Hejsa Jeg er stifter og medejer af et anpartsselskab der laver software. Vi er nu rendt ind i et likviditetsbehov, og er ved at undersøge mulighederne for investor, men kassekreditten er i bund ![]() Banken har netop meddelt at de godt vil forhøje kreditten fra X kr. til Y kr., midlertidigt (læs 3 måneder), hvorefter vi skal have nedbragt den til X igen. Dette vil de KUN hvis de får alle vores anparter i pant. Her er mine spørgsmål:
Håber der er nogle af jer der ved noget dette da vi skal have møde med banken imorgen På forhånd tak Dennis |
Banken vil have pant i vores anparter!
- 1
En klog mand sagde engang at banker er som et firma der lejer paraplyer ud, og så vil have dem retur når det begynder at regne. De er ikke meget for at låne penge til folk de ikke er sikre på kan betale. De vil helst ikke løbe nogen risiko. Og føler de der er den mindste risiko stiger priserne drastisk og forholdende forringes tilsvarende. Alt efter hvordan det udformes juridisk (HUSK JERES EGEN ADVOKAT I DETTE!!!) vil jeg ikke mene at banken vil kunne overtage jeres selskab hvis på baggrund af et pant, men de vil sikkert kunne tvivnge jer til at sælge. Et pant er ikke et ejerskab, men en sikkerhed. Men som sagt kommer det an på hvordan aftalen udformes. |
Ja det er normalt, hvis I er relativt nystartede og ikke har mange årsregnskaber bag jer. Generelt kan man sige at banker tager meget lidt risiko uden en kaution. Du bør sådanset være glad for at de ikke vil havde dig til at hæfte personligt. Jeg har selv været gennem en likviditetskrise der resulterede i at banken ejede både mit firma og mig - på papiret. Vær dog opmærksom på at banken, hvis I ikke kan betale, sandsynligvis ikke (kan) smide jer ud eller sælge firmaet. Det logiske valg vil være at lade jer blive ombord - da I ved at drive virksomheden videre har bedst chance for at få pengene igen. Du bør hvis du ikke allerede er fokuseret på dette, sætte benhårdt fokus på at kradse udestående hos debitorer ind med det samme. Du bør sætte betalingsfrister ned til 8 dag. og hvis du virkelig er presset kan du holde op med at betale regninger - i en periode. Når rykke no. 2 kommer kan du evt. ringe og forklarer dine kreditorer din situation... |
Når der tages pant i anparter, er hovedreglen at der tages pant i bøde de økonomiske rettigheder samt i forvaltningsrettighederne (stemmeretten). I de fleste tilfælde vælger bankerne dog at kun at tage pant i de økonomiske rettigheder (aftales særskilt). Dette er der flere grunde til, såfremt banken har pant i begge rettigheder i anparterne, så "besidder" de faktisk disse anparter i flere loves forstand. Derved bliver anpartsselskabet faktisk en del af bankens koncern. Dette medfører, at årsrapporten skal indregnes i bankens koncernregnskab, der skal ske sambeskatning samt en hel del mere. Derfor ser man næsten aldrig (så er det en fejl banken laver), at man tager pant i andet end de økonomiske rettigheder. Hvad indebærer dette så? De økonomiske rettigheder består bl.a. i retten til at modtage udbytte fra selskabet mv.. Derved skal banken faktisk have et eventuelt udbytte udbetalt direkte fra selskabet, men skal selvfølgelig betale det videre til ejeren af anparterne, forudsat at personen ikke misligholder den indgående låneaftale. Hvis der er sket misligholdelse, er banken i sin gode ret til, at beholde udbyttet som afdrag på gælden. Banken har således kun pant i nogle rettigheder, men selve ejerskabet er stadigt låntagers. Det er kun ejermanden, der kan sælge anparterne. Men såfremt låntager misligholder sin aftale, kan banken kræve tvangsfuldbyrdelse af sin panteret. Dette medfører et påbud til ejeren om, at sælge sine anparter. Sker dette ikke, kan banken få fogden til at gøre dette. Ofte har man i anpartsselskaber indlagt en omsætningsbegrænsning i vedtægterne, der i tilfælde af mere end en anpartshaver gør, at man ikke bare kan sælge sine anparter til hvem som helst. Salget skal godkendes af de andre anpartshavere. Hvorvidt dette kan få betydning i forbindelse med tvangsfuldbyrdelsen, ved jeg desværre ikke lige på stående fod. |