Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af salg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er i tvivl om hvordan vi bogfører salg mest hensigtsmæssigt.

Vi er blevet anbefalet af vores revisor at balancen på kassekreditten i vores C5 følger det der rent faktisk står i banken.

Når vi sælger noget via internettet, kommer betalingen først nogle dage senere. Og hvis et salg krydser hen over et kvartalsskifte, skal salget jo reelt bogføres på konto til Debitorer i C5 da det ikke er gået i banken endnu.

 

Vi overvejer at bogføre hver enkel salg således:

Pr. dato for salget:

D: Debitorer

K: Varesalg

 

Pr. dato for når pengene er gået i banken:

D: Kassekredit

K: Debitorer

Men det bliver til en del bogføring. Hvad anbefaler I at vi gør?

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I får bedst styr på ved brug af metode 2....dog er det arbejdsmæssigt mere belastende.

 

MvH

Peter

Fra Åbyhøj
Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 28
Fra  RegnskabsSpecialisten ApS Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars.

Jeg er enig med din revisor. Hold posteringerne i bogføringen på banken på samme dato som på bankkontoudtoget.  Dette vil gøre det nemmere at identificere fejl, når I kommer til at lave disse. (Vi er jo alle blot mennesker)

Jeg ville personligt bogføre salget ligesom du skriver sidst i dit indlæg.

Altså indtægtsføre salget og registrere et tilgodehavende i balancen på salgsdato. Herefter når indbetalingen kommer vil jeg udligne tilgodehavendet i balancen på indbetalingsdato.

---

Hvis det er en webshop, som I har, vil jeg foreslå jer at få en integration mellem webshoppen og økonomisystemet. Dermed slipper du uden om det manuelle arbejde ved bogføringen af salget/tilgodehavendet.

Det forudsætter selvfølgelig at I har et stort antal salg før at det kan svare sig at investere i.

Alternativt udlæse en fil fra webshoppen med fakturalinier og indlæse denne i dit økonomisystem. (dermed hurtigt og nemt bogføre jeres salg på fakturaniveau)

OPTIMA Regnskab og MINI Regnskab - en del af Regnskabsspecialisten ApS.

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Mange tak for hurtig og kompetent rådgivning!

Vi vil for fremtiden bogføre på D: debitor og K: Varesalg, derefter kreditere debitor og debitere kassekreditten når pengene er i banken.

God idé med integration mellem vores CMS (Prestashop) og ERP system (C5 Light).

 

Mange venlige hilsner,

Lars

www.sisterunika.dk

 

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Jeg glemte en ting. Hvordan vil I gøre mht. bilag? Jeg forestiller mig følgende:

Debitering af debitor og kreditering af varesalg: Her forestiller jeg mig en kopi af ordrebekræftelsen som er sendt til kunden - i tilfælde af bankoverførsel.

Debitering af kassekredit og kreditering af Debitor: Her forestiller jeg mig en udskrift af indbetalingen fra banken.

 

På forhånd tak igen.

 

Venligst,

Lars

www.sisterunika.dk

 

Fra Åbyhøj
Tilmeldt 23. Aug 11
Indlæg ialt: 28
Fra  RegnskabsSpecialisten ApS Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Brug fakturaen og ikke ordresedlen!

Fint med kontoudtoget til registrering af indbetalingerne.

Håber du kommer godt i gang.

OPTIMA Regnskab og MINI Regnskab - en del af Regnskabsspecialisten ApS.

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Endnu engang mange tak for hjælpen :-) Jeg vil bruge fakturaen som bilag for salget.

 

Venligst,

Lars

www.sisterunika.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)