Hej Amino! www.hvormegetfravær.dk MVH. Halfdan Valentin Harring. |
Haha ideen er jo genial for dovenhunder som lige vil køre den op til grænsen :)
Hej Amino! www.hvormegetfravær.dk MVH. Halfdan Valentin Harring. |
Find de bedste apps her!
Haha ideen er jo genial for dovenhunder som lige vil køre den op til grænsen :) |
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant
Jeg er helt tosset med idéen! Men jeg er i tvivl om hvilken slags kritik du leder efter. Er det selve designet du gerne vil ha' feedback på, eller noget helt andet? :)
|
Hjemmesiden sender modstridende signaler. Overskriften på to af billederne i toppen siger: "Kan du tage fri", og samtidig siger i med småt at i ikke opfordrer til fravær. Uanset hvad, så er det ikke de signaler i sender. Hvordan ved man i øvrigt, hvor mange moduler man har? Kan stort set alle gymnasie-elever ikke se deres fraværsprocent på deres skolesystem? Gymnasierne har da ikke en bestemt procent man må have? Jeg var ude og snakke med et par rektorer omkring fravær i forbindelse med en universitetsopgave. De sagde at de kalder til fravær, når de kan se et problem. Dette er ikke en bestemt procentsats, men en kombination af fravær, karakterer, afleveringer osv. Fraværet var i øvrigt ikke bare et tal. De kiggede også på om det var bestemte dage/tider/fag eleven ikke var til. Hvis det f.eks. er hver mandag, så er det tydeligt at det ikke er sygdom.
|
På min tidligere skole stod der antal moduler jeg havde i løbet af ét år, hvor mange jeg havde haft indtil videre, hvor mange jeg var mødt op til og hvad min fraværs procent var.. og alle vidste, at når fraværs procenten kom over 10, så var skidt. Så folk der bruger din hjemmeside er (vil jeg tro) nogle dovne hunde, og så vil jeg tro de går efter den lette løsning, hvor de ikke selv skal taste deres tal ind, men de får dem serveret på et sølvfad af skolen. (det ville jeg ihvertfald gør, og jeg er ikke engang en doven hund!) God jul! |
Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!
Hej Emil - og tak for dit svar. Det virker dog ikke til at du har særlig stor kendskab til f.eks. gymnasier eller forstår hjemmesiden. De fleste, faktisk næsten alle gymnasier, bruger Lectio eller noget lignende, her kan man se hvor mange moduler man har om året. Og jo - de fleste gymnasier har en maks tilladt fraværsprocent før du kommer til samtaler. MVH. Halfdan Valentin Harring. |
Find de bedste apps her!
Hvis der er en der ikke forstår hjemmesiden, kunne det så være der var flere?;-) |
Dbh Kristoffer
Det virker nu mere til at du har set dig blind på dit eget værk. Som jeg skriver, så er det baseret på interviews med en rektor om fravær, som jeg selv, i samarbejde med andre, har udført. Derudover har jeg selv været gymnasie-elev en gang (omkring 4 år siden).
Det ændrer ikke på at jeres hjemmeside sender forskellige signaler. Jeg sidder i øjeblikket og arbejder med visuel identitet og profil, hvor dette er en stor problemstilling for mange virksomheder og produkter. På den ene side forsøger i at få produktet til at fremstå som en hjælp til den seriøse studerende, mens i på den anden side sender signaler om at komme igennem med så meget fravær som muligt. Der er så vidt jeg ved ikke noget, der forhindrer jer i at have sidstnævnte som formål. Men problemet opstår, når man i mine øjne vil begge dele. Under alle omstændigheder skal du forberede et bedre forsvar end "Det er bare dig, der ikke forstår konceptet" eller "Du ved ikke hvordan det er at være gymnasieelev". For samme spørgsmål eller kommentarer, som jeg kommer med, kommer i helt sikkert til at høre mere end én gang.
Så du afviser at fravær ikke bare bliver regnet i absolutte termer? Jeg vil vove at påstå, at du muligvis ikke ved nok om fremgangsmåden hos administrationen ud over de rygter/halve sandheder du hører hos undervisere/studerende. Bemærk at mange undervisere i denne sammenhæng ikke nødvendigvis har den "rigtige" viden om, hvordan det foregår. Tingene ændrer sig hele tiden, og det er ikke undervisernes ansvarsområde. Et af problemerne er at du sætter fri = fravær og i det hele taget har nogle grundlæggende antagelser, som i min mening, er problematiske. Herunder antager i følgende:
Specielt sidste punkt roder du meget rundt i. Specielt når du siger:
Det at tage på ferie kan ikke sidestilles med at skulle på sygehuset. Det er to forskellige typer fravær og skolen vil også se og behandle det på to vidt forskellige måder. |
''1999 blev bekendtgørelsen om gymnasieskolen ændret. En ændring var, at den maksimale forsømmelsesgrænse blev ændret fra 15% til 10%. Da vi havde udarbejdet en rapport om forsømmelsesproblematikken i gymnasiet for studenterårgang 1999, da forsømmelsesgrænsen stadig var 15%, blev vi af Undervisningsministeriet bedt om at se på konsekvenserne af ændringen til 10%. En foreløbig opsummering blev bragt i Undervisningsministeriets Nyhedsbrev nr. 4/2002.'' Jo, gymnasiet vil se forskelligt på at tage ferie og på sygehuset, men faktum er at du misser dine lektioner lige meget hvad. |
Find de bedste apps her!