Hej Nu er jeg ikke typen som der har behov for en coach, da jeg hviler i mig selv. Men når man sådan skal tage det op, så er problemet tit, hvad man forventer af en coach, og hvad den person består af. For en ting er at en coach/træner, jo er berregnet til at træne en i de ting man begår sig med, og det vil sige, at man ikke får nye inputs af en coach, men at personen, gerne skulle kunne dreje tingene sådan at man kan se dem fra flere sider, og selv komme med alle løsningerne. Jeg mener ikke at en coach nødvendigvis skal have en masse livserfaring, eller oplevet kriser, for en coach opgave er ikke at argere terapaut eller psykolog, men at støtte en i de ting man begår sig med, og vær med som en øjenåbner. Og det betyder reelt set, at personen ikke har behov for at have kendskab til ens branche, for så er man netop tit forblindet af de forhold man er under 24/7. Men det jeg vil mene er at personen, skal have nogle menneskelige kvaliteter, og det er ikke noget som man får på en skolebænk. Altså kvaliteter, der gør at man kan sige hvad man mener, også når det går imod en person, på sådan en måde at man ikke får personen til at lukke af. Og det er nok, noget af det sværeste der findes. For på den ene side skal budskabet igennem, på den anden, skal man stadig føre en dialog. /Kenneth |
Poul Madsen:parterapeuten:Når man kan vejlede folk og står inden for sit arbejde.Altså, parterapeuten, så vil jeg drille dig lidt med din signatur, hvor der står "Jeg accepterer ikke skilsmisser".
Uha-da! Jeg håber sørme, at du accepterer "nødvendige" skilsmisser. Folk skal helst ikke forblive i et forhold, hvis resultatet er, at de hader hinanden endnu mere, så det senere ender med et brag! Din fornemste opgave er vel at afdække parternes følelser for hinanden og interpolere (forudsige), hvad der sker, hvis de tvinger sig selv til at bevare et forhold. Det er vel en udmærket løsning, hvis du "flytter" og guider parterne, så de går ind til en lykkelig separation/skilsmisse, der betyder, at de bevarer forbindelsen med glæde mange år fremover - så kan de jo altid gifte sig igen senere...
Men måske misforstår jeg din signatur. Det ville jo være et glimrende eksempel på en projektion.
Jeg kan godt læse, at du skriver (med få undtagelser), men det er jo ikke hovedoverskriften, så det er ikke det, du går ind til en parterapi-situation med.