Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der nogen der har erfaringer med SKATs afgørelser omkring selvstændig eller lønmodtager?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Nov 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har stiftet APS der har indgået aftale med en enkelt kunde (udenlandsk) indtil videre men søger stadig flere kunder. Den første kunde har jeg aftalt et årligt honorar der dels betales udbetales månedligt og dels er afhængig af resultatet af mit arbejde. De betaler rejeomkostninger efter regning.

Min revisor mener vi skal bede SKAT om et bindende svar om APS er rette indkomstmodtager. Er der nogen der har erfaringer med lignende situationer?

Honorar til min revisor skønner han til ca. 30.000 for at udforme spørgsmålet til SKAT – erfaringer?

BAT

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:48

progresso:

Jeg har stiftet APS der har indgået aftale med en enkelt kunde (udenlandsk) indtil videre men søger stadig flere kunder. Den første kunde har jeg aftalt et årligt honorar der dels betales udbetales månedligt og dels er afhængig af resultatet af mit arbejde. De betaler rejeomkostninger efter regning.

Min revisor mener vi skal bede SKAT om et bindende svar om APS er rette indkomstmodtager. Er der nogen der har erfaringer med lignende situationer?

Honorar til min revisor skønner han til ca. 30.000 for at udforme spørgsmålet til SKAT – erfaringer?

BAT

Det spørgsmål kan du sagtens selv stille, hvis du ønsker det og dermed spare de 30,000.

Og måske er det allerede stillet, hvorved du også kan se tilkendegivelsen, hvis det passer på din situation, jeg vil dog mene at der er forskellige faktorer der spiller ind.

Jeg vil dog mene, uden at være ekspert på nogen måde, at hvis du reelt søger flere kunder og f,eks, kan godtgøre overfor Skat at det er nødvendigt med en selvstændig juridisk enhed som f.eks. et kapitalselskab for at udføre opgaven uden at du løber en personlig risiko økonomisk, så er der ikke meget at komme efter.

Det er kan være Peter Revisor har nogle guldkorn eller links til afgørelser.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

progresso:
Min revisor mener vi skal bede SKAT om et bindende svar om APS er rette indkomstmodtager

Der er normalt ikke de store problemer med at skelne mellem erhvervsvirksomhed og lønmodtagervirksomhed. SKAT har opsat nogle retningslinier, som du bør se på. Dem finder du i nedenstående link.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789732&vId=0   (Bemærk henvisningerne nederst i linket).

Hvad der kan være foruroligende er, at din revisor som har kendskab til sagen og indholdet af kontrakten, mener at en bindende svar kunne være en ide. Jeg vil dog ikke som Jan anbefale dig at søge uden hjælp. At stille spørgsmål er ganske simpelt. Det kunne være:

Spm. 1

Vil vedlagte udkast til konsulentaftale kunne accepteres med A ApS som rette indkomstmodtager?

Spm. 2

Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende vil en efterfølgende tidsmæssig forlængelse af konsulentaftalen ligeledes kunne accepteres med A ApS som rette indkomstmodtager?

Det der er den virkelige udfordring er ikke spørgsmålene, men sagsfremstilligen og ikke mindst argumentationen overfor SKAT, hvor revisor argumentere for din sag. Ligesom prisen formentlig indebærer evt. møder med SKAT inden en afgørelse træffes.

Jeg vil ikke forsvare prisen, som synes ganske høj. Det kan gøres billigere og lige så godt andet steds.

Der er del afgørelser netop på dette område. Afgørelser som går begge veje. Det afgørende er derfor indholdet af din kontrakt. Hvad tæller for selvstændig erhvervsvirksomhed og er der noget som indikerer at der er tale om et lønmodtagerforhold.

/Henrik Koudahl

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:34
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

progresso:
Min revisor mener vi skal bede SKAT om et bindende svar om APS er rette indkomstmodtager

Der er normalt ikke de store problemer med at skelne mellem erhvervsvirksomhed og lønmodtagervirksomhed. SKAT har opsat nogle retningslinier, som du bør se på. Dem finder du i nedenstående link.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789732&vId=0   (Bemærk henvisningerne nederst i linket).

Hvad der kan være foruroligende er, at din revisor som har kendskab til sagen og indholdet af kontrakten, mener at en bindende svar kunne være en ide. Jeg vil dog ikke som Jan anbefale dig at søge uden hjælp. At stille spørgsmål er ganske simpelt. Det kunne være:

Spm. 1

Vil vedlagte udkast til konsulentaftale kunne accepteres med A ApS som rette indkomstmodtager?

Spm. 2

Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende vil en efterfølgende tidsmæssig forlængelse af konsulentaftalen ligeledes kunne accepteres med A ApS som rette indkomstmodtager?

Det der er den virkelige udfordring er ikke spørgsmålene, men sagsfremstilligen og ikke mindst argumentationen overfor SKAT, hvor revisor argumentere for din sag. Ligesom prisen formentlig indebærer evt. møder med SKAT inden en afgørelse træffes.

Jeg vil ikke forsvare prisen, som synes ganske høj. Det kan gøres billigere og lige så godt andet steds.

Der er del afgørelser netop på dette område. Afgørelser som går begge veje. Det afgørende er derfor indholdet af din kontrakt. Hvad tæller for selvstændig erhvervsvirksomhed og er der noget som indikerer at der er tale om et lønmodtagerforhold.

/Henrik Koudahl

Jamen har du ikke lige i princippet sparet manden 30K?

Tak for dit sædvanligt kvalitative input.Smile

Køb ren argan olie her

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38

Jeg ville skifte revisor omgående. 30.000 kr for at formulere det spørgsmål som virkeligt ikke er vanskeligt for en revisor at give dig en formulering på og lade dig spørge selv finder jeg helt i skoven. Jeg tør slet ikke tænke på hvad manden så vil tage for at revidere??

HK´s formulering synes jeg rækker ret godt - send kopi af kontrakten med evt.

Det er afgørende, at du kan vise, at du i ApS arbejder aktivt for at få flere kunder (annoncer eller kan vise du skriver rundt til en del) og at du i dit ApS har alle omkostninger ved at udføre arbejdet og risikoen. Det er jo ikke sådan, at fordi man KUN har skaffet sig EN kunde, så er man per definition lønmodtager - korrekt at få bindende svar - men revisor pris 30.000 for at hjælpe ny kunde igang med et bindende svar, det må være hans spøg eller en misforståelse Confused

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01

HK´s formulering synes jeg rækker ret godt - send kopi af kontrakten med evt.

Problemet er, at det ikke er spørgsmålene, som er det tidskrævende at stille. Udfordringen er at udarbejde den medfølgende sagsfremstilling, hvor der normalt argumenteres for en sag. Dette arbejde kan tage tid, da der skal researches hos revisor, måske en anden medarbejder indover mv.

Men ja - selv med en timeløn på 2500 kr. er det lang op til de 30.000 kr. på et sådant spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

Henrik Koudahl:
Problemet er, at det ikke er spørgsmålene, som er det tidskrævende at stille. Udfordringen er at udarbejde den medfølgende sagsfremstilling, hvor der normalt argumenteres for en sag. Dette arbejde kan tage tid, da der skal researches hos revisor, måske en anden medarbejder indover mv.

Men ja - selv med en timeløn på 2500 kr. er det lang op til de 30.000 kr. på et sådant spørgsmål

Ja det vil jeg mene - sandt og sige er den ikke så voldsomt kompliceret - det er godt nok altid et gråzone område - men vi taler om en udenlandsk opdragsgiver - så skat vil jo nok ikke sige a-skatte træk, og så er tilbage om det er ApS stuff - eller om det er personen selv - og argumenter for at ApS arbejder netop med at få en del af den slags kunder. Jeg er enig I at det tager lidt tid men et par timer kommer revisor langt med, og så er det som om det er en person i en opstart - så revisor kunne måske strække sig lidt for at få kunden i gang - 5.000 kr OK - 30.000 kr ER for meget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21

Cookie:
5.000 kr OK - 30.000 kr ER for meget

Jeg kan fortælle dig at på lige så "banale" spørgsmål gav "vi" (vi=gamle arbejde arbejde) gladeligt 20.000 til 25.000 kr. Det er desværre tariffen, hvis man anvender de større revisionsfirmaer.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:12

Hej

Nu har jeg læst de forskellige indlæg og er principielt enig så langt, at det er korrekt som anført i forbindelse med anmodning om et bindende svar fra SKAT.

Honoraret som anført finder jeg også at være i den dyre ende, men det afhænger følgelig af, hvor kompleks sagsfremstillingen er i henhold til den omtalte kontrakt.

Jeg er dog ikke sikker på, at et bindende svar er det korrekt i denne situation, idet der netop er rigtig mange afgørelser på området ligesom SKAT har nogle helt klare retningslinier omkring sondringen mellem lønmodtager eller selvstændig.

Jeg vil derfor anbefale, at trådstarter kontakter andre rådgivere, evt. uforpligtende, for at få en vurdering af hele forholdet.

Tonny

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)