Det er sjovt hvorfor Peter Straarup så udtaler:
Havde politikerne i Danmark og andre lande ikke handlet resolut i efteråret 2008, ville den danske banksektor være brudt sammen. Også Danske Bank ville før eller siden være kollapset.
Jamen det gjorde de jo netop også? Det er klart, at hvis ALLE banker i Danmark (og i EU i øvrigt) gik på røven, så gjorde Danske Bank det også. Hvis du driver en virksomhed, og alle dem du handler med går nedenom og hjem, så kan du heller ikke overleve.
Man er bare nødt til at forholde sig ti hvad der rent faktisk ER sket, og ikke hvad der kunne være sket. I virkeligheden støttede staterne de svageste banker, og rundt omkring er visse banker ligefrem reddet fra konkurs. Det er i det lys du skal se mit indlæg om at Danske Bank ikke har været truet - det er jo forankret i virkeligheden, og ikke en tænkt situation.
Det er i øvrigt også bemærkelsesværdigt at flere hedgefonde har købt stort op i aktien uden nævneværdige stigninger til følge. Det siger lidt om hvilket pres aktien er under.
Nej, det siger noget om at markedet generelt er under pres. Mon ikke de regner med en gevinst der kan indkasseres på lidt længere end 1-2 års sigt?
Det er også bemærkelsesværdigt hvorfor værdien er faldet så meget i forhold til mange andre aktier, måske fordi den ikke er så sund som du tror (?) eller måske du blot er langt bedre til at prisætte aktier og indregne risici (?).
Faldet så meget i forhold til hvilke andre aktier? Husk, at man ikke kan sammenligne æbler og bananer - heller ikke på fondsbørsen
Hvis du mener DDB er en god aktieinvestering til nuværende kurs er det så fordi du ikke regner med endnu en aktienedtur når obligationsboblen begynder at springe? eller regner du med vi arbejder os langsomt fremad nu uden flere nedture?
For det første har jeg svært ved at få øje på den obligationsboble alle snakker om. For det andet, så tror jeg at aktierne har nået bunden. Det betyder ikke at der ikke kan forekomme fald. De virksomheder der ikke står til at redde vil fortsætte imod kurs 0 indtil de tilsidst går konkurs. For de virksomheder man må forvente/tro på overlever, synes jeg pilen peger den rigtige vej.
...
Der er jo meninger i alle retninger - selv hos eksperterne - så man må jo forsøge at danne sig sit eget billede. For mit eget vedkommende, tror jeg på at Danske Bank kan give et pænt afkast på 3-5 års sigt. Det gør jeg, fordi de i bund og grund driver en solid og god forretning.