Jeg synes IKKE "eksempelfamilien" er fattige overhovedet. Der er mange familier i Danmark, der har det langt værre. Også familier, hvor den eller de voksne er i arbejde.
Det ville ikke være svært at finde et bedre eksempel, hvis man havde gjort sig lidt umage.
Nu snakkes der meget om forsørgersamfundet her i tråden, og jeg er enig et stykke af vejen. Jeg synes nemlig ikke det er rimeligt, at børn i Danmark lever i fattigdom - de vælger ikke selv deres forældre, og samfundet må og skal da være interesseret i at bryde en evt. social arv.
Men jeg bryder mig heller ikke om, at folk parkeres på kontant hjælp eller livslange pensioner medmindre de virkelig fejler noget meget alvorligt. Jeg mener ikke det er til samfundets bedste - og slet ikke til deres eget bedste.
De fleste mennesker har noget at byde ind med - også selvom de har ADHD eller et eller andet andet - opgaven må være gøre samfundet lidt mere fleksibelt, så der er plads til flere på arbejdsmarkedet. Så rummeligheden bliver lidt større. Der er en stor tilfredsstillelse i, at gøre en indsats selv - og det er den følelse man skal hjælpe nogle mennesker til at få øjnene op for.
Arbejde er jo også sjovt og givende på mange måder - og jeg synes det er synd, at så mange "holdes uden for".