Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder vil ikke arbejde i julen - hvad gør jeg?

Side 4 ud af 9 (84 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
Selvfølgelig bliver man ikke bare væk - men det kan ALDRIG blive den ansattes ansvar at finde en afløser ved sygdom. Det er den slags en arbejdsgiver må tage sig af!

I princippet enig. Men tingene er desværre nogle gange anderledes ude i "den virkelige verden".
Med mange unge ansatte kørte jeg samme princip hvilket faktisk fungerede ganske udemærket. De fleste unge er heldigvis ansvarsbevidste og vil også gerne yde deres til, at arbejdspladsen kan fungere og ikke mindst bestå.

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 19:22

Daniel :

Jeg mener at hun skal tage den.

Jeg har dog selv 2. juledag hver år, hvor min far har fødselsdag og vi holder julefrokost med familien.

Derfor kunne det være en god idé at spørge et godt stykke tid inden, for at få ønsker om hvilken/hvilke dage de kunne arbejde, med besked om at alle skulle tage sin del af slæbet.

Mvh.

Daniel

Hvis jeg gerne vil ud og rejse i uge 32 men undlader at fortælle min arbejdsplads om det, og de giver mig vagter her, er det så min fejl eller arbejdspladsens fejl?

Hvis hun hele tiden har vidst hun ikke ville arbejde i julen så kunne hun jo bare klart melde ud fra starten, inden arbejdsplanen blev fastlagt. Det skal også siges at i alle større virksomheder, der er der ikke noget der hedder "Det gør jeg ikke" Så hedder det, jeg kan tage nytårsaften eller juleaften istedet? Noget for noget...

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 19:24

Majbritt Jacobsen:

Mark Jensen:
Det ved folk der bliver ansat, og det gør at folk ikke bliver vægt eller bare lægger sig syg uden at finde en afløser til sin vagt.

Selvfølgelig bliver man ikke bare væk - men det kan ALDRIG blive den ansattes ansvar at finde en afløser ved sygdom. Det er den slags en arbejdsgiver må tage sig af!

Det er måske rigtigt nok, men hvis jeg har en ansat som først brokker sig over at skulle arbejde en given dag, men alligevel godkender det med brok, for så derefter at melde sig syg den pågældende dag - så ville jeg miste alt tilid til vedkommende, og vedkommende vil være den første i køen hvis man på et senere tidspunkt skal uddele fyresedler.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Morten Falk Nielsen:
Det er måske rigtigt nok, men hvis jeg har en ansat som først brokker sig over at skulle arbejde en given dag, men alligevel godkender det med brok, for så derefter at melde sig syg den pågældende dag - så ville jeg miste alt tilid til vedkommende, og vedkommende vil være den første i køen hvis man på et senere tidspunkt skal uddele fyresedler.

Jeg forstår ikke helt sammenhængen? Jeg siger bare, at en medarbejder IKKE er forpligtiget til at finde en afløser ved sygdom. Når man er syg skal man koncentrere sig om at blive rask - ikke om at drive andre folks forretning for dem.

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 19:31

Majbritt Jacobsen:

Morten Falk Nielsen:

Jeg forstår ikke helt sammenhængen? Jeg siger bare, at en medarbejder IKKE er forpligtiget til at finde en afløser ved sygdom. Når man er syg skal man koncentrere sig om at blive rask - ikke om at drive andre folks forretning for dem.

Jeg forsøgte blot at fortælle hvilke konsekvenser det kan have hvis man bliver væk selvom man har en vagt, og særligt under omstændigheder som jeg beskrev i mit forrige indlæg. Og det er måske det de unge ansatte også udemærket ved på den tankstation hvor Mark arbejder Smile

Fra Hansen
Tilmeldt 31. Jul 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:33

Jeg er helt enig i at fejlen ligger hos hende.

Jeg mener bare at man ved at spørge folk selv, kan undgå situationen.

Jeg arbejder selv som ung i en virksomhed, hvor jeg melder op i god tid hvornår jeg kan og ikke kan.

Det er der bare andre her som ikke gør, og det er gået galt før..

Det burde ikke være chefen opgave, men hvis der var sendt en sms rundt, og 2 havde skrevet "Jeg kan begge dage, var situationen afværget :D ..

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 19:35

Anette Nygaard:

Så hvad gør jeg?

1. Insisterer på at hun skal tage sin vagt? Hvis hun siger nej, hvad er så konsekvensen? Skal hun så fyres - og kan jeg i det hele taget fyre hende på det grundlag?

Hej Anette,

Der er ingen tvivl om at det må være svarmulighed nr. 1 som de fleste heldigvis også siger. Som du selv nævner, så er der allerede ved ansættelse blevet gjort opmærksom på at vagter også kan ligge på helligdage.

Hun må altså sørge for at bytte sin vagt væk, eller bide i det sure æble og tage den selv. Konsekvensen for ikke at gøre det, må jo være en fyreseddel.

Du kan jo også tænke den et skridt videre. Hvad så hvis hun en dag skal til fest, koncert eller noget helt tredie som hun vurderer vigtigere end hendes vagt. Vil du så agere tilkaldevikar for dine ansatte?

Det er dig der er chefen og det indebærer desværre også de beslutninger som gør at man ikke får de varmeste julehilsener :o)

Jeg ved ikke hvad du har af helligdagsbetaling, men de steder jeg har været og hvor jeg har arbejdet i julen, er det 100% overbetaling. Det i sig selv gjorde det noget mere attraktivt, men ellers sørg for at det er lidt hyggeligt for den der er på arbejde. Lav en skål med guf eller kig forbi med lidt god julemad.

Måske du kan lave det til en fast tradition at dem der har de onde vagter i julen, de får en ekstra lille julegave. Bare sørg for at det er en tilbagevendende ting så ingen føler at de skal stille sig på hælene før det kaster noget af sig.

En sidste ting kunne være at lave turnusordninger. Sørg for at dem der er på vagt den ene jul har fri den næste. 

Som jeg ser det er du så absolut ikke verdens dårligste chef, du er bare mere menneske end chef lige i den situation. ;o)

Håber det falder bedst muligt ud for dig og håber at du står fast på at du ikke skal på arbejde de dage.

Med venlig hilsen

Tommy 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 19:39

Ansæt nogle muslimer? (seriøst)

Jeg kan godt forstå begge sider, men pas på du ikke ender med utilfredse ansatte som så siger op i fællesskab. Hvis det var mig der stod i din situation havde jeg nok været ekstra kreativ i forhold til hvordan jeg kunne belønne dem der tog vagterne, både økonomisk, men også personligt, skabe noget julehygge og en ekstra julegave, måske lave et arrangement senere.

Jeg tror helt ærligt ikke der kommer meget godt ud af at skrue bissen på og 'tvinge' nogen til det.

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 19:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars :

Nu kommer jeg men en sikkert meget upopulær mening omkring det:

Det er din forretning. Det er juleaften. De ansatte involverer sig naturligvis ikke så meget i forretningen, end du gør. Selvfølgelig vil de gerne sidde derhjemme med familien. Det vil de allerfleste vel og som jeg læser det, er der ikke tale om en stor ledelsesstilling, hvor man nogle gange skal være klar til at overarbejde?

Jeg forstår ikke, at sympatierne herinde ligger på din side. Hvis jeg var chef ville jeg på intet tidspunkt drømme om at fortælle mine medarbejdere, at de skal arbejde i min forretning juleaften til klokken 21.15.

Jeg mener: Gør det selv eller hold lukket!

Hej Lars,

Jeg ved ikke om din mening er decideret upopulær. Hende den ansatte vil i hvert fald nok være en instant fan ;o) men jeg er dybt uenig.

Det er selvfølgelig klart at man ikke kan forvente den samme dedikation fra ens ansatte som man selv har for sit firma. Men jeg vil nu stadig mene, at man kan tillade sig at forvente fuld respekt for de indgåede aftaler ved samarbejdets start.

Nu er det godt nok juledagene og ikke juleaften, men dagen er i og for sig fuldstændig ligegyldig. Det handler om at en person har accepteret en kontrakt der hedder, at man får tildelt vagter og at visse vagter kan ligge på helligdage.

Havde det været mit barn der var kommet hjem og sagt han / hun havde fået en vagt på sit nye arbejde, som ikke var attraktiv og derfor kunne chefen selv tage den. Så havde jeg personligt fragtet barnet på job den givne dag og kørt hjem med god samvittighed og hygget mig videre.

Selvom jeg hader at lyde gammel og fornuftig, så er det sgu vigtigt at de unge lærer at leve op til de aftaler de indgår og ikke bare efter om det nu passer ind i deres kalender.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:55

Efter min mening bør du vise dig som en dygtig chef/leder.

Hvis du tvinger pågælende medarbejder til at arbejde, får du måske en medarbejder som ikke respektere dig og din virksomhed. Dvs. dårlig service overfor dine kunder, svind, små rapseri, dårlig omtale, ja you name it!  og i værste fald "smitter" dine andre medarbejdere med de dårlige vaner og dårlig stemning.

Du bør efter min mening tale med medarbejderen om, at i arbejder som et team i butikken og alle hjælper hinanden med at få det til at fungerer. 
Der må være andre tidspunkter på året, hvor dine ungarbejdere gerne vil have fri - 1. januar, en koncert i byen, sidste skoledag, ferie (uge26-30) ol.  Så må hun dække ind over nogle af disse dage, hvor de andre vil have fri, hvis hun vil have fri i julen - noget for noget.

Der er mange måder at gribe det an på - men tvang vil ikke fører noget godt med sig.

Hvis hun ikke er til at tale til fornuft, så må det være farvel og tak. Der er masser af unge mennesker som vil være glade for et arbejde i disse tider.

Side 4 ud af 9 (84 indlæg)