Mig bekendt siger loven intet om 10.000 kr - men ret mig gerne?
Det er ikke Retten der dømmer - men Stokkes (tripTrap) Advokater der tilbyder et forlig. Det kunne i princippet være en milliard kroner. Den slags er ofte til forhandling, hvad jeg også vil råde trådstarter til.
Når en advokat tilbyder et forlig, så sker det ud fra to præmisser - skadeslidtes interesser og Advokatens salær. Husk at Advokaten jo er en forretningsdrivende, ligesom en Ostehandler.
Rent teoretisk - for forståelsens skyld - så kunne der ske det at at trådstarter betaler 5.000 kr. for krænkelsen, og at Retten vurderer at sagsomkostningerne bør svare til tre timers advokatsalær. Her kommer så, (fordi trådstarter jo nægter at stolene ligner hinanden) - en udtalelse fra en sagkyndig der i Retten vidner omkring de to stoles design. Dette vidne skal godtgøres for tabt arbejdsfortjeneste og transportomkostninger. Da der er tale om et civilt søgsmål, så er det parterne i sagen der skal afholde disse omkostninger.
Nu er sagen oppe i omkring 12.000 kr. - og så kommer trådstarters egen advokats salær oveni. Lad os sige at udgifterne ialt er 15.000 kr.
Ved at betale 10.000 kr. får Stokke (TripTrap) sine 5.000 kr. og Advokaten sine 5.000 kr. og trådstarter sparer 5.000 kr.
Det synes jeg ikke har noget med afpresning at gøre, det er ren business.
Hvis trådstarter synes at stolene ikke ligner hinanden, og vil i Retten, så ændrer hele billedet sig. Det betyder at der bliver rigtigt mange skriverier mellem Advokaterne i sagen med en masse afsagte domme - som trådstarters advokat skal bruge tid på at læse igennem. Den tid (læs, det salær), får trådstarter ingen kompensation for i retten. Det er nemlig en del af en Advokats forpligtigelser ikke at føre en sag til dom, hvis det er åbenlyst at sagen tabes. Så skal Advokaten råde sin klient til at søge et forlig. Og nøjagtigt som hos Ostehandleren, er det kunderne i butikken der udover osten også betaler for huslejen.
Så der er ingen grund til at opfatte det som om at det handler om retfærdighed - betragt sagen ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.