Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Özlem Cekic på 'fattigdomstur' med Joachim B.Olsen

Side 7 ud af 28 (273 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper:

Jeg er ikke uenig i at penge kan være et motivationsmiddel. Jeg siger bare at jeg tror også der er andre ting der kan motivere mindst lige så meget, hvis ikke mere. Men det kan jo svinge fra person til person - for nogen er det pengene der betyder noget, for andre er det arbejdet, og for andre igen er det en kombination. :)

Jeg tror dog noget af problematikken måske kunne undgås ved at fokusere endnu mere på uddannelsesområdet. Flere skal godt i gennem folkeskolen og flere skal have en uddannelse - ved at man kommer til at arbejde med noget man syntes om, så vil arbejdet også virke meget mere attraktivt, og formentlig også som et mere naturligt valg. Finanskrisen har så ikke ligefrem gjort det nemmere - men det vender vel forhåbentlig igen. :o) 

Fra Grindsted
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 320
Fra  CRC Scriptor Skrevet kl. 00:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er rystet...dybt rystet...

Der ryges for 500 kr., der bruges 500 kr. på tlf. Internet til 148 kr. Hundemad til 283 og fodbold til 300

Så er der fladskærm og stort stereoanlæg og bor i en velindrettet lejlighed til 7400 kr. 

Hvor er det fattige henne i det???? Jeg har levet for mindre rådighedsbeløb og ikke følt mig fattig...

Rådighedsbeløb på 5031 og så kommer der mulighed for yderligere at spare ca. 1400-1500 kr. mere, ved at vælge andre løsninger på mobil og bredbåndsområdet, sælge hunden og droppe cigaretterne.

Den helt store besparelse må kunne findes ved at flytte, hvorfor skal hun bo i indre kbh. i en velindrettet lejlighed???

Jeg synes personligt ikke hun er fattig, jeg kan sagtens forstå at det bliver svært for barnet at bryde det sociale mønster, når flere af regeringspartierne forsvarer en enlig forsørger og hendes barn og kalder dem fattige...

C. 

Vil du gerne have stærke, konvertérbare tekster - klikker du her 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 214
Fra  Zen Dojo Skrevet kl. 00:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Alt det Özlem siger giver mig bræksmag i munden.. Undskyld mit måske lidt grove sprog, men jeg bliver sgu en smule aggressiv når jeg hører sådanne debatter. 

Nu skal jeg fortælle jeg en lille historie. Da min familie i 1990 emigrerede til Danmark, pga. min ældste søster var i en slem tilstand eftersom hun blev udsat for en ulykke (det er en længere historie), fik vi omkring 8000 udbetalt. Jeg var på daværende tidspunkt ikke født endnu. I 1992 efter jeg var født var vi alt i alt 5 personer under samme hustag, og det støtte vi fik var ikke mere end 10.000 kr. om måneden. Og vi har aldrig nogensinde klaget over en f...cking skid, fordi vi dybest set er/var taknemmelige for at få bare lidt hjælp.. Og naturligvis blev mine søskende tvunget ud på arbejdsmarkedet i en tidlig alder, for at det hele skulle løbe rundt. 

15-16.000 om måneden er fandme meget for en voksen og et barn. Det er sgu en god løn for ikke at lave en skid ;) Ufaglærte får omkring 17-20.000 før skat om måneden, og det er endda langt langt under det hende der får på kontant hjælp. Det kan ikke passe at vi lever i et land, hvor det bedre kan betale sig at dovne den af, end at knokle fra 8 til 16 hver eneste dag.

Fed regering vi har Yes 15.728 udbetalt er for lidt.. Jeg har aldrig hørt mage til. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hold nu op nogle argumenter, som der kommer i denne tråd... Spas Smile

Jesper:

Budgjettet

Indtægter Udgifter
Kontanthjælp: 9.800,- Husleje 7.400,-
Boligsikring: 3.019,- El 700,-
Børnepenge: 2.908,- Telefon: 500,-
Licens 196,-
Internet 148,-
Gæld 600,-
Medicin 70,-
Hundemad 283,-
Fodbold 300
Cigaretter 500,-
I alt 15.728,- I alt 10.697,-

Rest: 5.031

Hvis man er på offentlig forsørgelse, så må man også accepterer, at man ik kan bo centralt i KBH! Jeg kender flere, som studere og arbejder blandt andet som lærer og politimand, og de kan ik engang med en løn skaffe en fornuftig lejlighed centralt, fordi deres økonomi ik kan klare det. 
Hvis arbejdende danskere er nødtil at flytte ud i forstaderne, så er personer på offentlig forsørgelse i hvertfald også!

Denne person bruger 7400,- på husleje. Derudover er der 500 kr på tlf. 500 kr!!! Slap af der bliver heller ik sparet! Derudover går der 500 kr til cigaretter. Dvs der ryger alene 1000 kr på de poster.

Hvis dette er det, som man betegner som en fattig dansker i SF, og som man vil give flere penge, så held og lykke med at sparke DK tilbage til stenalderen!
Hvorfor skal kassedamen så gå på arbejde? Vedkommende får samme beløb udbetalt, som i dette eksempel for 37 timers arbejdsuge!

Alle andre har lært, at hvis man gerne vil noget, så må man spare lidt. Og det må personer på offentlig forsørgelse også lære. Længere er den ik...

Måske burde man lære disse mennesker, at handle forsvarligt ind, og lære dem at styre deres økonomi, fremfor bare at åbne pungen hvergang lortet gå i minus... For hvorfor skulle de så spare?

Og når nu SF og Ø er så vilde med at gøre alle ens, hvorfor går de så ik forrest? Hvorfor skal personer som Frank Aaen mm have ejendomme, både mm for flere millioner, når deres livsfilosofi er, at vi er lige, og alle skal have lige meget?
Nå nej jeg glemte lige hagen ved kommunisme. Det er folket der skal betale for toppens velfærd. Og det yder skabskommunisterne i Danevang i den grad op til. Så intet har ændret sig på den røde fløj siden Stalin og Lenin dagene... Eneste forskel er at DK åbenbart er blevet en del af USSR!  

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:47

@Carsten og Jimmi: Jeg er helt enig, men ikke kun ud fra indignationsargumentet

uffehs:
Jeg tror dog noget af problematikken måske kunne undgås ved at fokusere endnu mere på uddannelsesområdet. Flere skal godt i gennem folkeskolen og flere skal have en uddannelse - ved at man kommer til at arbejde med noget man syntes om, så vil arbejdet også virke meget mere attraktivt, og formentlig også som et mere naturligt valg. Finanskrisen har så ikke ligefrem gjort det nemmere - men det vender vel forhåbentlig igen. :o) 

Vi skal lige være skarpe her. Uddannelse og arbejdsløshed er socialt arvelige. Man kan ikke pålægge folkeskolelærere at lære børn at slide sig i gennem lange uddannelser, når de bare kan hæve en check, ligesom deres forældre. Uanset, så ville tiltaget i folkeskolen først få effekt om 10 år mens finanskrise er lige nu det sker! Der skal altså handles med det samme.

I efterkrigstiden var der nok en generation der sled sig ihjel, men deres børn og børnebørn har haft det nemmere end nogensinde i historien. Der er forskel på den daværende (i selvforståelsen) socialdemokrat, som sad på en Bella-fabrik og så den 'moderne socialdemokrat', der ikke gider arbejde 12 minutter ekstra, selvom han får penge for det. 

Folk som mig, Joarchim B. Olsen og Ole Birk Olesen, dvs. "ultraliberalister", siger at systemet ikke skal indrettes så det er usandsynligt for en kontanthjælpsmodtager at få et job der kan betale sig økonomisk.

EU og USA brager økonomisk sammen og det går så først ud over 'de riges' aktier, men de lukker så nogle arbejdspladser, hvorefter de overlevende virksomheder skal betale endnu mere til fælleskassen, fordi alle bliver fattigere.

Özlem Cekics beskylder folk som mig for at have 'et andet menneskesyn' og det er fuldstændig korrekt. LIBERAL ALLIANCE HAR SOM DET ENESTE PARTI FREMLAGT EN TROVÆRDIG PLAN FOR AT FÅ DISSE MENNESKER I JOB.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:56

Boysen:
Erik Hamre:

faktisk tror jeg så hun ville have haft omkring 20000 kr udbetalt.

Kunne du ikke lige sende et link til det?

Det ville jeg også gerne se!!!

For her er de faktisk tal med de nyeste stigninger for 2012. Og det er vel at mærke BRUTTO-beløb

TABEL 5: Førtidspension

kr. årlig
kr. mdl.
1.
Førtidspension, enlige (lov § 49, stk. 1, nr. 8)
204.900
17.075
2.
Førtidspension, andre (lov § 49, stk. 1, nr. 8)
174.168
14.514

Kan ses her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138766

Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 08:49

Jesper:
Vi skal lige være skarpe her. Uddannelse og arbejdsløshed er socialt arvelige. Man kan ikke pålægge folkeskolelærere at lære børn at slide sig i gennem lange uddannelser, når de bare kan hæve en check, ligesom deres forældre. Uanset, så ville tiltaget i folkeskolen først få effekt om 10 år mens finanskrise er lige nu det sker! Der skal altså handles med det samme.

Den sociale arv kan måske være svær at slippe ud af, men ikke umulig. Men jeg mente nu heller ikke at folkeskolelærerne skulle lære børn at tage lange uddannelser el. lign. men jeg mener at uddannelsessystemet burde gøre mere for at flere får gennemført folkeskolen, og så burde man samtidig gøre mere for at motivere eleverne (især drengene). Da jeg forlod folkeskolen var det ganske få drenge der valgte at følge med videre på gym. eller handelsskole, og det var helt tydeligt at det var fordi de var skoletrætte. Derfor tror jeg at hvis man satte mere ind for at motivere og lave undervisning der gjorde skolen sjov og lærerig på samme tid, så ville eksempelvis gymnasiet virke noget mere overkommeligt. Drengene har svært ved at sidde stille på skolebænken og være koncentreret i flere timer ad gangen - som man tidligere har snakket om skal der mere motion ind i skoleskemaet, og samtidig burde man gøre undervisningen langt mere motiverede og give plads til mere kreativitet. Hvis man allerede som barn oplever at læring kræver at man sidder på sin flade en hel dag, og bare skal suge resultaterne til sig og lære dem udenad, så kan jeg godt forstå at uddannelse ikke virker attraktivt. 

Uddannelse i sig selv er selvfølgelig ikke en garanti for at folk vælger at gå på arbejde, men hvis du laver noget du syntes er sjovt og spændende, og man arbejder med nogle folk som deler den samme interesse, så vil det da være en rigtig stor motivation til at tage på arbejde. 

Men du har helt ret - det er et langsigtet perspektiv, men derfor syntes jeg stadig det er et vigtigt emne :)

Jesper:

I efterkrigstiden var der nok en generation der sled sig ihjel, men deres børn og børnebørn har haft det nemmere end nogensinde i historien. Der er forskel på den daværende (i selvforståelsen) socialdemokrat, som sad på en Bella-fabrik og så den 'moderne socialdemokrat', der ikke gider arbejde 12 minutter ekstra, selvom han får penge for det. 

Folk som mig, Joarchim B. Olsen og Ole Birk Olesen, dvs. "ultraliberalister", siger at systemet ikke skal indrettes så det er usandsynligt for en kontanthjælpsmodtager at få et job der kan betale sig økonomisk.

Jeg er enig i at det økonomisk gerne må betale sig at gå på arbejde. Og hvis man er sund og rask skal man bidrage. Men jeg mener også bare at man skal tage det i den rigtige rækkefølge. I øjeblikket er det utrolig svært at få arbejde, og derfor må den største prioritering være at sikre at der er arbejdspladser (diskussionen om hvordan man skaffer det, må vi tage en anden dag - hehe!). Når der er arbejdspladser nok, kan man så se på hvor mange der er kommet i beskæftigelse og hvor mange der stadig går hjemme. Derudover burde man sikrer at sagsbehandlingstiden for folk der søger førtidspension/flexjob burde gå langt hurtigere. Rigtig mange går hjemme uden at vide om de får førtidspension, om de kan få bevilget flexjob eller om de intet får. Flexjob tror jeg kunne være en rigtig god mulighed for mange, og det er synd at se at så mange går hjemme og faktisk er halv depremeret over ikke at have et arbejde, eller fordi de ikke ved hvordan deres fremtid ser ud. Ved siden af flexjob kunne man få tilbyde diverse uddannelser og kurser, og dermed forsøge at sikrer at folk står stærkere i tilfælde af at en ny finanskrise viser sine grimme tænder :)

Nå, ikke mere politik denne formiddag! Ha en go dag! 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 09:46

Du er på SU. Det betyder, at du arbejder dig hen imod en anstændig indkomst. Du har mulighed for at tage job ved siden af, og du kan tage studielån og har formentlig heller ikke børn. Desuden skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Forhåbentlig er du også sund og rask. Med al respekt kan din situation ikke sammenlignes med en kontanthjælpsmodtagers situation, og det synes jeg, at du skal være GLAD for.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 10:04
Til dem der snakker om motivation:
Penge er en af de "dårligste" motivatorer for at få en person der allerede har job, til at yde. Der findes mange andre måder at motivere folk på, men det kræver som regel de har et job, som de er rimelig tilfredse med, og ikke bare nasser på samfundet.

Prøv at gå på youtube og søg efter "what motivates me" - en yderst interessant film som passede 100% på mig, selvom jeg selv troede at der var de store tal på fakturaen, der gav mig det meste motivation.
Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 10:07
Fandt lige et link til filmen her. Se den, den er rigtig god :-)

&sns=em
Side 7 ud af 28 (273 indlæg)