på skats hjemmeside, så vil de for under 300.000 kr ikke forlange andet end overskud, hvis jeg husker ret, du ved fortynder hjerne, og typisk hvis det der er sammen fald med moms, så reager de ikke.
Ja, det er helt korrekt - Meeeen SKAT kan anmode om grundlaget for indberetningen af selvangivelsen, d.v.s. dit regnskab, som så følgelig skal overholde de gældende regler for regnskabsaflæggelse.
Jeg ved udmærket, at SKAT ikke altid reagerer, men det kan være en alvorlig og ikke anbefalelsesværdig vej at undlade udarbejdelse af regnskab m.v., som danner grundlag for indberetningerne af selvangivelserne og momsregnskaber m.v.
Og ja jeg ved at det er et problem for jer revisor, og det er fandme også noget pis at vi ikke gider at gøre ret meget ud af det.
Det er fuldstændig dit eget valg, hvad du gør med dit eget regnskab, men i tilfælde af at anbefale en undladelse af regnskab, bogføring m.v., så er det en overtrædelse af gældende lovgivning, som følgelig må korrigeres under henvisning til relevante love og bestemmelser.
Tonny