Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår kan man kalde sig en coach?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maritt:
Personligt: hvad mener i at jeres eventuelle coach skulle have af personlig erfaring, årserfaring osv, livseraring endda

Hej

Nu er jeg ikke typen som der har behov for en coach, da jeg hviler i mig selv.

Men når man sådan skal tage det op, så er problemet tit, hvad man forventer af en coach, og hvad den person består af.

For en ting er at en coach/træner, jo er berregnet til at træne en i de ting man begår sig med, og det vil sige, at man ikke får nye inputs af en coach, men at personen, gerne skulle kunne dreje tingene sådan at man kan se dem fra flere sider, og selv komme med alle løsningerne.

Jeg mener ikke at en coach nødvendigvis skal have en masse livserfaring, eller oplevet kriser, for en coach opgave er ikke at argere terapaut eller psykolog, men at støtte en i de ting man begår sig med, og vær med som en øjenåbner. Og det betyder reelt set, at personen ikke har behov for at have kendskab til ens branche, for så er man netop tit forblindet af de forhold man er under 24/7.

Men det jeg vil mene er at personen, skal have nogle menneskelige kvaliteter, og det er ikke noget som man får på en skolebænk. Altså kvaliteter, der gør at man kan sige hvad man mener, også når det går imod en person, på sådan en måde at man ikke får personen til at lukke af. Og det er nok, noget af det sværeste der findes. For på den ene side skal budskabet igennem, på den anden, skal man stadig føre en dialog.
Og tit hjælper det, at personen selv har ansat coachen, sådan at der er en motivation. Men føler man at det går meget imod en, så vil man naturligt lukke af.

/Kenneth

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853
Fra  aupairs.se aupairs.se sverige Billig maler, murer med gode referencer 170 i timen Bolig-job-plan.dk Skrevet kl. 20:29

Poul Madsen:

parterapeuten:
Når man kan vejlede folk og står inden for sit arbejde.

Altså, parterapeuten, så vil jeg drille dig lidt med din signatur, hvor der står "Jeg accepterer ikke skilsmisser".

Uha-da! Jeg håber sørme, at du accepterer "nødvendige" skilsmisser. Folk skal helst ikke forblive i et forhold, hvis resultatet er, at de hader hinanden endnu mere, så det senere ender med et brag! Din fornemste opgave er vel at afdække parternes følelser for hinanden og interpolere (forudsige), hvad der sker, hvis de tvinger sig selv til at bevare et forhold. Det er vel en udmærket løsning, hvis du "flytter" og guider parterne, så de går ind til en lykkelig separation/skilsmisse, der betyder, at de bevarer forbindelsen med glæde mange år fremover - så kan de jo altid gifte sig igen senere...

Men måske misforstår jeg din signatur. Det ville jo være et glimrende eksempel på en projektion.

Jeg kan godt læse, at du skriver (med få undtagelser), men det er jo ikke hovedoverskriften, så det er ikke det, du går ind til en parterapi-situation med.

Hej Poul
Generelt mener jeg at de fleste forhold kan reddes. Jeg mener at skilsmisser er ok, men med få undtagelser, det kunne være problemer som har intet med det forhold at gøre. Større problemer som stoffer osv..
Generelt mener jeg at alle forhold at løses, hvis man er villig til at lytte og modtage den rigtige rådgivning:)

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 188
Fra  Eva Gøttrup Skrevet kl. 21:37
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg bliver altid lidt overrasket over denne her slags debatter, fordi der er så mange aversioner mod coaches. Det er jo super ærgeligt, for os, der er veluddannede indenfor området, og som mærker, at vores kunder rykker sig i kvantespring fra session til session. Det er ærgeligt, at mange tror, de ikke er typen, der kan have glæde af en coach, når det rent faktisk ofte er de mennesker der er mest dedikerede på at få succes, der ved hjælp af coaching og mentoring, når mål, de ellers ikke ville kunne. Det gør de fordi coachen hjælper med at klargøre, hvor klienten ønsker at komme hen, og hjælper med at fjerne barriererne og motiverer, så det bliver muligt.
Men ligesom med alle andre forhold er et forhold mellem coach og klient et tillidsforhold og et spørgsmål om kemi.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:57

Eva Gøttrup:
Jeg bliver altid lidt overrasket over denne her slags debatter, fordi der er så mange aversioner mod coaches

Så er det store spørgsmål så hvorfor har der opstået aversioner mod coaches?

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:09

Det er ganske givet fordi det minder om en "quick-fix" uddannelse der "quick-fixer" folk.

I tidernes morgen var coaching et redskab til at løse business problemer, men de sidste 5 år er coaches også begyndt at bevæge sig ind på det følelsesmæssige - nogle gange med held og nogle gang med skrækkelige konsekvenser. At rode rundt i folks traumer er ikke barneleg og mange gange ved de ikke selv at de har traumer og derfor kan de ikke formidle det til coachen, som derfor kan sige "Hus forbi".

Coaching er et fantastisk redskab, det kan virkelig løse op for nogle tankeblokeringer, konkrete udfordringer og businessknuder. Men vi kan ikke forvente at u-uddannede kan skelne, når ikke engang de dygtigste coaches i landet påstår, at det kan bruges til alt.

Terapi og coaching skal ikke være rådgivning. Så er det terapeuten der løser problemet og det skal det ikke være. Det skal være tydeligt for klienten hvornår de to afløser hinanden og som princip skal man ikke rådgive med mindre klienten beder om det. Vi rådgiver ud fra vores erfaringer og det kan klienten ike bruge til noget - de er jo ikke os.

Det eneste der egentlig virkelig betyder noget udover metoden er kemien. Så hvis man skal sikre sig en dygtig sparringspartner, kan man checke de faglige foreninger, der er i landet og sikre sig, at coachen eller psykoterapeuten er medlem af dm. Det næste er kemien - vi vokser nemlig i relationer. Så hvis du i første besøg føler dig forstået, set og hørt og kemien er god, så er det godt.

Alle følelser og fornemmelser der opstår i os, er vores egne. Det betyder at hvis du er mistroisk overfor en bestemt gruppe mennesker, er det fordi du har oplevet eller hørt noget om den gruppe, som minder dig om noget du ikke bryder dig om. Det er din følelse og dit ansvar. Og det er ok. Hvis man vælger at lytte til sine fordomme eller sin mistro, så er det ok. Det kunne selvfølgelig være rigtig interessant at blive nysgerrig og finde en sparingspartner, der kunne gøre en klogere på, hvorfor søren den følelse eller fornemmelse opstår - det kunne være man kunne lære noget <3

Hav en dejlig dag

Mette

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 07:37

Jeg vil mene at man kan kalde sig coach hvis man er træner i en amerikansk sportsgren som basketball eller amerikansk football. 

Hvis du er træner for et et serie 5 hold i fodbold, vil jeg mene den rette betegnelse må være træner.

Hav en god dag :-)

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:05

Hej Anders!

Som pensioneret ejendomsmægler kan jeg kort fortælle dig, at du tager 100% forkert, hvis du ikke mener at titlen 'ejendomsmægler' er en beskyttet betegnelse!

I henhold til Lov om ejendomshandel er det et krav for at bruge betegnelsen ejendomsmægler, at du for det første HAR en uddannelse, at du er forsikret og er registreret i Erhvervs- og selskabsstyrelsen som ejendomsmægler!

Og det er et must! Ingen mulighed for gradbøjning af dette ord - eller dets mening! Der findes 'i tonsvis' af afgørelser om dette spørgsmål.

Per T. Mouritsen

pensioneret ejendomsmægler

7870  Roslev

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 20:54

For det første er "coach" ikke en "uddannelse", og for det andet er certificeringer normalt noget, der sker i privat regi.

Jeg kan med andre ord certificere hvem som helst i hvad som helst, hvis jeg har lyst, og hvis folk vil betale for mine certificeringer.

En certificering af Jensens Akademi er lige så meget værd, som at kalde sig coach uden Jensens certificering.

En certificering er med andre ord blot et stykke papir, som man noget billigere kan bede sin mor om at gøre.

En certificering har derved ingen værdi, hvis den ikke er udstedt af et renomeret selskab.

En certificering fra Microsoft er fx værdifuld, hvis man er inden for denne branche, men en certificering i sig selv er blot et stykke papir.

Man certificeres med andre ord af udstederen til at være certificeret af udstederen.

Med andre ord, så er en certificering intet værd, hvis den ikke hænger op på en reel og anerkendt uddannelse, samt et anerkendt firma eller en myndighed, der certificerer ens yderligere kompetancer inden for pågældende felt.

Alle og enhver kan derfor kalde sig coach, og alle og enhver kan certificere sig selv, eller lave en forening der certificerer sig selv, men i værste fald betale for en certificering.

Hilsen, Robert

Certificeret coach af Robert

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 22:26

Robert Kronberg:

For det første er "coach" ikke en "uddannelse", og for det andet er certificeringer normalt noget, der sker i privat regi.

Jeg kan med andre ord certificere hvem som helst i hvad som helst, hvis jeg har lyst, og hvis folk vil betale for mine certificeringer.

En certificering af Jensens Akademi er lige så meget værd, som at kalde sig coach uden Jensens certificering.

En certificering er med andre ord blot et stykke papir, som man noget billigere kan bede sin mor om at gøre.

En certificering har derved ingen værdi, hvis den ikke er udstedt af et renomeret selskab.

En certificering fra Microsoft er fx værdifuld, hvis man er inden for denne branche, men en certificering i sig selv er blot et stykke papir.

Man certificeres med andre ord af udstederen til at være certificeret af udstederen.

Med andre ord, så er en certificering intet værd, hvis den ikke hænger op på en reel og anerkendt uddannelse, samt et anerkendt firma eller en myndighed, der certificerer ens yderligere kompetancer inden for pågældende felt.

Alle og enhver kan derfor kalde sig coach, og alle og enhver kan certificere sig selv, eller lave en forening der certificerer sig selv, men i værste fald betale for en certificering.

Hilsen, Robert

Certificeret coach af Robert

Ja undskyld jeg lige puster liv i en lidt gammel tråd. Men jeg blev inspireret af det her, og er nu gået i gang med at lave en hjemmeside kun for certificeret coaching og coaches.

Jeg vender tilbage når jeg er kommet yderlige i gang, fordi jeg får brug for nogle coaches til at udføre det 100 % korrekt. Vi starter op her : coachuddannelse med certificering

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)